genser Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Tiden er inne for kjøp av ny PC. Har hatt den forige i ca. 5 år nå, med noen oppgraderinger her og der. Det er det som er planen for min kommende og. Dette skal bli mitt nye hjem, så jeg vil ha en perfekt PC til mine behov. Jeg er nok ganske krevende, men til gjengjeld blir jeg veldig glad for all hjelp Maskinen skal brukes til noe spilling, men per i dag spiller jeg bare FM2007 og SOF2. Ellers skal den bare være generellt rask, og takle Vista meget bra. Jeg har satt en makspris på 12 tusen. Kan gjerne bli noe billigere, men forhåpentligvis ikke dyrere. Jeg har ikke tatt noen stilling i AMD/Intel-"krigen", men tror jeg går for Intel likevel. Hm, der tok jeg visst stilling likevel? Skjerm, tastatur, høytalere og mus har jeg fra før. Jeg har og en SATA 320 gb som skal brukes til lagring av media. Kan vente med å kjøpe mer til den er full, men jeg trenger altså harddisk til programvare, OS og lignende. Jeg vil ikke bruke masse penger på skjermkort, men det er _viktig_ at HK-et støtter morgendagens standard, slik at skjermkort kan oppgraderes om kanskje 2 år. Regner uansett med at dagens billige skjermkort banker mitt GF4 Ti4400. PC-en skal altså kjøre Vista. Dette skal den takle veldig bra. 2 gb ram er minimum, men trenger jeg kanskje 4? Da det ikke primært blir spill-PC bør kanskje de meste pengene legges i CPU og HK? Kabinettet skal være stilrent og enkelt. Hvis det lønner seg økonomisk kan jeg forsåvidt bygge PC-en selv, regner med at det ikke er meget annerledes nå enn for noen år siden? Den nevnte programvare-harddisken, bør jeg her kanskje kjøpe to stykker og kjøre i RAID for 0kt hastighet? RAID vet jeg ingenting om, bortsett fra at det kan gi økt sikkerhet eller hastighet. Jeg tror og jeg vil investere noen kroner, ikke mange, i mitt første ikke-innebygde lydkort. Driver ikke med noe lydredigering eller lignende, men har blitt fortalt at forskjellen er stor likevel. Jeg vil (selvfølgelig) gjerne at PC-en skal være stille, men er ikke villig til å bruke masse masse på dette. Bør jeg kjope alt del for del, eller f.eks. velge en Komplett-PC og gjøre modifiseringer på denne ved kjøp? Liten oppsummering: - Trenger ikke høytaller, mus, tastatur, eller meget stor harddisk. - Rask CPU, mye minne - Fint og stilrent kabinett, hvis jeg skal bygge selv må den være lett å bygge i. - Relativt billig skjermkort, men ikke veldig. Dette skal oppgraderes senere. - Windows Vista, helst så billig som mulig. Synes 3000 kr rett og slett er mye. - Oppgraderingsvennlig. Spesielt GPU, men også generellt. Håper det er noen som leser gjennom hele posten min og hjelper meg. Blir isåfall veldig takknemmelig. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Hva mener du med at du er ganske krevende?? Helt sikker på at du skal prøve deg på Vista ?? Har jo knapt vært ute i en mnd og lider fortsatt av diverse barnesykdommer. Når det gjelder 2/4gb ram. Skal du kjøre 32 eller 64bit windows? På 32bit får du ikke fullt utbytte av 4gb uansett, så da holder det med 2gb. 64bit Vista byr på en rekke nye problemer (drivere MÅ være godkjent osv) og det spørs det vel om du har lyst til å prøve deg på ?? Når det gjelder OS disk så kjører jeg personlig 2 x 74gb raptor disker i raid 0 og det går virkelig unna Lar det ligge til noen andre å sette opp en fullstendig maskin til deg. Lenke til kommentar
genser Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Med krevende mente jeg bare at når jeg først bruker så mye penger på ny PC, så skal den virkelig være det jeg trenger, eller ønsker. Ikke noe halvhjerta Vista er det ingen tvil om. Bugs og slike ting skal jeg nok overleve vil jeg tro. Skjærer alt seg har jeg ihvertfall et fint forum å ty til for hjelp. 32- eller 64-bit har jeg ikke tatt noe stilling til. Vet ca. ingenting om forskjellene, fordeler og ulemper, men har vel inntrykket av at 64 bit er noe jeg bør satse på for en pc å ha i mange år Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg kan fortelle at jeg ikke har hatt noen flere problemer med 64bit enn 32bit. Har inntrykk av de programmene som kjører godt på Vista, gjører like godt på 32 som 64. Så skal du kjøpe Vista, kan du like gjerne gå for 64bit. Men du må regne med noen problemer med enkelte eldre programmer/spill, grunnen er ikke 64bit, men Vista. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Om du kjøper Vista Ultimate får du med både 64bit og 32bit (hvertfall når du kjøper fullversjon). Da kan du jo teste begge ... Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Om du kjøper Vista Ultimate får du med både 64bit og 32bit (hvertfall når du kjøper fullversjon). Da kan du jo teste begge ... 8128622[/snapback] Det har jeg gjort. Installerte 64bit først, fikk problemer med installasjon av noen eldre spill. Installerte så 32bit, men det hjalp ikke. Spillet støttet ikke Vista. Har nå installert 64bit igjen og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
genser Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Tror nok jeg gaar for en Vista 64-bit. Uansett, den diskusjonen tar jeg heller i en annen traad, saa ikke denne sporer av saa veldig. Takk for innspill, men fint om noen kan komme med forslag til et system Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Uansett, den diskusjonen tar jeg heller i en annen traad, saa ikke denne sporer av saa veldig. Noen innlegg fjernet! Og så følger vi trådstarters ønske om at off-topic tas andre plasser. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Kan gi deg et forslag på maskin, men jeg orker ikek sette opp noen handleliste nå, du får nøye deg med linker til prisguiden. 895kr Kabinett: Lian Li PC7SCAND V3 (fåes også i svart, men det den ligger ikke ute på prisguiden, vet at netshop og microplex har) 895kr PSU: MIST 500W 2419kr Hovedkort: MSI P6N Diamond 2495kr Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 1420kr RAM: Geil Ultra PC2-6400 2GB 2675kr Skjermkort: ASUS 8800GTS 320MB 548kr Harddisk: Hitachi Deskstar T7K250 250GB Totalt: 11 347kr *Stilrent og praktisk kabinett, akkurat som du ba om. Det følger med tre ekstremt stillegående 12cm vifter. *Stabil og stillegående strømforsyning. Bare sørg for å kjøpe versjonen med kabler, hvis ikke du vil ha modulære kabler, noe som koster en del ekstra. *Velutstyrt hovedkort, siden du ville legge litt penger i det. Støtter de nye 1333MHz prosessorene til Intel, 4-kjerners prosessorer, intill 8GB RAM, nVIDIA SLI (teknologi for bruk av to skjermkort for å nesten dobble ytelsen), 2 Gbit nettverksporter, eSATA port, og det jeg mener er best med kortet, et Creative X-Fi integrert lydkort. *Prosessoren gir mye ytelse, og skal holde en stund fremover. Er også svert overklokkingsvenlig dersom du skulle lure på det. *Bare 2GB RAM pga. budsjettet, men dette er toppklasse-RAM til budsjettpris som gir veldig mye for pengene *Skjermkortet støtter DirectX 10 som du finner i Vista. Dette er noe du må ha for å kunne benytte deg av Aero grensesnittet og dette kortet er det billigste med støtte for DX10. (finnes litt billigere fra andre merker) *250GB Harddisk gir mest for pengene per i dag tror jeg, det er bare 320Gb disker som gir mer GB pr. krone, men her er det snakk om 0,5 øre per GB forskjell. **I tillegg kan det være en fordel med en bedre kjøler til prosessoren, siden orginalkjøleren ikke er spesiellt stillegående eller god til å kjøle. DENNE skal være billig og bra. Hvis du vil legge i omtrent det dobbelte kan du kjøpe en Noctua NH-12U og en stillegående 12cm vifte, så har du samme kjøling(litt bedre?), bare _mye_ stillere. (med vifte) Å bygge PC i dag er mye lettere enn det var for 5 år siden vil jeg påstå. Har kikka inn i noen gamle PCer vi har her hjemme, og jeg sjkønner ikke hvordan det går ann å ha det så usystematisk Så å bygge selv tror jeg du klarer uten problemer! Håper jeg har vært til hjelp! EDIT: glemte å legge til DVD-brenner. *Den modellen kobles til med en S-ATA kabel, akkurat som harddisken, noe som er mindre stress enn med den svære IDE kabelen som har en tendens til å stoppe luftflyten i kabinettet. Den er svart, så den står til kabinettet, (såfremt du gidder å lete deg frem til den svarte versjonen). Hvis du skal ha hvitt kabinett kan du enten kjøpe et frontpanel som skjuler DVD-stasjonen, noe som kan anbefales nesten uansett, så du ikke "ødelegger" de rene linjene med børstet og lakkert alluminium EDIT2: gjorde det litt mer oversiktlig. Endret 12. mars 2007 av Bluum Lenke til kommentar
genser Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Takk for fint svar Nyttig og hjelpsomt. Kom som en relativt stor overraskelse at jeg maa gi saappass mye for skjermkortet, men DX10 maa jeg jo ha. Vista skal som sagt funke perfekt. 250 gb programvare-harddisk trenger jeg ikke. Hvis jeg heller gaar for f.eks. 2x100 gb regner jeg med at det blir ca. samme pris, men maa vel da ha et RAID-kort i tillegg? Kabinettet var fint, blir nok i sort Hvis det er et bra integrert lydkort saa er ogsaa det vel og bra. Kommer nok aldri til aa trenge SLI, men bra den st0tter mye ram. Sikker paa at jeg ikke b0r gaa for 4gb fra begynnelsen av? Takker igjen for svar. Skal se mer over det naar jeg kommer hjem til fedrelandet i morgen. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Som sagt er det skjermkortet dagens billigste med DX10, så du må regne med såpass mye penger går til det. Når det gjelder harddisker, så må du huske på at fra 200GB og nedover, samt 400 og oppover betalter du mye mer pr. GB enn du gjør hvis du kjøper 250 og 320GB. Så tenker du lagringsplass er det best å kjøpe 250/320GB. Skal du ha best ytelse kan det også være en fordel med hardddisker som har 16MB buffer. Vanlig til nå har vært 8MB. Billigste HDD med 16MB buffer koster uansett 515kr, og er på 160GB. To slike vil gi best ytelse tror jeg, men det koster latterlig mye mer enn det er verd. To av denne derimot er mye billigere, og knapt mindre lagringsplass på. Vista krever minst 40GB hvorav 15GB skal være ledig. Du trenger ikke noe RAID kort utenom, siden dette i dag er integrert i hovedkortet, som alt annet omtrent. Det skal klare "RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD" i følge PSData. Om du vil ha 4GB med en gang kommer det til å koste litt. Enten kan du kjøpe en åakke til med det 2GB settet RAM og bruke opp alle fire plassene på hovedkortet. Eller så kan du kjøpe et sett med 2x2048MB brikker, noe som koster en god tusenlapp mer enn to pakker 2x1024MB. Velg selv, men jeg tror det vil være like greit å kjøpe 2GB nå, for så å vente til DDR3 kommer til høsten. Da vil prisene på DDR2 sannsynligvis synke noe, og det vil bli mer vanlig med 2GB brikker. Så kan du da kjøpe 4GB til og ha 6GB. Det er opp til deg hva du vil gjøre, men jeg tror det skal holde med 2GB nå. Lenke til kommentar
genser Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Ja, får overleve litt dyrt skjermkort 2x 160gb harddisker med 16mb cache bør vel gå så det suser egentlig? Tror jeg går for det. Altså 2x Western Digital Caviar RAID Editon 160 GB S-ATA, f.eks.. Enig i RAM-tankegangen. Uansett koselig å kunne oppgradere til 4 eller 6gb om kanskje et år. Det jeg ikke hadde tenkt over før nå var at ditt forslag ikke inneholdt Vista. Det vil jo sprenge budsjettet ganske så mye. Samtidig, jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe OEM. Å bytte hovedkort er jo ikke aktuelt de neste 5-6 årene uansett tror jeg. Da koster Vistaen bare 900 kr. Takker igjen for hjelp. Nærmer meg kjøp nå. Om noen andre har kommentarer til systemet, endringer eller lignende, tar jeg gjerne imot det og. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 MSI har vist frem nye og billigere kort med DX10 som vistnok skal lanseres i April. Disse vil ha en del mindre minne og litt lavere frekvenser, men skal yte veldig bra. Fant ingen lanseringsdato, så du må nesten vurdere selv. http://www.hardware.no/artikler/skjermkort...8600-kort/37457 Lenke til kommentar
butare Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Om du kjøper Vista Ultimate får du med både 64bit og 32bit (hvertfall når du kjøper fullversjon). Da kan du jo teste begge ... 8128622[/snapback] t.o. Har upgrade versjonen og fikk begge platene. Lenke til kommentar
genser Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Blir nok Vista Ultimate OEM, og så vidt jeg ser der må man ta valget på forhånd, altså 32-bit eller 64-bit. Da får vi bare håpe jeg ikke angrer på 64-bit, men det skal nok ordne seg. Ved PC-systemet som er satt opp over, er det noe som helst som mangler? Ved kjøp av de tingene, følger alt av kabler og lignende som trengs med? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Med hovedkortet skal det følge med haugevis med kabler som du kan få bruk for, så du skal ikke bekymre deg for det. Strømledning til PSU følger med, skruer til å feste ting følger med kabinettet og med skjermkortet skal det følge med diverse overganger slik at du kan bruke den kabelen du har i dag osv. Ikke bekymre deg for det Lenke til kommentar
slippern Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 okey, du er dum, aldri start opp en pc uten vifter, med mindre man har vannkjøling eller en annen for for kjøling. og du rekker ikke å installere en shit av drivere pga cpuen jobber med det samme man trykker på knappen som slår på pcen. Lenke til kommentar
genser Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Hovedkortet ser ikke ut til å være på lager noe sted, og heller ikke komme på lager innen kort tid. Ser derfor ut til at jeg må gå for et annet. Noen forslag? Trenger som sagt gode utvidelsesmuligheter, men f.eks. ikke SLI. Hvis det er av høy kvalitet, som Creative x-fi, er det greit med intergrert lydkort. Tar selvfølgelig fortsatt og kommentarer til hele oppsettet Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Burde tenkt meg litt om der ja. Sjekker aldri om ting er på lager når det står oppgitt pris, tror jeg bør gjøre det snart Kortet er helt nytt, så de venter nok på første sending, og den ser ut til å komme neste uke. Hvis du klarer deg uten SLI og uten overklokking, så trr jeg faktisk at MSI P965 Platinum er et greit kort. Det har vunnet de fleste tester det har stillt opp i, og får som regel mest for pengene-prisen. Hadde du vært en gamer ville jeg alldri funnet på å anbefale dette kortet, da det ikke overklokker til mer enn ca 335MHz FSB stabilt på nåværende BIOS, (3GHz på E6600). Men til ditt bruk skal det være ypperlig Bare søk på google så finner du plenty med tester. Har kortet selv og er godt fornøyd med alt utenom overklokkingen, som i forhold til P5B kortene til ASUS er litt for dårlig. Andre kort jeg tror du vil like er: Gigabyte GA-965P-DS4 Gigabyte GA-965P-DQ6 (Støtter 1333MHz FSB) ASUS P5B DLX\WIFI-AP (Integrert trådløst nettverkskort hvis du plugger i antenne) Det er litt dyrere kort igjen, men hvis du kjøper P965 Platinum sparer du nesten 1300kr, noe som burde gi deg råd til et 2GB sett med RAM til eller et 4GB sett hvis du legger til en tusenlapp. Lydkortene nå til dags er gode nok såfremt du ikke har spesielle krav eller ønsker spesialeffekter i spill. Kobler du derimot PCen ofte til stereoen og skal se på film osv. mener jeg du bør investere i et lydkort. Et Creative XtremeMusic eller et M-Audio kort skal være bra, hvert kort til hver sin bruk. EDIT: Siden du er av den typen som har samme PC i 5 år må jeg nesten nevne at Gigabyte kortene jeg linker til har bare "solid capacitors" (kan bare det engelsen uttrykket), noe som forlenger livstiden til hovedkortet en god del, samt at det er mindre sjanse for feil med dem enn med de vanlige. Dette gjelder også MSI P6N serien. Bare noe du bør ta med i betraktning. Endret 19. mars 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå