Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal kjøpe moped. rieju eller derbi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker vi orginalt så er Derbi mye bedre enn Rieju, Yamaha og Malaguti etter mine erfaringer.. Alle kan få en moped til å bli ødelagt dersom de ikke klarer å behandle den gått nok. Eneste problemet jeg hadde var at den gikk i 55-70 orginalt, dermed klarte ikke regulatoren å holde spenninga nede hele tida,så da hendte det at nærlyset gikk.. Det ornet seg med å bytte ut framdrevet til 14 tenner. Min har dessuten veltet 4 ganger, resultatet har kun vært et litt bøyd styre, og noen få riper på plasten. I motsetning så har jeg en kamerat med RR, og der gikk både clutchen, støtta, ramma ble litt skjev..

Og når Derbien går 55-70 orginalt, da vil jeg da tro den går mer enn 70 uplombert. AM6 sykler går ikke fortere enn 70-80 uplombert de heller! Så..?

Derbi har også batteri og et rom under setet, to speiler, samt dobbel ramme. Ikke noe av dette har RR. AM6 motorer er også mer tungstartet og krever mye mer bruk av choke etter min erfaring. Min Derbi starter alltid på første tråkket, uten choke. Unntaket er vissst den har stått over lengre tid, på et rått sted. Da starter den på første tråkket med choke.. Med Malaguti og andre AM6-sykler må man ofte bruke choke hver gang den har stått litt, og ofte kjøre litt med det i starten og..

Lenke til kommentar
men ekwathne , så si meg , hva er bedre med rieju ? annet en at en kamerat av deg klarte å ødelegge girkassa på derbi (sikkert pga manglende bruk av clutch eller lignende) .
De har kjørt i flere år så tviler på at de ikke bruker clutch. :p

Og når Derbien går 55-70 orginalt, da vil jeg da tro den går mer enn 70 uplombert. AM6 sykler går ikke fortere enn 70-80 uplombert de heller! Så..?
AM6 motorer kan da gå bedre enn 80km/t de. Rieju er også kjent for å lage bedre eksosanlegg og går derfor bedre uplombert enn foreksempel Derbi. Begge motorene er driftsikre og gode men av egen erfaring er mopeder med AM6 som Rieju bedre enn Derbi.
Lenke til kommentar

AM6 motorer går da over 80 km/t uplombert...

AM6 motorer er også mer tungstartet og krever mye mer bruk av choke etter min erfaring. Min Derbi starter alltid på første tråkket, uten choke.

Vil ikke si at AM6 motorer er tungstartet, starter på første kicket etter min erfaring.

Syns at AM6 motorer er driftsikre (og laget av Yamaha :p ), har dessverre ikke noe erfaring på dette området med andre motorer... Og AM6 skal ha pluss for å være enkel å trimme ;)

Lenke til kommentar

men ekwathne , så si meg , hva er bedre med rieju ? annet en at en kamerat av deg klarte å ødelegge girkassa på derbi (sikkert pga manglende bruk av clutch eller lignende) .

De har kjørt i flere år så tviler på at de ikke bruker clutch. :p

8341542[/snapback]

Og de har bytte riktig olje per 1000 km?

AM6 motorer kan da gå bedre enn 80km/t de. Rieju er også kjent for å lage bedre eksosanlegg og går derfor bedre uplombert enn foreksempel Derbi. Begge motorene er driftsikre og gode men av egen erfaring er mopeder med AM6 som Rieju bedre enn Derbi.

8341542[/snapback]

Hvorfor er de bedre? Hører da stadig vekk om problemer på Rieju sykler da.. Orginalt så er motorkraften på X-Race/X-Treme mye bedre enn på syklene med AM6 motor. Men disse to kan kjøre nesten overalt på 6. gir, blir det mye mer giring med AM6 sykla..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Og de har bytte riktig olje per 1000 km?
Det vet jeg ingenting om.

Hvorfor er de bedre? Hører da stadig vekk om problemer på Rieju sykler da.. Orginalt så er motorkraften på X-Race/X-Treme mye bedre enn på syklene med AM6 motor. Men disse to kan kjøre nesten overalt på 6. gir, blir det mye mer giring med AM6 sykla..
Eksosanlegget til Rieju er bedre. De lager de bedre enn andre mopeder.
Lenke til kommentar

Haha, min rieju 2001. mod starter etter 6 år uten skifting av noen motor deler like godt, 1 kick ALLTID. Den går like godt også.

Jeg kjenner her 4 stk som har Derbi og 3 av de synest selv det no dritt fordi de har alle hatt feil med el-nettet, start problemer o.l.

Annen ting med Derbi som JEG synest herp er at man må gire så sinnsykt ofte, seriøst, giringa skjer jo hele tiden :blink:

edit: og btw. derbi er helsikes tungstarta når de er kalde! Igår så tok det 10 min før Derbien til en kompis gikk normalt, og det var 0 grader ute.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Haha, min rieju 2001. mod starter etter 6 år uten skifting av noen motor deler like godt, 1 kick ALLTID. Den går like godt også.

Jeg kjenner her 4 stk som har Derbi og 3 av de synest selv det no dritt fordi de har alle hatt feil med el-nettet, start problemer o.l.

Annen ting med Derbi som JEG synest herp er at man må gire så sinnsykt ofte, seriøst, giringa skjer jo hele tiden  :blink:

edit: og btw. derbi er helsikes tungstarta når de er kalde! Igår så tok det 10 min før Derbien til en kompis gikk normalt, og det var 0 grader ute.

8341912[/snapback]

Min er nå 3 år, og det starter alltid på første tråkket selv om den har stått 2 måneder og det er 10 minusgrader ute. Jeg har ikke bytta no deler på min jeg heller. Og hva er det som er feil med el. nettet?

Gire mye med Derbi? Har man X-Race/X-Treme så slipper man å gire så mye, mye av grunnen er at disse har 2,8 KW/3,5 HK mot AM6 sine 1,6 KW/2,2 HK. Min X-Race drar bra, og jeg slipper å gire ofte. Vil ikke akkurat si at en RR klarer å holde 6. gir så lenge når den møter en oppoverbakke.. Den jeg har prøvd gikk i 35-40 km/t, mens min går i 50 på 6. gir i samme bakken.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...