Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å filme politi og pågripelser?


theDurkan

Anbefalte innlegg

Husker dere denne saken? Ser ut som politiet har litt mer makt enn antatt.

8121904[/snapback]

 

Det finnes dessverre så alt for mange slike skrekkens eksempler på maktmisbruk blant politiet. Som vanlig borger skal det godt gjøres å best mulig ivareta sine rettigheter ovenfor slike utskudd.

 

men, ransaket de kameraten din på gata?

Skal ikke slikt gjøres på politistasjonen?

Og sa de ikke hvorfor de gjorde slikt til kameraten din?

Trenger de ingen ransakelsesordere før de gjør slikt? (eller er det bare på film?)

 

Ransaking etter straffeprosesslovens § 195, altså ransaking av person, skal kun skje dersom vedkommende ga skriftlig tillatelse til det. Dersom han ikke gjorde det kan slik ransakelse kun foretas etter beslutning av retten jf. straffeprosessloven § 197. Dette er hvertfall hovedregelen.

 

I denne saken stemte beskrivelsen av den ransakte med en som var mistenkt for ran. I slikt tilfelle vil jeg da tro at politiet hadde hjemmel i straffeprosessloven § 198 som sier at politiet kan gjennomføre ransakelse uten beslutning av retten når:

 

1: Det skjer på sted som nevnt i § 193

 

2: Når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor

 

3: Når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

 

I dette tilfellet var vel i grunn vedkommende da mistenkte i og med at han passet beskrivelsen, og dem utførte da sikkert ransakelsen på bakgrunn av nettopp dette. Bra var det vel i grunn da at dem fikk avkreftet sin mistanke på stedet fremfor å dra vedkommende til politistasjonen vil jeg tro.

 

Men, det er alltid et men, så er det vel et par bestemmelser i straffeprosessloven dem derimot ikke fulgte i dette tilfellet. Hvertfall en slik saken er beskrevet. Straffeprosessloven § 199 sier at ransaking skal settes i verk såvidt mulig i nærvær av et vitne. Her var det jo noen kompiser å velge i. Videre sier straffeprosessloven § 200 at dersom det ikke foreligger beslutning fra retten, skal vedkommende opplyses om hva saken gjelder og formålet med ransakingen.

 

Hvorvidt dem opplyste om dette i samsvar med bestemmelsene i straffeprosessloven får jeg ikke klart nok inntrykk av her, men jeg skjønner det slik at dem satte i gang en utspørring hvor grunnen til at han var ansett som mistenkt kom fram. Muligens kan vel dette anses som godt nok hva gjelder opplysning etter loven, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

Og helt til slutt. Hvilket bedre vitne til ransakelsen enn en kompis som atpåtil filmer det hele? Noe med det hele tilsier meg at alt slettes ikke var helt etter boka her, og at dette var grunnen til at dem forlangte å få opptaket slettet. Uten å spekulere så alt for mye i akkurat dette.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som et tillegg til "alt slettes ikke var helt etter boka" kommentaren min. Vi utelot jo helt å ta med politiinstruksen oppi det hele her. Den tar jo for seg opptreden i tjeneste m.m. og der er det ikke til å komme unna at mange politi til daglig bryter bestemmelsene i tjenesteinstruksen.

 

Mange av dagens politi later til å være for opptatte av å fremstå som autoritære maktpersoner. De glemmer dermed en veldig viktig del med det å være politi mener jeg. Med det tenker jeg blant annet på politiinstruksens § 5-1 som sier at "Enhver politimann må betrakte seg som allmennhetens beskytter, hjelper og veileder." Dessverre later til at for mange ikke har drillet seg selv godt nok i denne instruksen og beskytter seg bak f.eks lovhjemler og den beskyttelsen dem ellers får fra kollegaer.

 

Nå er jeg slettes ikke ute etter å rakke ned på alt som er av politi her, dersom noen skulle få inntrykk av det. Jeg simpeltent understreker at det dessverre finnes -noen- sorte får i politiet. Noe som er svært beklagelig. For det kan neppe være av politiets generelle interesse å fremstå på en slik måte at publikum mister tillitten til dem. Publikum er jo nettopp de som politiet skal beskytte, hjelpe og veilede.

 

I politiet har man en gruppering med et klart praktisk preg som gir en håndgripelig innfallsvinkel når politioppgavene skal settes i system. Denne grupperingen har seks kategorier. Man har sikkerhetsfunksjonen, ordensfunksjon, strafforfølgningsfunksjon, hjelpe og servicefunksjon, bistand og samarbeidsfunksjon og andre oppgaver. Alle disse politigjøremålene henger sammen i -en- helhet, og dette helhetsprinspittet må man si står i stor fare for å bli svekket når man som publikum sitter med den oppfatning av at det legges for stor vekt på enkeltfunksjoner. Altså at hjelpe og bistandsfunksjonen neglisjeres f.eks.

 

Staten må her ta sin del av ansvaret når politiet ikke svarer til publikums forventning. Det er staten som skal sørge for den polititjeneste som samfunnet har behov for (pl. § 1, 1 ledd). Videre sier pl. § 1, 2 ledd at "Politiet skal gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet være et ledd i samfunnets samlede innsats for å fremme og befeste borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig."

 

Når man da ser så mange tilfeller der media og folk ellers forteller om situasjoner der politioppgavene ikke utføres slik man forventer etter de lover og forskrifter som foreligger, er det vitterlig på tide at noe gjøres.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

De ransaket han ikke, de bare ba om å få se inholdet i lommene hans, ettersom han var mistenkt for ran.

 

Grunnen til at jeg filmet, og ikke tok opp lyd, var at det hele ble ekstremt komisk når han hadde de posene i lomma, og prøvde å forklare seg ut av det.

 

Egentlig har jeg liten respekt for politiet, ettersom de regelrett har behandlet meg som dritt ved flere anledninger. Dette her gjør ikke akkurat inntrykket bedre.

 

 

Men et lite tillegsspørsmål: Hvilke rettigheter har egentlig politiet til å sjekke øya mine for å se om jeg har tatt dop? Bruker ikke dop, så finner det ekstremt ubehagelig og irriterende at hver gang jeg blir stoppet av politiet fordi de skal ha en "hyggelig" chit chat på gata, at de sjekker øya mine for dop.

Lenke til kommentar
Men et lite tillegsspørsmål: Hvilke rettigheter har egentlig politiet til å sjekke øya mine for å se om jeg har tatt dop? Bruker ikke dop, så finner det ekstremt ubehagelig og irriterende at hver gang jeg blir stoppet av politiet fordi de skal ha en "hyggelig" chit chat på gata, at de sjekker øya mine for dop.

8131906[/snapback]

Kunne vært interessant å vite. Pupillene mine er tydeligvis ofte større en 'normalen', og det er jo litt ekkelt å bli mistenkt for noe man ikke har gjort. Skjønt det er vel nesten verre å bli beskyldt for noe man er skyldig i.
Lenke til kommentar
Men et lite tillegsspørsmål: Hvilke rettigheter har egentlig politiet til å sjekke øya mine for å se om jeg har tatt dop? Bruker ikke dop, så finner det ekstremt ubehagelig og irriterende at hver gang jeg blir stoppet av politiet fordi de skal ha en "hyggelig" chit chat på gata, at de sjekker øya mine for dop.

8131906[/snapback]

Kunne vært interessant å vite. Pupillene mine er tydeligvis ofte større en 'normalen', og det er jo litt ekkelt å bli mistenkt for noe man ikke har gjort. Skjønt det er vel nesten verre å bli beskyldt for noe man er skyldig i.

8154464[/snapback]

Jeg ble beskyldt for å bruke narkotika da jeg ble innrullet i militæret, og jeg har aldri rørt narkotika. Har såvidt prøvd røyk. Ikke engang snus har kommet inn i min munn.

Holdt på å tilte, de var så sykt påståelige, og jeg visste jo at jeg var uskyldig. Men jeg kunne ikke gjøre annet enn å bli bitchet rundt. (Selv om de fikk høre det opptil flere ganger)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
edit: tok vekk en linje som var tilsvar til ett innleg som plutselig var laangt oppi her. ting går fort...

 

men, ransaket de kameraten din på gata?

Skal ikke slikt gjøres på politistasjonen?

Og sa de ikke hvorfor de gjorde slikt til kameraten din?

Trenger de ingen ransakelsesordere før de gjør slikt? (eller er det bare på film?)

8121919[/snapback]

 

Du kan be om å bli ransaket på stasjonen, men det er jo enklere for alle parter og ta det med en gang. Ihvertfsll hvis du ikke har noe å skjule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...