Ueland Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) For litt tall og inspirasjon kan dere jo begynne med å se: Universet er da 78 milliarder lysår stort, er det ikke da logisk at det finnes liv der ute? Og finnes det liv der ute, hvordan vil det påvirke oss, og ikke minst, når? I filmen pressiseres det at menneskeheten bruker for mye tid på fjas, som Youtube, kriger og annet tullball. Og det er vel ikke tvil om at det tar bort mye tid som kunne blitt brukt på leten etter intelligent liv. (Ps: Denne posten blir muligens oppdatert med tall etterhvert) Diskusjon: Tror dere at det finnes liv der ute? --Hvis ja: ------- Hvorfor? ------- Når vil vi oppå konktakt, eller finne ut av det? ------- Og ikke minst, vil de være fredelige? --Hvis nei: ------- Hvorfor ikke? Endret 9. mars 2007 av Ueland Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ja, jeg tror at det finnes liv der ute. Hvorfor? Kanskje litt banalt, men: http://www.startrek.com/startrek/view/series/VOY/ Trykk på "Specials" Lenke til kommentar
Anira Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Som jeg har sagt tidligere er jeg lei meg for at jeg ikke kommer til å leve mer enn 60-80 år til. Hittil har vi vel strengt tatt ikke kommet lenger enn til planeten Mars (i hvert fall når det gjelder utforsking), og jeg er rimelig sikker på at vi ikke vil kunne klare å utforske hele universet i løpet av min levetid Men jo, jeg er fast bestemt på at jorda ikke kan være den eneste planeten med liv. Så stort som universet er, med så mange ulike galakser, stjerner, planeter og måner, MÅ det (i mitt hode) finnes annet liv. Om det er bakterier, skapninger like oss, små grønne menn eller noe med høyere intelligens vi aldri noensinne vil kunne forstå, vet jeg ikke. Nei, skulle gjerne ha levd lenge nok til å oppleve at alt hadde blitt utforsket. But then again... Tanker, drømmer og fantasier om hva som kan finnes der ute kan kanskje være mer interessant enn noe vi faktisk oppdager? Den videoen gir meg nok å tenke på, det er sikkert! Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Ja det tror jeg, men om jeg lever når den "oppdagelsen" blir gjort er en annen sak.. seriøst, dem som mener vi er dem eneste i hele universet burde få kontrollert hodet sitt med en psykolog. selv om det er små odds for at det skulle eksistere andre planeter som går i bane rundt en sol, ikke for varmt og ikke for kaldt, med vann og alt det der som blir sett på som livsgrunnlaget for oss karbon-baserte livsformer så er der så utrolig mange solsystem i vårt eget lille univers at det må eksistere andre planeter med intelligente vesner. men hvem er det som sier at det som var nødvendig for vår planets fødsel og oppvekst at intelligente skapninger kun eksisterte på hvår egen lille blå planet? Var det Gud som lagde denne planeten, menneskene og så malte en sort himmel med milliarder av hvite prikker som ser fine ut på en mørk natt? særdeles lite trolig selv om det finnes nok av trangsynte folk der ute som mener at Big Bang aldri har hendt og Gud er skaperen, og det skremmende er at dem mener det helhjertet at slik er det og det skal vi leve med. "vi er guds barn" og alt det der.. men, tilbake til andre planeter og liv. for alt vi vet så kan det eksistere skapninger som er basert på ett helt annet grunnstoff en carbon? når vi får kontakt? kan være i morgen, det kan være om ett tusen år. hvem vet? kan godt hende vi allerede har fått kontakt men vi har ikke greidd å tolke eller rettere sagt lagt merke til at noen har prøvd å ta kontakt med oss. eller som enkelte die-hard Area-51 forstå-seg-påere eller likn som sier usa og andre stormakt-land allerede har hatt kontakt eller har bevis på at utenomjordisk intelligens eksisterer. vi har egentlig ikke prøvd å lytte etter annet intelligent liv i radiostøyen fra verdensrommet de siste 50 årene og ærlig talt. 50 år er forsvinnende lite i universiell målestokk. i praksis så har vi ikke lyttet på mer enn en liten neve av de nærmeste nabo-solsystemene som er i vårt nabolag her i melkeveien, og hvem sier at det eksisterer liv på de planetene nå når vi eksisterer? for alt vi vet så kunne dem ha levd men er allerede utdødd for ca 500.000 år siden, eller på de planetene så har livet akkurat begynt. og apropos lytting. personlig så har jeg svært liten tro på at andre intelligente vesener/verdener bruker radiobølger til å kommunisere med. det for tregt og det er for lett-påvirkelig av fremmedlegemer som pulsarer, sorte hull og slike ting som generer radiostøy. om vi i dette århundre kommer i kontakt med andre planeter/livsformer så må det komme via deres evne til å tilbakelegge lysår på svært kort tid, og trolig så vil dem være så utviklet evolusjonært og teknologisk avanserte at dem mest sannsynlig vil og kan om de vil, A.) slavebinde planeten vår uten at vi kan kjempe imot. B.) følge vår egen utvikling fra avstand for å få en bedre forståelse på hva som driver evolusjon uten å ta kontakt for å unngå deres ytre påvirkning C.) ta kontakt men være svært tilbakeholdende, mer som, "hei! dere er ikke alene. hyggelig å hilse på dere men vi må dra videre nå" D.) ta kontakt, dele informasjon og teknologier (mer som gi oss alt vi kan tenke oss og litt til) og så egentlig vente å se på at vi ødelegger oss med nye og hyper-avanserte våpensystemer. nok en gang personlig synsing. alternativ B virker mest troverdig i mine øyner, men den gang ei, hvem er det som sier at alle aliens er vennlige? skal vi tro Hollywood er nesten alle utenomjordiske vesener fiendtlige.. mon tro om de får rett i den trenden? Edit: formuleringer og litt tillegg. Endret 10. mars 2007 av Prelude Lenke til kommentar
Anira Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg likte det innlegget der, Prelude. Mye av det samme som jeg mener og tenker på. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ja, jeg er overbevist om at det finnes liv der ute. Oddsen for at vi er de eneste levende vesnene på en bitteliten planet i et uendelig stort univers, er vel heller liten. Og jeg ser ikke bort i fra at vi en eller annen gang oppnår kontakt med noe der ute. Om det er vi som tar kontakt, eller om vi blir kontaktet, og når det skjer, er vanskelig å forutse. Som andre presiserer her så kan det skje i morgen eller det kan skje om tusen år. Men sikkert er det nok at når det skjer så vil det forandre vår verden veldig mye. Jeg tror nok ikke det som måtte leve der ute et sted, vil være akkurat sånn som vi ser for oss i form av E.T. og andre lignende såkalte "grønne menn", kanskje er de ikke så ulike oss selv. Hvem vet. Om de vil komme hit og angripe oss, ser jeg også som ganske lite trolig egentlig. Det er litt filmklisje. Kanskje er de bare nysgjerrige, akkurat som vi selv er. Det jeg er mest spent på er hvor langt andre planeter der ute har kommet i utviklingen. Ligger de langt bak eller langt foran oss tro? Får forresten ikke sett filmen som er linket til i førstepost her jeg sitter nå, men den skal sees når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Universet er da 78 milliarder lysår stort er vel 14 milliarder ? http://www.root.no/forum/lofiversion/index.php/t5508.html http://www.root.no/forum/index.php?showtopic=4484&hl Endret 12. mars 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Universet er da 78 milliarder lysår storter vel 14 milliarder ? Gammelt, ja. Men det ekspanderer jo til alle retninger, og noen har sikkert regnet ut volumet/arealet og oppgir det i den noe forvirrende måleenheten lysår. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Universet er da 78 milliarder lysår storter vel 14 milliarder ? Gammelt, ja. Men det ekspanderer jo til alle retninger, og noen har sikkert regnet ut volumet/arealet og oppgir det i den noe forvirrende måleenheten lysår. 8139639[/snapback] Kan vel legge til at de fleste sikkert tror at universet er gjerne er 2 * 13.7 Mrd. år gammelt. det er jo flere grunner til at dette er feil. For det første utvider ikke universet seg emd lysets hastighet (det har utvidet seg med mange tusen ganger fortere en lysets hastighet) uten at ejg vet hvor fort det beveger seg nå. Og så kan ikke vi på jorden se emr enn 13.7 Mrd. lysår vekke, pga. lyset som kommer fra objekter enda lengre vekke ikke enda har nådd jorden. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Jeg synes det virker usannsynlig (og litt navlebeskuende) å anta at vi skal være de eneste levende vesen i universet som er i stand til å reflektere over hvorvidt det finnes liv andre steder, eller at vi har den eneste planeten som er i stand til å holde liv i et såpass variert biologisk mangfold. Når vi vil oppnå kontakt og om det blir som i Alien eller E.T. gidder jeg ikke spekulere på Det blir neppe i min tid, men på et eller annet tidspunkt kommer vi til å kolonisere rommet, og da vil vi før eller siden finne et eller annet levende som er fullt på høyde med oss, rent intelligensmessig. Hvis vi nå skulle finne liv som er intelligent, men som ikke har kommet like langt som oss, kommer vi til å kjøre klassisk imperialisme, og gjøre som da vi koloniserte og uforsket vår egen planet - legge teknologisk underlegne folk under oss. Ellers, man trenger ikke nødvendigvis å dra ut av vårt eget solsystem for å finne liv. Det teoretiseres vel fremdeles med at det finnes liv (om enn ikke særlig avansert eller intelligent) i havet som er under islaget på Europa. NASA har allerede utarbeidet en plan for å sende et ubemannet undersøkelsesfartøy opp dit for å undersøke, men de har litt problemer med finansieringen. Endret 12. mars 2007 av Zealuu Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Sannsynligheten er jo ganske stor for at det er liv ute i verdensrommet, med tanke på alder og størrelse. Vel, hvis de er som oss, tror jeg ikke de er så fredelige Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hva slags liv tenker dere på da? Selv sorterer jeg mulig liv i verdensrommet i tre kategorier. 1 Enkle organismer, bakterier osv. 2 Flercellede organismer 3 Sivilisasjoner med kapasitet til å spre seg til andre verdener. Jeg tror at ting i kategori 1 finnes "nesten overalt", jeg tror det er en brukbar mulighet(50%) for at vi finner det i min levetid (neste 50-60 år). Kategori 2 derimot blir værre, jeg tror at spranget til flercellet liv er så stort at vi kanskje er alene om det i vår galakse. Har en planet først nådd kategori 2 er spranget til kategori 3 nesten selvfølgelig. Planeten må bare tilfredstille en lang rekke med usannsynlige krav først, pluss en langvarig rekke med like usannsynlige hendelser. Med tanke på universets størrelse så er det sannsynlig at det tross alt finnes noen andre der ute men det er nok *svært* langt dit. Menneskeheten fyller vel ikke kravet til kategori 3 ennå men det er åpenbart at vi har muligheten. Tror vi neppe noen gang kommer til å møte noen andre, eller sende dem epost for den sakens skyld. Men det er en brukbar mulighet for at vi til slutt oppdager bevis på utenomjordiske sivilisasjoner. Kanskje våre etterkommere kan se på "alien krikket" om noen milliarder år? Det forutsetter selvsagt at vi overlever så lenge, da må vi både unngå selvødeleggelse og andre trusler(kosmiske, geologiske og biologiske). Den beste muligheten for å møte andre er hvis panspermia teorien har noe for seg. Da kan det være liv ganske nær oss. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) la oss si vi plutselig en dag mottar en signal fra en annen verden,(bilder, lyd etc) sendt av intelligente vesener som oss.. da har jo det signalet vært på "tur" i rommet i ganske lang tid.. for et signal er jo ikke sendt på et blunk ute i det store verdensrommet.. så det vi har sendt ut av radio bølger, har vel igjen flere titusener/millioner av (lys)år før den evt treffer en planet som våres, om den treffer men forskere er vel stort sett enige om att vi umulig kan være de eneste levende vesener i rommet, intelligent eller ikke.. tror ingen, verken vi vanlige folk, eller forskere kan tenke seg hvor gigantisk og stort det egentli er der ute.. Endret 13. mars 2007 av Simkin Lenke til kommentar
chokke Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 ja jeg vil tro det finnes liv der ute. De vil ikke være vennligstilte av den grunn at man kan se hvordan naturen har oppført seg her på jorda. Den sterkeste overlever, og man er ikke sterkest av å holde en annen art i live ved å ofre seg selv. De vil mest sannsynlig være fra et annet miljø og plutselig miljøforandring vil føre til en mer aggresiv holdning fra dem sin side (eller motsatt) og vil prøve og dominere den andre arten (på samme måte som slavehold med tanke på hvite og ikke-hvite). Jeg tror ikke vi vil oppnå kontakt før om veeeeeeeeeldig lenge, utafor min generasjon, minst! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Om vi møter noen andre så tror jeg ikke de vil være aggressive, nær sagt uansett hva de måtte vite om oss på forhånd. Problemet er at det å skille mellom aggresjon og "gode hensikter" er veldig kulturbetinget så vi kommer nesten garantert til å misforstå hverandre og *det* kan bli farlig. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Tror dere at det finnes liv der ute? Siden jeg ikke tror på at vi er skapt av en eller annen Gud så er ikke vi spesiell. Vi er et lite sandkorn på en strand. Har ikke tallene på det, men sannsynligheten for at det tilfeldigvis bare var vi som klarte å utvikle oss til å bli intelligent er små. Når vil vi oppå konktakt, eller finne ut av det? Jeg tror ikke at vi klarer å oppnå kontakt før vi klarer å skape ormhull, eller at andre klarer dette før oss, hva enn som kommer først. Det blir vel om et par millioner år... Og ikke minst, vil de være fredelige? Tenk dere en rase som ødelegger planeten de bor på, de vil flytte fra planeten, de vil erobre alt de kan, de er konkurransemennesker, de kriger konstant, de drives av lyster og verdenslederene er korrupte for det meste. Jeg tror det er de som burde frykte oss hvis vi møtes i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) --Hvis ja: ------- Hvorfor? Det hadde vært rart om det bare var liv på en eneste planet (jorda) av alt annet i universet. ------- Når vil vi oppå konktakt, eller finne ut av det? Når vi drar ut i rommet og leter ------- Og ikke minst, vil de være fredelige? Ja, hvis vi ikke gjør (stor?) skade på planeten dems Endret 18. mars 2007 av Latterkongen Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Verdensrommet/universet er noe jeg tenker på ofte, og lurer veldig mye på hva som er der ute. Stopper det noen gang? Hva er bak der det stopper? Og jeg tiviler veldig mye på at det ikke finnes liv der ute. Jeg holder på å lese Dan Brown Iskaldt Bedrag hvor dem tar for seg noe av hvordan jorden oppsto, en teori som jeg ikke helt husker navnet på. Men den går hvertfall ut på at en svær meteoritt med levende organismer på krasjet i jorden for mange mange år tilbake. Og så har organismene utviklet seg selv og blitt til det vi er i dag. Men saken er vel den at, det var vel flere slike metoritter som fløy rundt i verdensrommet/universet og krasjet på andre planeter og utviklet seg der. Jeg er hvertfall mere med å denne teorien(vet ikke om det er en sann teori da, eller om det er en brown har kommet fram med i boken) enn den om at gud skapte oss. Noen som har noe teorier om dette. Jeg plasserte den kanskje i feil tråd, men ble litt inspirert til å skrive da jeg leste den! Hvis ja: Hvorfor? Som jeg skrev i teksten over. Når vil vi oppå konktakt, eller finne ut av det? Jeg håper kjapt, men tror kanskje i løpet av 10-30år at vi vil ha oppdaget en form form levende organismer der ute. Og ikke minst, vil de være fredelige? Om jeg sier at de vil være som oss i form av en viss grad, kanskje noen ligger foran oss mens andre lengre bak. Så mulig noen tar i mot oss med åpne armere mens andre vil utslette oss=) Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hva slags liv tenker dere på da? Selv sorterer jeg mulig liv i verdensrommet i tre kategorier. 1 Enkle organismer, bakterier osv. 2 Flercellede organismer 3 Sivilisasjoner med kapasitet til å spre seg til andre verdener. 8145369[/snapback] Selv vil jeg tro det finnes flere former for liv... bare på jorda vet vi om: encellede dyr organisk liv plante liv elektronisk liv (som i en datamaskin) det er godt mulig det finnes ''ting'' uti rommet som består av gasser, spøkelse liknende ting eller rett og slett ''the force'' Lenke til kommentar
Anira Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Er enig der, tror nok det kan finnes ting vi her på jorda ikke vet om enda, eller rett og slett ikke klarer å oppfatte. F.eks. nye frekvenser, andre typer bølger, flere dimensjoner og lignende. Tenker man sånn så kan det være uante mengder informasjon i verdensrommet, men vi har ingen mulighet til å faktisk oppfatte det (enda). Mye spennende man kan tenke seg til. Tenk så kjedelig hvis det en dag viser seg at alt annet enn jorda er helt dødt. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå