Gå til innhold

Noen som har utdannet seg innen spill-design?

Anbefalte innlegg

jeg har endelig funnet ut hva jeg vil videre med livet mitt. er halvveis på vgs nå, uten å ha hatt peiling, men nå vet jeg det. har ekstremt lyst til å utdanne meg ved NITH ( Norges informasjonsteknologiske høyskole) i Oslo. det er da spill-design det er snakk om. jeg har siste året vært veldig usikker på hva jeg vil gjøre resten av livet, men dette er noe jeg kunne tenke meg. noe annet som også fyrte interessen var når jeg så hele Game Developers Conference på nettet, og la merke til at dette er en av verdens raskest voksende industrier, og vil bli større i framtiden.

er det noen som har studert dette og har noe info fra studiene, hva man gjør osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer ikke unna av av NITH er en privat skole med teft for markedsføring av seg selv (bare se på det sleipe navnet _Norges_ informasjonsteknologiske høgskole).

Skal du bli dataigeniør så har du dusinvis av muligheter på offentlige høyskoler og universiter over hele landet. Det som typsik skiller de ulike programmeringslinjene fra hverandre er kun noen få fag. Du kunne i prinsippet tatt enhver dataing. utdannelse og hvis du var veldig ivrig programmere noen egne spill på fritid. En ingeniør med datatekniksbakgrunn har lært seg generell programmering, masse algoritmer, rammeverk, grafisk programmering, mattematikk og noe fysikk altid som du må gjennom uansett.

Poenget er at selv om kanskje studiet på NITH høres ut som det er midt i blinken så høres det bare sånn ut. Det viktige er at du lærer deg de grunnleggende tingene godt og det kan du gjøre hvor som helst. Funcom kommer ikke til å si nei til deg når du har blitt den raceren av en programmerer :-) Da slipper du i tillegg de høye skoleutgiftene på NITH. Studiegjelden øker fort da... (og unødvendig siden det offentlige har samme tilbud)

Er du absolutt overbevist om en studie som er spesialisert på spill (det betyr som regel at man har 2-3 valgfag som har blitt faste istedet) så ser jeg i Søkerhåndboka at det finns flere slike i Norge. Du kunne også vurderte og begynne på en mer vilkårlig høgskole og ta utvekslingsår i utlandet eller til og med tatt hele studiet i utlandet.

Lenke til kommentar

NITH er sikkert helt OK det. Men ikke forvent deg noen topputdanning, i en jobbsøkerprosess vil som regel kandidater med utdanning fra Høyskolen i Oslo eller NTNU stå foran deg i køen. Selv om NTNU ikke har en spillinje ennå, så er de på god vei. Hadde jeg vært deg ville jeg fulgt litt med rundt dette.

Lenke til kommentar

Kunne vært spennende å sett dokumentasjon på det du sier the_lynx, har et inntrykk av at en del personer sier akkurat det, men har enda ikke sett noe mer info om hvorfor folk mener det.

Kom inn ved HIO selv på en bachelorgrad men valgte NITH av den enkle grunn at det var mer it-rettete fag og programmeringsfag.

Spilldesignsfaget er vel ikke klart helt enda så jeg vet ikke hvilke fag det blir, men spillproggrameringslinjen gir deg 2+ java fag, div prosjektfag, databasefag, c++ fag, .NET fag, fysikk, matematikk, software-engineering, spilldesign som et eget fag (per i dag), teknologi, grafikkprogrammering o.l(noen av fagene er nok valgfag)

Er du glad i allmennfag og mye matte er vel ingeniør tingen, men er du ikke det er nok NITH et helt greit valg, jeg klager hvertfall ikke hittil ;)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Dokumentasjon på hvilken utdannelse som foretrekkes fremfor andre i jobbsøkerprosesser vil du aldri få fra en seriøs kilde av den enkle grunn at dette vil fornærme allerede ansatte kandidater med utdannelse som er "nedprioritert" hos arbeidsgiver. Se f.eks. på økonomikandidater fra NHH og BI eller Agder, HiB osv. Det er ingen rekrutteringsansvarlige som sier rett ut at den ene er bedre enn den andre - dette ville vært ødeleggende for rekrutteringen - men antallet kandidater fra den ene skolen vs den andre er en noenlunde god indikator på hva som er foretrukket.

Jeg er helt enig i at NITH sannsynligvis er blant de bedre privatskolene du finner her i landet, men i de litt prestisjetunge jobbene (som ofte krever realfag eller utdannelse m/realfag) så er det en stor overvekt med kandidater fra NTNU.

Når det gjelder spillprogrammering så er kanskje bildet litt mer delt. Til trådstarter vil jeg nok anbefale å ikke spisse ekstremt mot spill da det er begrenset med jobber innenfor bransjen. I så fall bør du forsikre deg om at linjen er nyttig som utdannelse også til andre yrker. Som kjent er det best å ha flere bein å stå på. Lykke til med valget, du vil nok ikke angre om du tar NITH, men som sagt, ikke brenn inne med en utdannelse som er altfor spesialisert.

Lenke til kommentar

Utdanningen på NITH kan helt sikker være bra, men like ettertraktet tror jeg ikke den er i forhold til NTNU (og HIO forsåvidt). Jeg går på NTNU selv (som du kanskje gjette), på Kommunikasjonsteknologi, og jeg har deltatt på mange bedriftspresentasjoner der vi får snakke litt med aktuelle arbeidsgivere. Inntrykket fra slike presentasjoner er at arbeidsgivere helt klart foretrekker de som er uteksaminert fra NTNU. De fleste sier at NTNU-ere er mer anvendelige enn andre, og at de dermed også stiger raskere i gradene, noe vi som fort merkes av at mange av sjefene som kommer hit nettopp har gått på NTNU selv. Jeg skal innrømme at jeg personlig kjenner lite til hva som foregår på NITH.

Lenke til kommentar

Enig i det inntrykket the_lynx, selv er jeg ikke utdannet der, men jeg er i jobb hos en som rekrutterer fra NTNU. De sterkeste fra NITH blir selvfølgelig vurdert, men det er langt flere fra NTNU og andre institusjoner.

Hovedlinjen er nok at den riktige og sterke kandidaten (nesten) uansett skole, ikke trenger å bekymre seg.

Lenke til kommentar

Har noe av det samme inntrykket selv. Hvis man regner med å bli blandt de beste i klassen får man vel jobb omtrent uansett, men ellers er sivilngeniører fra NTNU generelt mer ettertraktet.

Man lager forresten et spill de første 2 ukene av Datateknikkstudiet (pek og klikk editor ftw) og etter 6-7 måneder programmerer man et spill i Java. En del av programmeringen er rettet inn mot andre ting også, ettersom en sivilingeniør skal ha en bred basiskunnskap.

Alf Inge Wang, førsteamanuensis ved NTNU, planlegger forresten å lage en spill-linje ved NTNU, blir spennende å se om det blir noe av. Da kan det hende jeg prøver å plukke noen fag derfra for å kombinere inn i studiet mitt.

Lenke til kommentar

Ja men, for å komme med ett konkret spørsmål:

vilken skole har det beste tilbudet innen spill?

Tenker kanskje mest på om noen år, da jeg selv vil utdanne meg innen dette, men bare går i 9.klasse.

Svar med ett skolenavn, ikke en side med skrift.

Endret av Toska92
Lenke til kommentar
Ja men, for å komme med ett konkret spørsmål:

vilken skole har det beste  tilbudet innen spill?

Tenker kanskje mest på om noen år, da jeg selv vil utdanne meg innen dette, men bare går i 9.klasse.

Svar med ett skolenavn, ikke en side med skrift.

8251101[/snapback]

Når du har kommet deg så langt vil to ting antakeligvis ha skjedd:

1. Flere / fære institusjoner tilbyr spillprogrammering som linje. Vet at hvertfall NTNU planlegger noe.

2. Du vil innse at "en side med skrift" er lurt, ettersom du selv må ta avgjørelsen.

Lenke til kommentar

En annen ting man må legge merke til i spillbransjen er at det er ikke bare programmeringsjobb. Man har de som lager manus (storyline), musikk etc. Og ikke minst kan man få en plass i spillindustrien med økonomikompetanse - fordi det er jo selvfølgelig et business.

F.eks. ta en rask titt på Credits i slutten på et spill. Der kan det gi et pekepinn hvilke stillinger man kan ha i et spillselskap. Kanskje noen stillinger er mer relaterte som programmering og 3D-modellering, men så detaljert vet jeg ikke.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...