Gå til innhold

Støvsuge inne i kabinettet, farlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Statisk elekrisitet er alt for overvurdert, jeg har drivi med pc i snart 5 år.

Aldri skadet noe som helst komponent, hvis jeg skal skifte skjermkort eller noe sånt, så legger jeg det rett på senga eller hva det måtte være, så lenge du ikke driver på et teppegulv så er det da samme hvor eller ossen du gjør det.

Jeg har også støvsugd en del inni pc`r.

Men, har sluttet med dette, tar heller ut cpu kjøleren, skjermkortet eller noe annet, så blåser jeg det reint. (mye mer effektivt)

 

Spør du meg så fins ikke støvsuger farlig.

Men, hvis man skal være så fordømt nøye så kan du vær så god kjøpe en boks med lufttrykk. Bare for og bruke penger liksom :p

8155666[/snapback]

...og derfor kjøper man aldri brukt pc. Er nok av verdensmestre på gutterommet med samme holdninger til statisk elektrisitet som deg. Du vet kanskje at ESD-skade kan få maskinen din til å bugge og klikke etter opptil 2 år etter byggingen av maskinen. Sånn sett kan det være en fordel for deg å bytte ut maskinvaren ofte, slik at du flytter problemet over på en annen.. :dontgetit:

 

"Føre var" er en veldig fornuftig og riktig holdning til ESD. Du kan gjøre deg og andre en skikkelig bjørnetjeneste ved å spre slike holdninger spør du meg. Hilsen en som fikk noen forferdelige måneder etter han svidde av alle konfirmasjonspengene en pc i deler, den tiden før han visst hva ESD var og Athlon 650Mhz kostet 2000kr+. Den ble sendt inn 3 ganger til Komplett i mens kameratene spilte på sine nye maskiner. Kjipern det.... (de byttet til slutt hovedkort, ram, skjermkort tror jeg - gratis heldigvis)

Lenke til kommentar
Hva er det folka her sier... Bruk av støvsuger og kompressor er det værste du kan gjøre. Bruk "luft på boks"!

8170065[/snapback]

 

 

Har alltid støvsugd delene mine og dette har alltid gått bra :whistle: . Men etter så mange negative bemerknininger om det, så har jeg besluttet å gå til innkjøp av luft på boks.

Lenke til kommentar
Compressor. Litt skeptisk her, det er jo litt olje i luften den blåser ut ?

8137733[/snapback]

 

Man kan sette på et digs med et fancy navn som jeg ikke husker i farta som tilsetter litt olje i luften, og man bruker det foreksempel i pneumatiske anlegg. Så ingen fare med olje i luften fra kopressoeren.

8155435[/snapback]

Du har misforstått hele poenget.

Kompressorer ikke gir helt ren luft,- den er litt forurenset av olje og vann. Dette er grunnen til at bruker vann- og oljefiltre i tilfeller hvor man er avhengig av ren luft, f.eks. ved lakkering. Man bruker forøvrig alltid vannfiltre for å unngå å korte ned levetiden på luftverktøyet (pga. korrosjonen). PeeWee var skeptisk til kompressorluft fordi han ikke vil ha olje på komponentene.

Derfor bør man bruke luft på boks, fordi den har ren og tørr luft :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...