Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal betale for den nye låsen?

nubthomas

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet i en enebolig og er godt fornøyd.

Men for noen uker siden fungerte ikke låsen på utgangsdøra når jeg kom hjem en søndag kveld.

det viste seg at den hadde gått i vranglås.

prøvde alt mulig og ringte til slutt huseier og forklarte problemet, han var ikke hjemme.

jeg foreslo å ringe viking, og han sa seg enig.

viking kom og fant ut at låsen måtte borres opp og jeg ringte huseier igjen og spurte om det var i orden. han sa at det måtte vi jo bare.

låsen ble byttet og alt er velstand.

men i går fikk jeg regningen: kr 2519

Hvem skal betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier er ansvarlig for at alt er i forsvarsmessig stand og skal utbedre feil og mangler fortløpende. Så lenge du ikke er grunnen til at den gikk i vranglås så skal huseier betale.

Men hvordan går en lås bare i vranglås? Sa lås smeden hva som hadde skjedd? Du utelater ingen detaljer om hva du gjorde før på kvelden eller har gjort over tid med låsen? Lett å utelate vitale data når man i utgangspunktet ser etter støtte til sin sak.

AKIRA

Lenke til kommentar

Denne bør det ikke være tvil om. Sakset fra husleieloven:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Med andre ord er det din plikt som leietaker å vedlikeholde utstyr, men dersom noe skal skiftes er det utleier sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Huseier er ansvarlig for at alt er i forsvarsmessig stand og skal utbedre feil og mangler fortløpende. Så lenge du ikke er grunnen til at den gikk i vranglås så skal huseier betale.

Men hvordan går en lås bare i vranglås? Sa lås smeden hva som hadde skjedd? Du utelater ingen detaljer om hva du gjorde før på kvelden eller har gjort over tid med låsen? Lett å utelate vitale data når man i utgangspunktet ser etter støtte til sin sak.

AKIRA

8117300[/snapback]

Hei og takk for svar :)

Mannen fra Viking sa at det hendte at låser gikk i vranglås. Han hadde hatt flere sånne oppdrag faktisk. Det var selve låsekassa og ikke sylinderen det var noe galt med. Men låsen måtte borres opp for å komme til. Grunnen kunne være forsøk på innbrudd eller bare mye slitasje. Jeg har bare bodd her i 5 måneder, så neppe nok for å slite den ut, men døra er gammel.

Kan ikke se at det jeg gjorde tidligere på kvelden er relevant, men jeg var hos faren min og spiste middag. Hadde bare vært borte noen timer.

Takk til alle som har svart :thumbup:

Lenke til kommentar

Om de forholdene du her beskriver samsvarer med virkeligheten, noe vi ikke har grunn til å betvile, så er det som tidligere nevnt utleier som må bekoste dette. Så bestrid kravet med henvisning til overnevnte paragraf i husleieloven.

Lenke til kommentar

lurer på en liten ting. Fikk du regningen fra direkte fra låsesmeden? og har du snakket med huseieren om betalingen? Tenker bare at siden det var du som ringte låsesmeden så var det kanskje derfor regningen kom til deg. (ikke at dette har noe å si for hvem som skal betale)

Lenke til kommentar
lurer på en liten ting. Fikk du regningen fra direkte fra låsesmeden? og har du snakket med huseieren om betalingen? Tenker bare at siden det var du som ringte låsesmeden så var det kanskje derfor regningen kom til deg.  (ikke at dette har noe å si for hvem som skal betale)

8124031[/snapback]

Takk for svar!

Fikk regning direkte fra Viking ja.

Det var jeg som bestilte låssmed derfor fikk jeg regningen.

Skal levere regningen til huseier og tror ikke han vil si noe på det. poenget er jo at jeg først ringte han og spurte om jeg skulle bestille hjelp, men jeg spurte ikke direkte om han ville betale alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...