LinnKatrine Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 I påsken skal jeg jobbe skjærtorsdag og langfredag, og jeg lurer på om jeg har rett på 100% overtid ? Eller anses ikke disse dagene som helligdager? Jobber på et musem Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hmm jeg jobbet i kassen noen søndager, da fikk jeg 220,- i timen, altså dobbel lønn. Vil da tro at du har rett på det. Du får svar når noen med litt Juss bakgrunn kan finne en paragraf til deg. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Om museet du jobber for ikke er bundet av tariff når det kommer til lønns og overtids bestemmelser, eller har interne avtaler om arbeid på helligdager, har du ikke krav på noen overtid på helligdager. Eneste dagene per lov som er overtidsbetalt er 1 og 17 Mai, de resterende er regulert av tariffavtaler. http://www.lovdata.no/all/hl-19470426-001.html http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...70426-0001.html § 10-10. Søndagsarbeid (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid. (2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. (3) Arbeidsgiver skal drøfte behovet for søn- og helgedagsarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte før det iverksettes. (4) I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og arbeidstakerens tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for dette. (5) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte skriftlig avtale om arbeid på søn- og helgedager utenom de tilfeller som er nevnt i denne paragraf, mot tilsvarende fri på andre dager som i henhold til arbeidstakerens religion er helge- eller høytidsdag. Slik avtale kan inngås uten hensyn til bestemmelsene i § 10-8 fjerde ledd. Så om ingen ting er avtalt kan du enten nekte å jobbe på de dagene, jfr loven ovenfor, eller undersøk med din arbeidsgiver hvilken lønnsbestemmelser som gjelder for arbeid på de akutelle dagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå