GeirA Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 jeg skal overklokke t-birden maks. med den kjøleren jeg har. hvordan går jeg frem? Alt i bios står på "defalt" så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. spenning og slikt. aner heller ikke hvor mye den tåler? av temp. hvor langt har den vært klokket tidligere? kjølingen er silent viking 7+ og512 sdram. hovedkort asus et eller annet. kan noen hjelpe meg med et bra prog som logger temp, helst freeware. eller må jeg ha en separat temraturmåler. [ Denne Melding var redigert av: GeirA på 2002-12-10 18:03 ] Lenke til kommentar
hcgustad Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 jeg har også en 1200mhz t-bird...greier å klokke den opp til 1500mhz med den luftkjølingen jeg har....bare still på fsb og multiplier....cpuen din er vel opplåst(kortsluttet L1?)? for å se tempen i windows kan du bruker Motherboard Monitor...cpuen tåler nok ikke så mye over 80 *C husk å ha på kjølepasta, ikke et så enormt tykt lag, men ett tynt ett slik at du ikke isolerer cpuen....=) Søk litt på OKforumet.... [ Denne Melding var redigert av: hcgustad på 2002-12-10 18:19 ] Lenke til kommentar
GeirA Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 bare still på fsb og multiplier.... til hvilke verdier???? jeg vet jo ikke grundverdiene? den skal låses opp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 18:15, skrev GeirA:bare still på fsb og multiplier....til hvilke verdier???? jeg vet jo ikke grundverdiene?den skal låses opp Det finnes to Athlon 1200'er. Den ene har 133MHz FSB og 9x multiplier, mens den andre har 100MHz FBS og 12x multiplier. Jeg anbefaler denne rekkefølgen: 1. Lås opp. 2. Sett ned multiplieren mye (f.eks til 6-7x) klokk FSB litt og litt og test om maskinen er stabil. Så noterer du deg den maksimale stabile hastigheten. 3. Sett opp CPU-spenningen til max. 4. Så setter du ned FSB'en til f.eks 100MHz og klokker med multiplieren hakk for hakk (og følger med temeraturen) Benchmark med Prime95 eller SuperPi for hver gang for å sjekke stabiliteten. Du kan stoppe når det blir ustabilt eller tempen når 60C etter en benchmark. Noter max stabile hastighet. 5. Kombiner de to max-verdiene du noterte til å finne en passelig FSB og CPU-hastighet. (begge bør være litt under max-verdiene for å sikre stabiliteten.) Voila! Lenke til kommentar
ViPeR Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 jeg har klart 1417mhz... mennne den vil sikkert mere bare jeg gidder og kjøpe ny kjøle ribbe (har taisol med kobber bunn nå..) jeg kjører den på 10,5*135 på 1,85v (egentlig 1,90 pga hovedkortet viser 0,05v for lite) og load temp ligger på ca 50c Lenke til kommentar
GeirA Skrevet 11. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2002 Takk for hjelpen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå