Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å filme politi og pågripelser?


theDurkan

Anbefalte innlegg

Hele historien:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Idag satt jeg på t-banen sammen med noen kompiser, hvor det plutselig dukker opp to politifolk og begynner å spørre oss om hvor vi har vært og sånn. Så ber de han ene kompisen min bli med dem ut. Utenfor stiller de han masse spørsmål, ettersom han tydeligvis lignet på en de hadde fått beskrivelse av etter et ran.

 

Vi var med han hele kvelden, så vi vet at han ikke hadde gjort det, derfor syntes vi det var fryktelig morsomt å se han stå der nervøs og svare på spørsmål. I tillegg hadde han noen poser som narkiser har dop i, ettersom han skulle hente noe weight gainer som lå hjemme hos meg. Det hele ble da seendes veldig feil ut, og jeg tok derfor opp mobilkameraet og begynte å filme. Fikk med meg et minutt med snakking og ransaking av han, også byttet jeg plass for å filme bedre. Plutselig snur begge politifolkene seg mot meg, og han ene stormer inn på banen, griper tak i meg og haler meg ut, og spør hvorfor jeg filmer dem. Han spurte ikke hvorfor jeg filma, men hvorfor jeg filmet DEM, de politifolkene altså. Jeg svarte da at jeg ikke hadde filma dem, men kompisen min, som vi skulle kødde med etterpå.

Fikk streng beskjed (mens han står og holder meg hardt i armen) at jeg måtte slette de filmene av DEM. Han nevnte konsekvent at de som politifolk ble filmet.

 

Slettet så filmene, mens hun ene politidama kontrollerte det.

 

Så spørsmålet er; Er det ikke lovlig å filme en pågripelse? I dette tilfellet ble det da ingen pågripelse, men de tok et lite miniavhør på gata for å sjekke om han var den mistenkte.

 

Innholdet på filmen er bare kompisen min, med en av politibetjentenes rygg til, hvor det står politi. Ikke noe ansikter eller noe mer var synlig. Skjønner at de kan føle at de ikke blir tatt seriøst og slikt av slik oppførsel fra min side, men føler at de overreagerte.

 

Hva hvis han hadde blitt utsatt for politivold? Eller annen urettferdig, rasistisk eller noe lignende behandling. Har ikke vi som tilskuere og han som blir utsatt for dette rett til mere bevis på sin side enn bare oss som vitner?

Virket som politimannen var nervøs for at vi hadde filmet noe som ikke skulle komme ut, men de snakket jo bare med han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet kan gjøre hva de vil, vi normale borgere har ingenting vil skulle sagt. Vet om tilfeller hvor det har vært politivold, saken har blitt anmeldt til SEFO, og ingenting har skjedd. Det er jo kolleger som etterforsker saken. Kan ikke skjønne at det finnes ett lovverk som sier at man ikke har lov til å filme politiet. De er vel bare redd for at de nazi-metodene deres skal komme ut i dagslys :no:

 

Sitering av førstepost slettet av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Politiet har sine forhåndsregler overfor å bli filmet, tatt bilde av osv. Det er en preventiv metode for å unngå at de kartlegges. Jeg tok en gang et bilde av en politibil som kjørte sakte forbi, og den ene politimannen sveivet ned vinduet og ba meg komme bort til dem. Ved en gjennomgående aggressiv oppførsel stilte de meg spørsmålet "hvorfor tok du bilde?" gjentatte ganger. Jeg sa jeg bare gikk rundt og tok bilder, men de begynte å antyde at jeg kunne jobbe for kriminelle som kartla dem. De krevde at jeg sletta bildet, noe jeg gjorde også (turte ikke noe annet).

 

Moralen ere: Ikke ta bilde av politiet, unntatt på 17. mai ^^

Lenke til kommentar

Du har, etter det jeg vet, lov til å filme, ta bilde og deretter pulisere alle offentlige ansatte I ARBEID (altså når de er på vakt) så lenge det ikke kan sette denne personen i direkte fare.

Det jeg er usikker på er om dette gjelder folk som ikke er presse, men jeg tror det. Kan finne ut hvilken lov og paragraf det er dersom det er interessant.

Lenke til kommentar
Du har, etter det jeg vet, lov til å filme, ta bilde og deretter pulisere alle offentlige ansatte I ARBEID (altså når de er på vakt) så lenge det ikke kan sette denne personen i direkte fare.

Det jeg er usikker på er om dette gjelder folk som ikke er presse, men jeg tror det. Kan finne ut hvilken lov og paragraf det er dersom det er interessant.

8119646[/snapback]

Ja, hadde vært interesangt med en henvisning til en slik lov eller paragraf. For ingen kunne settes i fare av denne filmen, da ingen ansikt ble vist.

 

Ikke kan de vite det, men da kan de heller be om å se filmen. Men jeg har tatt bilder av politi før, i sammenheng med skole og andre slik lignende hendelser, hvor ingenting har blitt sagt. Derfor jeg ble så usikker etter at jeg fikk skikkelig kjeft idag.

 

 

Har jo tatt et bilde av en trafikkulykke før, med både politi, ambulanse og brannpersonell med ansikt og sendt til VG. Fikk ikke noe tilsnakk av de rundt 15 politifolkene som jeg stod rett ved.

 

Men godt mulig dette hører til under Juss ja. Ber admin flytte.

 

Olsen: Dette var jo ikke vold, de bare stod og snakket. Det kunne jo blitt noe mer utav det. Aldri godt å vite hva stressa politifolk driver med.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke finnes noe forbud mot å filme eller fotografere politiet i arbeid på offentlig sted. Dette uansett om det gjelder pågripelse eller ved ulykker. Det som derimot kan være ved slik filming eller fotografering av pågripelser må jo tenkes å være personvernet til den pågrepne m.m.

 

Noe mer konkret rundt dette vet jeg sannelig ikke på det nåværende tidspunkt.

 

Edit: Etter å ha tatt meg tid til å undersøke litt mer rundt dette har jeg kommet frem til at min første antakelse stemte. Vi har vist ingen lov her til lands som forbyr fotografering / filming av politiets arbeide. Rent bortsett fra på noen få og helt spesielle områder. At politiet nekter slik, eller ber om å få slikt slettet, kan nok bero på at politiet ser det som sin oppgave å ivareta personvernet til den pågrepne f.eks.

 

Som Fritz0r sier kan i grunn ikke politiet forlange at du sletter slikt materiale, dersom materialet kan anses som bevis. Det som igjen tenkes kan gjøres gjeldende ved slik forlangende som i dette tilfellet, kan vel muligens være politilovens § 5 om plikten til å følge politiets pålegg.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Politiet kan ikke nekte deg i og ta bilder, dem kan bare be deg slette, dem kan ikke komandere deg, det strider mot norske grunnloven.

 

Norge har tross alt fri tale, der ingår din rett til og ta bilder av blandt anna det som kan være en feil arrestasjon.

 

Det som politiet gjorde i denne sammenhengen er sletting av bevis, noe som er ulovlig.

Om politiet truer med rettslige søksmål så er det bare og si "Bring it on !!"

Lenke til kommentar
ja, men er lov og ta forbehold i dem's ønske. husk, du som fotograf har stort annsvar når du tar bildene, og i hvilken sammenheng de skal brukes til.

8121227[/snapback]

Så om jeg ser at noen tar bilder av meg, og ber dem stoppe, så kan jeg egentlig ikke forlange at de skal gjøre det?

Lenke til kommentar

Snakket med en journalistkamerat i lokalavisen her(Budstikka.no)

Kort svar: Ingen kan nekte noen å ta bilder.

Bortsett fra:

Militært område - eller nærmere enn 3 km i fra riksgrensa.

- ok, så dette var overtramp fra politiets side?

Utover dette kan INGEN (la meg gjenta) INGEN nekte deg å _ta bilder_

Et grovt overtramp

Dette reguleres bl.a. av åndsverksloven.

Men det finnes jo en rekke andre bestemmelser, som for eksempel forstyrre privatlivets fred, skremmende og utilbørlig adferd etc.

Men ikke noe av dette er relevant i tilfellet her.

Men jeg vet an politispanere sivile ofte er på tuppa hvis noen fotograferer dem - fordi dette kan kompromittere den jobben de skal gjøre.

Jeg pleier som oftest å respektere dette, de pleier å si fra i en hyggelig tone.

Uansett har politiet overhodet ingen lovlig hjemmel til å be noen om å slette opptak! I så tilfelle skal fotografen forlange at kameraet legges i en forseglet pose i påvente av en rettslig kjennelse!

Rundskriv G/81 fra politidirektoratet (politiets forhold til mediene) fastslår kategorisk at det ikke er anledning til å beslaglegge utstyr etc.

Men hovedregelen er at det alltid er lov å TA bildene, og NESTEN alltid lov å publisere bilder.

Ikke alltid lov å publisere, nesten alltid lov å ta bilde.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Men spørsmålet som melder seg da, er: Tør du virkelig å si imot aggressive og autoritære tjenestefolk når du først er oppe i en sånn situasjon? Jeg veit ikke om jeg jeg hadde turt.

8121807[/snapback]

 

Riktig. Og særlig med tanke på politilovens § 5 også.

Lenke til kommentar

edit: tok vekk en linje som var tilsvar til ett innleg som plutselig var laangt oppi her. ting går fort...

 

men, ransaket de kameraten din på gata?

Skal ikke slikt gjøres på politistasjonen?

Og sa de ikke hvorfor de gjorde slikt til kameraten din?

Trenger de ingen ransakelsesordere før de gjør slikt? (eller er det bare på film?)

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...