Gå til innhold

AMD 3700+ CPU vifte. Trenger jeg den ?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en AMD 3700 + (939) som er klokka til 2.4 Ghz. Jeg har en Lian Li med 2 stk 12 CM vifter. MIST strømforsyning (500W)

CPU viften med ribbe er den som fulgte med (ca 1.5 år gammel nå) og det bråker endel. Leste i et tilsvarende tema her en person kjøte uten vifte på CPU.

God ide tenkte jeg. Er det en god id ? Ser at under normal bruk ikke spilling) så ligger temp på ca 45 grader og viften har en rmp på 2265. Jeg spiller endel også så en bør jo tåle det.

Er usikker på om dette er nok info til dere som kan dette men er det en mulighet for at jeg kan kjøre uten vifte ?

Hva er maks temperatur på CPU'en ?

Finnes det noen program hvor man manuelt kan slå av viften og se hvordan det går ?

Jeg kan selvfølgelig bytte den men tar det som siste mulighet.

Takker for evt råd og tips

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen program hvor man manuelt kan slå av viften og se hvordan det går ? Jeg kan selvfølgelig bytte den men tar det som siste mulighet.

Tom

8118289[/snapback]

Tror ikke dette er en lur idè! Max temperatur er vel ca. 80 grader, kanskje noe høyere, men cpuèn vil ikke tåle en slik temperatur særlig lenge. AMD har i tillegg en funksjon som slår av maskinen hvis temperaturen blir faretruende høy. Personlig har jeg aldri hatt høyere temperatur enn 55 grader. Temperaturer over 50 grader gjør meg litt nervøs. Det er jo likevel verdt et forsøk hvis du mener du har god luftgjennomstrømming i kabinettet. Du har jo den sikkerheten at maskinen vil slå seg av hvis det blir for varmt. Får bare håpe for din del at dette siste virker, at den slår seg av.

Lenke til kommentar
Heisann.

Jeg har en AMD 3700 + (939) som er klokka til 2.4 Ghz. Jeg har en Lian Li med 2 stk 12 CM vifter. MIST strømforsyning (500W)

CPU viften med ribbe er den som fulgte med (ca 1.5 år gammel nå) og det bråker endel. Leste i et tilsvarende tema her en person kjøte uten vifte på CPU.

God ide tenkte jeg. Er det en god id ? Ser at under normal bruk ikke spilling) så ligger temp på ca 45 grader og viften har en rmp på 2265. Jeg spiller endel også så en bør jo tåle det.

Er usikker på om dette er nok info til dere som kan dette men er det en mulighet for at jeg kan kjøre uten vifte ?

Finnes det noen program hvor man manuelt kan slå av viften og se hvordan det går ?

Jeg kan selvfølgelig bytte den men tar det som siste mulighet.

Tom

8118289[/snapback]

Nei du kan ikke kjøre uten vifte, maks temp er vel ca rundt 85-90 grader, dette når du rimelig kjapt dersom du prøver uten vifte, tar vel ett sekund eller noe sånn så har du grillet Cpu'en din.

Det beste er å bytte den ut med en som støyer mindre, Foreksempel en Zalman vifte eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Sålenge du har kjøleren sittende på, tviler jeg på at du klarer å svi CPU'en før den skrur seg av på sikkert vis.

Bare kjøleelementet i seg selv, kjøler ganske bra, men om det er nok til å holde den under smerteterskelen over tid, er usikkert.

Det er bare å prøve, men det kan være greit å holde litt øye med temp i begynnelsen.

60-70 grader trenger dessuten ikke å være faretruende høyt. Sålenge maskina fungerer stabilt på denne tempen, er det ikke noe problem.

Hadde en AMD2100+ T-bred sokkel A - den tror jeg aldri lå under 60 grader. Ikke før den krøp over 70 grader, begynte jeg å oppleve maskinfrys og reboot. Da var det bare å skru opp viftehastigheter.

I dag har jeg nettopp en AMD 3700+ (939). Den ligger med box-kjøler på 38-40 grader.

Har flere ganger holdt igjen vifta med fingeren, for å lokalisere støy fra andre kilder i kabinettet, og CPU har ikke svidd seg enda.

Lenke til kommentar

Uansett, er du sikker på at det er Cpu vifta som bråker?

Jeg byttet ut alle viftene i mitt system med enten større eller mer stillegående vifter fra Silenx, men maskinen ble liksom ikke mer stillegående, byttet ut Cpu kjøleren med en fra Zalman, fortsatt ikke stillere, det var ved en ren tilfeldighet jeg fant ut at det var vifta på skjermkortet som var synderen, da jeg byttet dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...