Gå til innhold

Liv i verdensrommet?: Mars 2007 edition

Anbefalte innlegg

Hvis det finnes liv der ute (som jeg tror), så er de vel gansk så sikkert VELDIG forskjellige fra oss.

Forskerne leter etter vann og oxygen osv på andre planeter pga dette er "kilden til alt liv".

Hva om vann og oxygen er noe av det mest dødelige for andre?

En rase som har utviklet seg så langt unna at hvis vi ser i teleskop bort på planeten dems nå, ser vi bare noen vulkaner og kratere hvor det egentlig yrer av liv, fordi lyset har brukt så mange millioner år på å komme til oss.

Denne rasen kan ha utviklet seg på en gassplanet til og bli store svamp-lignende ballongdyr som kommuniserer med midler vi ikke kan forestille oss.

Kanskje de flytter seg fra planet til planet ved og sveve mellom dem i flere ganger lysets hastighet i flokker på flere milliarder stykk.

Eller kanskje det faktisk er "mennesker" på den samme planeten, altså,

jeg mener ikke mennesker som her på jorden, men jeg mener mennesker i den forstand at det er en rase som er overlegen mot de andre rasene på planeten.

Kanskje de er overlegne oss i teknologi osv, eller kanskje de ikke måler sivilisajonen deres i teknologi,

kanskje sivilisasjonen deres bare er der.

Den blir ikke utviklet eller noe, den bare er der, så overlegent alt annet av teknologi som vi kaller det,

men de bruker ikke radiosignaler osv

-Hvem idiot fant på at en "alien" rase som liksom skulle vært 1mill ganger mer avanserte enn oss noen gang skulle ha brukt radiobølger?

-Samme som at hvem var det som sa at romvesener ser ut som mennesker, de ser sannsynligvis mer ut som de føste jeg snakket om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den beste muligheten for å møte andre er hvis panspermia teorien har noe for seg. Da kan det være liv ganske nær oss. :)

8145369[/snapback]

Og hva er dette for en slags teori?

Klart jeg tror på liv. Men jeg bryr meg ikke så altfor mye om forskningen rundt det. Universet eksisterer, men det først og fremst i tankene og drømmene universet virkelig eksisterer, hvor jeg kan forestille meg og "se" hva som er der. Og som Prelude sa, så vet vi ikke om det vi finner (om vi finner noe) er i samsvar med det vi forestiller oss. Så det er en potensiell nedtur og drive forskning på et slikt plan. :p

Kanskje det ikke er meningen at vi skal vite "alt". Jeg assosierer universet med noe positivt. Hvis jeg hadde visst alt om universet, hatt logiske forklaringen på alt merkverdig, tror jeg det hadde ødelagt drømmene mine om hvordan jeg forestiller meg det. Men igjen, jeg tror vi aldri, noensinne, vil kunne "forklare" universet på en logisk og rasjonell måte. Det er for kompleks, og jeg liker ting som ikke kan forklares med logikk. Det åpner "dørene".

Lenke til kommentar

Jeg har full tro på at det finnes intelligent liv en annen plass. Og om vi noen gang kommer til å få kontakt eller ikke er det helt umulig og vite. Det kan finnes "aliens" som er smartere enn oss, og det kan finnes så mye rart der ute som vi ikke vet hva er engang. Vi kjenner bare til hvordan liv fungerer her i dette lille hjørnet vi kaller Melkeveien.

så litt off topic :p

Tenk om USA har ein STARGATE!?! :p heheh

Lenke til kommentar
Den beste muligheten for å møte andre er hvis panspermia teorien har noe for seg. Da kan det være liv ganske nær oss. :)

8145369[/snapback]

Og hva er dette for en slags teori?

...

8248942[/snapback]

Panspermia teorien går ut på at liv kan spre seg fra planet til planet ved hjelp av meteornedslag. Den oppsto sikkert da noen forsto at enkelte meteoritter funnet her på jorda har sin opprinnelse på mars. Det er selvfølgelig ikke bevist at noe sånt faktisk har funnet sted men den er undersøkt nøye fra et teoretisk synspunkt og er i det minste mulig(det vil si at den ikke bryter med noen kjente naturlover).

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god tro på at det finnes utenomjordisk liv. Det er bare å se på fakta som blir presentert i den fine videon fra førstepost. Det hadde vært utrolig moro om vi i denne generasjonen hadde vært med på å oppleve ordentlig kontakt mellom en regjering, flere land eller lignende og en "alien civilization" :)

Lenke til kommentar
For litt tall og inspirasjon kan dere jo begynne med å se:

Universet er da 78 milliarder lysår stort, er det ikke da logisk at det finnes liv der ute? Og finnes det liv der ute, hvordan vil det påvirke oss, og ikke minst, når?

8119054[/snapback]

Jeg synes det virker usannsynlig (og litt navlebeskuende) å anta at vi skal være de eneste levende vesen i universet som er i stand til å reflektere over hvorvidt det finnes liv andre steder, eller at vi har den eneste planeten som er i stand til å holde liv i et såpass variert biologisk mangfold.

8140892[/snapback]

Jeg er overbevist om at det er intelligent liv der ute, men jeg tror ikke vi kommer i kontakt med dem i løpet av menneskehetens levetid. Ikke-intelligent liv tror jeg vi kan finne om vi er litt heldige.

8251444[/snapback]

Disse utsagnene er fra en rasjonell betraktning desverre svada fra ende til annen. Jeg mener ikke å tråkke på noen tær.

Alle disse utsagnene baserer seg på betraktningen at universet er stort og vår planet og vår utbredelse er fryktelig liten.

stort og liten er relative begreper slik dere bruker dem, og problemet er at vi har ingenting å relatere planeten vår til. 1 planet som er alt vi kjenner til idag, gir ingen som helst vurdering av "varians" eller usikkerhet i denne betraktningen.

Så lenge vi ikke vet noe som helst om sannsynligheten for at liv skal oppstå under gunstige forhold, har vi ikke noe som helst grunnlag for å si noe om f.eks 14 mrd lysår er stort nok til å forvente 1, 1000 eller millioner planeter med liv.

Vi vet ingenting om hva sannsynligheten er for at liv skal oppstå hvis forutsetningene er slik de var på jorden. Jordas ene tilfelle gir ikke noe grunnlag for en reell vurdering av en slik sannsynlighet. Man må ha minst to målepunkter.

Ueland: Det er ingen logisk grunn til å forvente det du sier. Logikk er noe ganske annet.

Zealuu: Dine subjektive vurderinger av sannsynlighet har ingen som helst grobunn i virkeligheten

Zlatzman: Du har meget mulig rett i at vi ikke kommer i kontakt med disse i løpet av menneskehetens levetid. Din overbevisning er ellers mer av religiøs karakter, tro.

Kall det en faktor i Drake's ligning hvis du vil. Dette er likevel de enkle faktiske betraktningene som bør høre hjemme i et vitenskapelig forum.

Dette sier også stemmen i videoen. Størrelsene er så store at vi ikke kan bruke våre subjektive betraktninger om stort og smått lengre. Og så motsier han likevel seg selv og sier at det er absurd å tro at ikke minst en stjerne har en planet med liv. Noe underlig. Det at videoen er ganske kort, og krydres med panfløytemusikk og pink floyd bidrar på et vis til å bryte ned kredibiliteten i hans betraktninger.

Den dagen vi påviser sikre teng på liv andre steder enn på jorda. Det være seg forsteinede bakteriespor på mars, blir bildet et helt annet.

Lenke til kommentar
Zealuu: Dine subjektive vurderinger av sannsynlighet har ingen som helst grobunn i virkeligheten

Jeg synes det virker sannsynlig [...] osv. Hvordan kan min subjektive vurdering av sannsynlighet i en sak der det ikke er mulig å bevise verken det ene eller det andre mangle grobunn i virkeligheten?

Hvordan kan det ikke ha noen grobunn i virkeligheten når det vitterlig er fullt mulig at det finnes liv andre steder i universet, og jeg velger å tro at det gjør det, fordi det bildet på universet passer meg?

Enten er det virkelighetsbegrepet ditt det er noe galt med, eller så er det begrepsforståelsen.

Lenke til kommentar

Fra første post (utheving av meg):

Diskusjon:

Tror dere at det finnes liv der ute?

--Hvis ja:

------- Hvorfor?

------- Når vil vi oppå konktakt, eller finne ut av det?

------- Og ikke minst, vil de være fredelige?

--Hvis nei:

------- Hvorfor ikke?

Jeg ser ikke helt relevansen i det du har skrevet. Tråden spør etter hva vi tror, og det er det vi svarer på. Hvis du leser min post skriver jeg at Jeg er overbevist om at det er intelligent liv der ute og at jeg tror det er en mulighet for å finne ikke-intelligent liv.

Jeg vil også påpeke at ulike teorier om hvordan liv oppstod her på jorda er relevant for hvor stor sannsynlighet det er for at det er liv andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...