Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterke signal med range extender

Anbefalte innlegg

jeg har et trådløst signal som kommer fra en antenne fra nabohuset.

dette signalet er veldig svakt og bare noen bærbare pc'er(trådløse nettverkskort) klarer å koble seg på internett pga svakt signal.

jeg har derfor kjøpt meg en DWL-G710 range extender i håp om å kunne forsterke signalet.

den virker forsåvidt bra til å forsterke signalet, men jeg får verken default gateway eller dns adresser når jeg kobler meg på nettet.

hva kan dette komme av?

jeg er ikke interessert i å sette opp store utendørsantenner, da det ikke burde være nødvendig....

takker for all hjelp og eventuelle løsninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er det meget fort å bli lurt av DWL-G710 da man setter opp denne ett sted hvor man akkurat da har signal fra hovedsenderen uten at man faktisk er garantert at det stedet er det beste for å plassere ut range extenderen .

Det som skjer er at range extenderen etter oppsett vil begynne sende SSID = "mitt nett" . Men vil det si at den da har full kontakt med routeren ?

Svaret er desverre nei og man må derfor først og fremst forsikre seg om at plasseringen er innefor ett området som routeren dekker . Nå har jeg satt opp ett antall slike bokser og man finner fort ut at om f.eks routeren sitter inne i huset skal sende så bør det enten være at routeren plasseres nær vindu mot det andre huset eller at man plasserer range extenderen i vinduskarmen i det andre huset med fri sikt .

"jeg er ikke interessert i å sette opp store utendørsantenner, da det ikke burde være nødvendig" sier du men det kan alikevel være nødvendig med skifte av antenner på router og range extender opp til 5dB pisker .

Lenke til kommentar

Hvor langt er det til naboen og det trådløse nettverket? Hvis det er flere nettverk rundt omkring som er aktive, er det ganske stor sannsynlighet for at disse kjører på samme kanal, 11 pleier å være normalt. Jeg opplevde det samme da jeg tok min IBM bærbare og sjekket alle de trådløse nettverkene rundt meg.. Vi har ca 6-7 nettverk å "krangle" med, og alle kjørte på kanal 11. Dette sørget for at de bærbare hadde nedhastighet på 600kbit/s, mot normalt 1,3mbit/s. Da jeg skiftet til kanal 2, ble det straks bedre, og alle maskinene på det trådløse nettverket får riktig hastighet.

Så sjangsen er stor for at flere nettverk ødelegger for hverandre og ytelsen, slik at en avstand hvor det normalt burde være dekning godt nok for å kunne koble seg til ikke er tilstedet.

Men jeg har liten tro på en slik forsterker du snakker om, sånne løsninger er som regel ikke helt optimale. Posten ovenfor meg beskriver dette langt bedre enn jeg kan. Forøvrig kan du heller ta i bruk kabel ;) Ingenting er som en 250m langt kabel i lufta... Hehe, kan bli kjipt om pip-pip skal sitte på den...

Lenke til kommentar

Nå vil jeg legge til at man får disse boksene til å kjøre optimalt om man bare plasserer disse to boksene slik at man oppretteholder en viss signalstyrke og signalkvalitet .

Og det er korrekt som det snakkes om man bør gjøre en viss site survey for å finne ut hvilke kanaler som er i bruk rundt forbi i området . Men det vil ikke si at kanal 6 som ett eksempel ikke fungerer fordi at det er mange andre nett som benytter kanalen .

Det har vel blitt slått fast at man bør holde seg til kanalene 1 , 6 eller 11 men det blir altså nødvendig å teste litt først på hvilken kanal som fungerer for ditt oppsett .

Lenke til kommentar

jeg leser og innser at dere nok har rett i det dere sier, men nå har jeg investert en god del penger i dette utstyret og håper det ikke er helt forgjeves.

så jeg lurer på om det er en mulighet å koble på en type ekstern antenne som ikke er altfor kostbar? og eventuelt hva slags antenne er å anbefale?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ment å si at du har investert i utstyr som er forgjeves men det jeg har ment å si at plassering er alfa og omega for at rekkeviddeforlengeren skal gjøre nettop det den skal .

Jeg snakket om at du kanskje må skifte ut den 2dB antennen til en 5dB versjon . Du kan f.eks kjøpe 38-1709 fra Clas Ohlson om du ikke ønsker å kjøpe D-Link sin 5dB pisk .

Nå har du enda ikke sagt noe om hvilken router som sitter i nabohuset men du snakker om en "antenne fra nabohuset" . Har du muligheter for fri sikt til denne antennen ved å f.eks plassere rekkeviddeforlengeren i en vinduskarm ?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke ment å si at du har investert i utstyr som er forgjeves men det jeg har ment å si at plassering er alfa og omega for at rekkeviddeforlengeren skal gjøre nettop det den skal .

Jeg snakket om at du kanskje må skifte ut den 2dB antennen til en 5dB versjon . Du kan f.eks kjøpe 38-1709 fra Clas Ohlson om du ikke ønsker å kjøpe D-Link sin 5dB pisk .

Nå har du enda ikke sagt noe om hvilken router som sitter i nabohuset men du snakker om en "antenne fra nabohuset" . Har du muligheter for fri sikt til denne antennen ved å f.eks plassere rekkeviddeforlengeren i en vinduskarm ?

8137440[/snapback]

jeg skjønner viktigheten av å plassere range extenderen riktig, men i mitt tilfelle er det ikke annen mulighet enn å plassere den i vinduskarmen hvor den har fri sikt, ca 200m til en utendørs antenne som sender signalet. men det virker som om dette ikke er nok.

routeren er av typen dlink, men er usikker på modell.

når jeg kommer så nærme den utendørs antennen at jeg får kontakt med routeren får jeg default gateway(10.0.0.1) og dns(10.0.0.1) og ip. (10.0.0._)

men når jeg går tilbake i stua(ca 200m fri sikt fra antennen) får jeg bare en ipadresse(192.168.1._) og ingen gateway eller dns adresse.

range extenderen som står i vinduskarmen har altså fri sikt til antennen, og som sagt klarer alle nye laptoper med wlan antenne i skjermen å koble seg på internett via samme antenne.

men mitt pci-wlan kort er for svakt til å få inn signalet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...