Jonhei Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har ringt på denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9557649 Selger virket meget hyggelig og ærlig, men det er diverse mangler i følge en NAF salgstest. Det er blandt annet dette: 1. Kamaxeldrift – arbeidslyd fra register 2. Rattaksel, ledd: slitt opplagring fra rattaksling 3. Styreservo: liten lekasje ved servoenhet Er dette alvorlig, eller ikke? Bør det hidre meg i å i det hele tatt vurdere bilen? I tillegg var det litt rust, men kan kanskje ikke komme unna det? Med vennlig hilsen Jonhei Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei. 1. Jeg syns ikke dette var så gale. Litt lyd fra registeret trenger ikke å ha så mye å si. Uansett, worst case, noe som er veldig lite sansynlig. Skulle motoren ryke, så koster ikke byttemotorer allverden. 2. Sikkert lett å fikse. 3. Her er må det jo vurderes om det lekker og hva som lekker. Alt dette er over er MYE MYE mindre alvorlig enn rust. Dersom du skal rulle langt med bilen, så må du også ha fokus på bensinforbruk. Med en så pass kraftig motor, er nok ikke dette en sparebørse. Lenke til kommentar
Jonhei Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Det jeg er mest bekymret for er kamakselen - arbeidslyd fra registeret. Er dette noe som er kostbart å fikse? Trenges det kun å strammes eller å skiftes? Bilen har kjørt litt over 150 000 km, men et registerkjede skal vel vare lenger...? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Du skal ikke se bort fra at det kan være balansekjeden som står for bråket, og at kontrollørene hos NAF har tolket det som støy fra registerkjeden. Jeg har hørt at balansekjeden vanligvis begynner å bråke lenge før registerkjeden, noe som gir mening ettersom den roterer med dobbel hastighet. Vil du og selger være helt sikker på hva problemet er, så vil det lureste være å ta med bilen til den lokale SAAB-forhandleren og få det sjekket der. Er registerkjeden så utslitt at den bør byttes, så må sannsynligvis drev og sleider til den byttes i samme slengen. På min 1. gen. 900 innebærer dette at motoren må ut, siden den er langsstilt og vender "feil" vei (clutch fremme, kjede og drivremmer bak inntil torpedovegg). På din bil er motoren tverrstilt og det er mulig at jobben kan utføres med motoren i bilen, jeg har hørt at dette skal gå med 9000. Skal du bytte både kjede og drev, så vil det koste minimum 1200,- i deler (http://www.speedparts.se/prod/res_motor_kedjor_kit.shtml | Speedpartsnorway.no). Skulle det vise seg at registerkjeden er utslitt, så er det anbefalt å ta løs bunnpanna og sjekke om oljesilen er tett. Det er ikke normalt at kjeden ryker så tidlig, min har f. eks vart 300000 km nå, og "oil sludge" er et problem både SAAB og endel andre produsenter har slitt med siden nye lover om utslippskrav kom ut på midten av nittitallet. Ellers synes jeg bilen virker som et godt kjøp, du får en generelt sett driftsikker, trafikksikker og godt utstyrt SAAB med bare en eier og 150000km på tellerverket til bare 35000,-. Hadde jeg hatt pengene, så ville jeg ha slått til. Endret 10. mars 2007 av Exiter Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Har sikkert bytta 10 saab motorer pga for lite oljeskift! disse motorene MÅ ha regelmessige oljeskift eller så er det ryk og reis. Bunnpanna full av spon og tett sil samt raklelyder fra motor er velkjent... men da banker det bra også.... Bare sånn at du er obs på det! Kan vel rakle litt fra kjede, men det gjør det på alle kjede motorer... stort sett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå