Gå til innhold

Lege? - Trenger hjelp(!)

MartinAB

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er en gutt som snart er ferdig med ungdomsskolen og som dere sikkert vet så skal man jo søke videre etter 10 klasse, og jeg har da valgt almenn (realfag) som mitt første valg. Vel, jeg har fått endel informasjon, men det er en del ting jeg er usikker/lurer på:

- Almenn på VGS: fører det til generell eller spesiell studiekompetanse?

- Hva er fordelen med spesiell studiekompetanse?

- Kan man bli Lege hvis man bare har generell studiekompetanse/går almennlinja?

------------------------------------------------------------------------------------------------

Så var det med karakterer da. Teller karakterene fra ungdomsskolen når man skal søke videre etter VGS? Mine karakterer er som følger;

- Tre 6'ere (Norsk, Gym og Samfunnsfag)

- Tolv 5'ere (Matte, Naturfag, Heimkunnskap, Kunst og håndtverk, Musikk, Norsk muntlig, Engelsk, Engelsk muntlig, fransk, Fransk muntlig, Nynorsk, KRL)

Teller alle karakterene like mye? Er det noen som ikke teller i det hele tatt? :hrm:

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dette blir et veldig langt innlegg, men jeg er desperat etter å få svar på det jeg lurer på, ergo MÅ vite(!)

Hvordan regner man ut poeng og hvordan kan man få tilleggspoeng? (foretrekker en enkel forklaring som en gutt på 15 år forstår)

- Hva vil det si at primærkvoten er 62 poeng f.eks?

- Hva vil det si at ordinær kvoten er 72 poeng f.eks?

Jeg føler jeg har fått lite informasjon fra skolen, men tar delvis litt av skylden selv. Forhåpentligvis er det en som sitter med kaffekoppen og kan svare meg på mine spm :thumbup:

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg veit;

Ja, du får studiekompetanse av å gå på allmenn. Antar det er generell studiekompetanse, så vidt jeg kan huske. For å bli lege må du gå helvetes mange år, studere medisin etc, så det holder ikke med kun fullført allmenn. Hvis det var det du mente.

Tilvalgsfag (Fransk i ditt tilfelle) teller ikke. Alle andre fag teller like mye.

Skyt meg om jeg tar feil. Eller heng meg for den saks skyld. Your choice.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg veit;

Ja, du får studiekompetanse av å gå på allmenn. Antar det er generell studiekompetanse, så vidt jeg kan huske. For å bli lege må du gå helvetes mange år, studere medisin etc, så det holder ikke med kun fullført allmenn. Hvis det var det du mente.

Tilvalgsfag (Fransk i ditt tilfelle) teller ikke. Alle andre fag teller like mye.

Skyt meg om jeg tar feil. Eller heng meg for den saks skyld. Your choice.

8119187[/snapback]

Man får allmenn studiekompetanse.

Lenke til kommentar
- Almenn på VGS: fører det til generell eller spesiell studiekompetanse?

Generell studiekompetanse er noe alle norske (offentlige som sådan) studiesteder krever. Mange "hardere" naturvitenskapelige utdanninger, deriblant medisin, krever imidlertid spesiell studiekompetanse (som betyr generell studiekompetanse + diverse realfag). På medisinutdanning er kravet (foruten generell studiekompetanse) 2MX/2MY/3MZ + 2FY + 3KJ. Godt mulig at disse fagkodene har endret seg etter kunnskapsløftet...

- Hva er fordelen med spesiell studiekompetanse?

Man har valgfrihet til å velge flere studier.

- Kan man bli Lege hvis man bare har generell studiekompetanse/går almennlinja?

Du trenger også gode karakterer (se forøvrig over).

Så var det med karakterer da. Teller karakterene fra ungdomsskolen når man skal søke videre etter VGS?

Nei. Men du burde neppe slappe av med skolearbeidet av den grunn. Prøv alltid å gjøre det best mulig hvis du har ambisjoner om å bli lege, kravet for å komme inn er veldig høyt, og du vil angre på det senere hvis du er slapp nå.

Hvordan regner man ut poeng og hvordan kan man få tilleggspoeng? (foretrekker en enkel forklaring som en gutt på 15 år forstår)

- Hva vil det si at primærkvoten er 62 poeng f.eks?

- Hva vil det si at ordinær kvoten er 72 poeng f.eks?

Når du ser at det kreves 62 poeng for å komme inn på primærkvoten betyr det at du må ha: 62 <= (karaktersnitt * 10) + realfagspoeng. En ordinærkvote på 72 poeng vil si at du må ha: 62 <= (karaktersnitt * 10) + realfagspoeng + evnt. poeng for tidligere opparbeide studiepoeng (fra universitet/høyskole) + evnt. poeng fra førstegangstjeneste/folkehøyskole. Poengberegningen for inntak til den ordinære kvoten på medisinstudiet er imidlertid litt forskjellig fra andre studier, det bør du nok lese deg bedre fram til selv.

Lenke til kommentar
Generell studiekompetanse er noe alle norske (offentlige som sådan) studiesteder krever. Mange "hardere" naturvitenskapelige utdanninger, deriblant medisin, krever imidlertid spesiell studiekompetanse (som betyr generell studiekompetanse + diverse realfag). På medisinutdanning er kravet (foruten generell studiekompetanse) 2MX/2MY/3MZ + 2FY + 3KJ. Godt mulig at disse fagkodene har endret seg etter kunnskapsløftet...

Ok, så det du sier her er altså at det er stor fordel å få spesiell studiekompetanse? Hvordan får jeg spesiell studiekompetanse?

2MX/2MY/3MZ + 2FY + 3KJ ? Og det skal bety...:

Skjønner at x/x/x er matte + fysikk + kjemi, men jeg skjønner ikke hva 2MX står for osv.. kan noen forklare meg dette? :)

Hadde vært fint med en oversikt over disse "poengkodene" og hva de betydde...

Endret av MartinAB
Lenke til kommentar
Hadde vært fint med en oversikt over disse "poengkodene" og hva de betydde...

8119886[/snapback]

Dette er fagkoder, du får oversikt over dem når du kommer til vgs. Dette er altså bare navnet på forskjellige fag der noen av disse er påkrevd for å komme inn på medisin. Du vil finne igjen disse kodene der du leser om opptakskrav til studier.

2MX : 2. klasse matematikk

2MY: 2. klasse matematikk (annen variant)

3MZ: 3. klasse matematikk

2FY: 2. klasse fysikk

3KJ: 3. klasse kjemi

F.eks kan du lese her om opptak til medisin ved NTNU:

http://www.ntnu.no/studier/helsefag/cmed/cmed_opptak

Lenke til kommentar
Men fagene har fått andre symboler og stash nå, har de ikke?

Tror ikke matematikk heter M lenger, tror jeg! :S

opplys meg, bitte

8127373[/snapback]

Stemmer det.

MX = R

MZ = S

Dette er etter den nye reformen, så R matten er det samme som MX matten, og S er det samme som MZ i den gamle reformen.

S = Samfunnsfaglig matematikk

R = Realfags matematikk

Så for å komme inn på legestudiet i dags dato:

R1 eller S1 + S2, KJ3, FY2.

Lenke til kommentar
Men fagene har fått andre symboler og stash nå, har de ikke?

Tror ikke matematikk heter M lenger, tror jeg! :S

opplys meg, bitte

8127373[/snapback]

Stemmer det.

MX = R

MZ = S

Dette er etter den nye reformen, så R matten er det samme som MX matten, og S er det samme som MZ i den gamle reformen.

S = Samfunnsfaglig matematikk

R = Realfags matematikk

Så for å komme inn på legestudiet i dags dato:

R1 eller S1 + S2, KJ2, FY1.

8127459[/snapback]

VG2-fag heter "1" og VG3-fag heter "2".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...