slowcooler Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Synes denne var litt drøy, og det viser hvilken basis det Norske rettsvesen ligger på: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/10/355978.html Utrolig!!! Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:07, skrev slowcooler:Synes denne var litt drøy, og det viser hvilken basis det Norske rettsvesen ligger på:http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/10/355978.html Utrolig!!! Utrolig? Sunde sier jo bare at Linux ofte brukes av hackere, noe som i og for seg er riktig. At okokrim.no ligger på en linuxserver har da ingen ting med utsagnet å gjøre. Denne skjønte jeg ikke... Lenke til kommentar
mbst Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Kan tenke meg hvor frustrerende det må være for Jon å stå ovenfor en aktor som uttaler seg som om hun vet hva hun snakker om, mens det i realiteten er delvis totalt feilaktige påstander det egentlig dreier seg om. Hvordan skal han da kunne vinne, retten ser vel på henne som en som kan sine saker. Eneste fordel med slikt er vel at hvis det kommer tydelig frem flere steder at hun er inkompetent, vil retten kunne helle mer mot at Jon snakker sant. Eller..? Håper nå inderlig at han frifinnes, evt får en svært mild straff, som ikke får større negative konsevkenser for fremtiden hans. For selv om jeg ikke er noen dreven programmerer, laaangt derifra, og dermed aldri ville havnet i denne situasjonen, er jeg svært lite lysten på en slik start på livet. Hadde sett på en slik situasjon som min personlige apokalypse.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:16, skrev AndreM: Quote: Den 2002-12-10 18:07, skrev slowcooler: Synes denne var litt drøy, og det viser hvilken basis det Norske rettsvesen ligger på: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/10/355978.html Utrolig!!! Utrolig? Sunde sier jo bare at Linux ofte brukes av hackere, noe som i og for seg er riktig. At okokrim.no ligger på en linuxserver har da ingen ting med utsagnet å gjøre. Denne skjønte jeg ikke... Sunde prøver å underbygge at Jon er en "hacker"(noe negativt selvsagt). Ved å si at Linux er populært blant hackere i denne sammenheng insinuerer hun at det er stor sjanse for at Jon er "hacker" siden han jo bruker Linux. Dette blir dermed også å anta at Økokrim selv er "hackere" siden de bruker samme system. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 2 av filmene han skal ha brukt til å teste applikasjonen med ble lagt frem og det var SONE 1 FILMER!! nei å nei... hva blir det neste. Saken er blitt latterlig og om film industrien har planer om å brukke denne saken som en mal sliter de. Hadde forresten vært moro å tatt en tur hjem til økokrim gjengen som driver med denne saken.. tatt en titt på PC'en til dems unger eller rett å slett dems egen. - tror ikke alle hadde hatt alle sine lisensavtaler helt i orden. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Saka vart jo utsett (den skulle vel opp i sommar eigentleg), fordi det tok ei stund å finne kompetente dommere. Det har dei visstnok nå funne, og dersom dei er kompetente så ser dei glatt gjennom tvilsamme påstander og utsagn. Quote: Synes denne var litt drøy, og det viser hvilken basis det Norske rettsvesen ligger på. Kva har det norske rettsvesenet med utsagna til Sunde å gjere? Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Hadde forresten vært moro å tatt en tur hjem til økokrim gjengen som driver med denne saken.. tatt en titt på PC'en til dems unger eller rett å slett dems egen. - tror ikke alle hadde hatt alle sine lisensavtaler helt i orden. Ett av de mer latterlige utsagna i denne tråden iallefall. Hva får deg til å tro at de ikke har lisenser? For "alle" andre har ikke, så da må de også være slik? Det finnes faktisk folk som kjører lovlig hjemme også. Diverse hjemmepc ordninger som software følger med på etc etc. Blir så ufattelig lei av denne holdninga at "ALLE" driver med warez og piratkopiering. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Hva er galt med hackere? Er vel heller crackere hun burde ha sagt :razz: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 - Linux har vært populært, unnskyld utrykket, i hackerkretser, sa Sunde. Jeg synes dette er like diskriminerende som den mye omtalte voldtektsaken i fjord der en voldtektsmann ble omtalt som "en typisk trailersjofør-type". Det kan også sammenlignes med å si at alle utlendinger i norge er kriminelle. Hårreisende spør dere meg! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Synes jeg ser Sunde argumentere i andre rettsaker: "Vold og kriminalitet har vært populært, unnskyld uttrykket, i innvandrerkretser" :razz: Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 "linux er for hackere", faller vel på sin eigen urimelighet... nesten alle UIO sine brukarar linux, dermed skulle rekrutteringen av "kriminelle" være sikra :wink: dessuten brukar vel dei fleste crackerene av program windows, sidan mesteparten av linux-programmene har GPL-lisens.... skal like å sjå statestikken som Sunde baserer dette på :smile: men kommentaren som er enda bedre er: "Jon er gjengkriminell"(!) hmm... *sunde tenker*: "jeg må finne på noe som folk ikke liker og som er knyttet til kriminalitet... han jobbet jo sammen med noen... aha! han er gjengkriminell..." :smile: Lenke til kommentar
Blib Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Likte vel mer dette at han ble grillet angående warez på PCen.. lol.. Mitt værste mareritt tipper jeg. Sitte i rettsalen og legge ut om alle snuskete og ulovlige programmer som finnes på PCen.. Tror jeg hadde dødd :smile: Ellers så er det jo en OK taktikk da, prøve å få bevist at han har vært borti Warez miljøet og holdt til der.. Men hvis dommeren kan litt om dette og sine saker så tviler jeg STERKT på at dette kan hjelpe aktor.. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Latterlig utsagn. Vitner om hvor total innkompetanse på området. Kan ikke si slikt! Har ikke noe med OS å gjøre om man hacker/cracker eller ikke. Ok, kanskje flere hackere/crackere brukr Linux, men det er en dårlig påstand. Er det samme som å si at de med sportsbil oftere bryter fartsgrensene. Mulig statistikken viser at dette stemmer, men det har ingenting med bilen å gjøre, det er jo personen bak rattet som kjører! Man kan holde fartsgrensene med en Ferrari og så vidt jeg vet! Syns aktor driter seg loddrett ut her. Uff og uff! Lenke til kommentar
Laka Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det eneste dette viser er at folket som har kommet med denne påstanden er totalt blottet for hva linux egentlig er. Tåpelig utsang, som egentlig burde vært tilbaketrekt. BLir det samme som dopingmisbruk blandt norske skiutøvere - samme type sak. Lenke til kommentar
AzTm Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:42, skrev mbst:Kan tenke meg hvor frustrerende det må være for Jon å stå ovenfor en aktor som uttaler seg som om hun vet hva hun snakker om, mens det i realiteten er delvis totalt feilaktige påstander det egentlig dreier seg om. aktor har aldri påstått at hun vet alt om det hun snakker om , hun har selv omtalt seg som en uheldig person som måtte gjøre et forsøk i å sette seg inn i alt dette, dette skjedde i begynnelsen av rettsaken. fra itavisen "Det er ingen grunn til å latterliggjøre aktoratet i Jon Johansen-saken, skriver ITavisens redaktør Tore Neset i denne kommentaren. Når Jon Johansens far gjør seg lystig på bekostning av førstestatsadvokat Inger Marie Sundes påstått mangelfulle Linux-kunnskaper, er det å spille ballen ut over sidelinjen. Dette handler ikke om tekniske kunnskaper. Heller ikke om å gå surr i begreper, uttale eller sjargong. Det handler om noe mye viktigere - nemlig hvor grensen skal gå mellom forbrukernes rettigheter til å bruke sitt eget produkt, og opphavsmannens rett til å beskytte det samme produktet mot videreformidling uten vederlag. Alle skjønner bransjen Alle - også Jon Johansen - skjønner at Hollywood ikke bruker et norsk kommunebudsjett på en film for deretter å sitte rolig å se på at den samme filmen tilbys gratis på nettet eller på gata i Singapore eller Russland. Dette er de nødt til å stoppe på ett eller annet vis. At den tekniske veien har vist seg fåfengt - ikke minst på grunn av folk som tiltalte Johansen - er så sin sak. Og at de faktisk ikke har tenkt på verken Unix eller Linux da de lagde DVD-standarden, er også ille for de som sverger til disse plattformene. Men det er ikke noe argument for at bransjen skal legge seg på ryggen og godta at produktene deres forvandles fra å være lukrativ salgsvare til å bli billig skrap som enhver får tak i uten å gjøre opp for seg. Det vil føre til at det ikke lenger blir lagd storfilmer som «Ringenes Herre» og «Minority Report». DVD-Jon ingen forbryter Men denne saken dreier seg også om Jon Johansens skyld. Personlig tror jeg det er er feil av Økokrim å kjøre en sak på en tenåring som lekte seg fram til en løsning på Linux-problemet med DVD. Jon Johansen er ingen ondsinnet forbryter som ønsker å skade filmbransjen. I intervjuer har han vært veldig klar når det gjelder piratkopiering. Det støtter han ikke. Sannheten er at Økokrim har gått tapende fra skanse til skanse allerede før saken endelig kom opp. De har måttet frafalle tiltalen mot faren Per Johansen, og de har måttet frafalle det angivelige bruddet på åndsverkloven. Det er faktisk lov å kopiere filmer til eget bruk her i landet. Dermed sitter de igjen med en eldgammel paragraf som ble laget for at folk ikke skal kunne lese andres brev ustraffet. Og hadde jeg gått med hatt (hvilket jeg ikke gjør), skulle jeg spist den om dette ender med fellende dom. " kan dere i et eneste sekund slutt å se på usa som de store slemme i denne sammenhengen ? sett dere bedre inn i saken i det minste. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 det norske rettsvesenet klarer å bryte ut av seg mykje rart: Formildene omstendigheter for å køyrt i 141 km/t : "Sjåføren var dessuten erfaren, og han kjørte en bil som har gode kjøreegenskaper i høy fart" Så viss du har passert 60 og køyrer mercedes kan du bryte lova :wink: fantastisk at det går ann!! (http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/01/15/189093.html) ville ikkje forundre meg om Jon blir dømt, og at det blir begrunnet med "allmenne hensyn" til opphavsrett eller noko anna bullsh*t.... PS: noko som veit filmbransjen sin årsak til at dei ikkje laga programvare for linux??? har høyrt at det var fordi dette ikkje var muleg :wink: lol (men ein 15-årig klarar det...) Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 21:03, skrev StudInc:PS: noko som veit filmbransjen sin årsak til at dei ikkje laga programvare for linux??? har høyrt at det var fordi dette ikkje var muleg :wink: lol (men ein 15-årig klarar det...) Fordi Linuxmiljøet ikke vil skrive under en avtale der de lover å holde den konfidensielle informasjonen for seg selv. Linux = åpen kildekode, noe som passer seg dårlig med hemmlige krypteringsnøkler. Og en annen ting: Å si at Linux er populært i hackermiljøer er jo bare et forsøk på å påvirke dommerene, ikke håpløs oppførsel fra aktors side. Ser man på ordet "hacker"s egentlige betydning er det bare en person med store datakunnskaper, og det sier seg jo nesten selv at de med store datakunnskaper liker å holde seg til Linux da man her har mye større muligheter til å konfigurere og leke seg enn med Windows. At utsagnet skyter seg selv kraftig i leggen er en annen sak. Jon's tilhørighet i Warez-miljøet er helt latterlig å dra inn i saken i utgangspunktet, da det ikke har noe med tiltalen å gjøre. Men aktor prøver å bygge opp et bilde av at Jon er en lovløs person som bryr seg katta om opphavsrettigheter, og derfor blir hans argumenter med at han "bare ville se på DVD med linux" mindre slagkraftig, fordi man da kan regne med at han gjorde det i den hensikt i å forenkle piratkopiering av DVD-filmer. Dette har da heller strengt tatt ikke noe med saken å gjøre, da det som er relevant er om en privatperson skal ha mulighet til å ta kopier av sine egne DVD-filmer. Men når alt dette er sagt: Kjøp en DVD-brenner, installer Nero, velg DVD-copy og kopier din DVD. Sett så den kopierte DVDen i spilleren og kopier over alle .vob-filer med Windows Explorer (ingen DeCSS eller lignende nødvendig). Hvorfor har ingen saktsøkt Ahead og ikke minst Microsoft for å legge til rette dette, mens Jon L. Johansen sitter og forklarer seg i retten om hva han snakket om for fire år siden.... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 20:50, skrev AzTm:aktor har aldri påstått at hun vet alt om det hun snakker om , hun har selv omtalt seg som en uheldig person som måtte gjøre et forsøk i å sette seg inn i alt dette, dette skjedde i begynnelsen av rettsaken. Aktor er ingen stakkars liten jente som måtte lære litt om data for å ta de slemme hackerne som ødelegger alle filmene våre. Inger Marie Sunde har vært leder for Økokrims datakrim-gruppe siden 1998, har skrevet en prisbelønt bok om emnet, og skal visstnok være en av våre fremste eksperter på kriminalitet og data. Da bør man kunne le litt av at hun ikke vet hva Linux er. Men som artikkelen din fra ITavisen sier: Dette er selvsagt ikke hovedpoenget i denne saken. Quote: kan dere i et eneste sekund slutt å se på usa som de store slemme i denne sammenhengen ? Er det noen andre enn deg som har nevnt USA i denne tråden? LeD Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Skjerpende omstendigheter: "Sjåføren var en eldre mann, det er allment kjent at reaksjonshastigheten går ned med alderen. Det faktum at han i tillegg er en erfaren sjåfør tyder på at han burde visst bedre, og at dette skjedde med fullt overlegg, i tillegg til at enkelthendelser ofte gjenspeiler en persons adferdsmønster i trafikken. I dette tilfelle snakker vi om en agressiv bilist som gjerne tar sjanser på bekostning av sikkerheten. I en liknende situasjon kan han finne på å gjenta denne vågale og desperate handlingen istedenfor å være på den sikre side og bremse opp. Bilen tiltalte kjørte er også en stor bil, og en stor bil i en så ekstrem fart gir en ekstrem bevegelsesenergi som er livsfarlig for andre trafikkanter. I verste fall kan dette føre til uaktsomt drap. For å hindre slike situasjoner, samt å statuere et eksempel overfor tiltalte slik at han forhåpentligvis endrer et allerede uakseptabelt adferdsmønster dømmer retten tiltalte til 6 mnd ubetinget fengsel, i tillegg til at tiltalte fradømmes sertifikatet på ubestemt tid. Sertifikatet kan gjenerverves ved godkjenning fra veimyndighetene." hehe... hadde likt denne dommen bedre jeg :razz: Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 20:50, skrev AzTm:...Det vil føre til at det ikke lenger blir lagd storfilmer som «Ringenes Herre» og «Minority Report». ... Dust! Piratkopiering gjør bare at de tjener sykt mye og ikke evig mye penger på film! Tviler på at Hollywood slutter å lage storfilmer på grunn av piratkopiering! Dummeste utsagnet jeg har hørt! EDIT: Sorry.. ikke du som var dust.. ITavisen er dust som skriver sånt! _________________ Jåvla-Jåvla!!! You onleased the fokin' fjury!! - Yngwie Malmsteen on flight to Tokyo (pissed off) [ Denne Melding var redigert av: Tigeren på 2002-12-10 23:06 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå