Gå til innhold

Fjerne GRUB/Linux vha USB boot

Anbefalte innlegg

Hei hopp. Jeg kjører for tiden XP/Ubuntu på denne maskinen (2 harddisker). Har nå bestemt meg for å sette ene harddisken inn i en nybygget (men 'gammel') pc som skal kjøre Linux. Dermed ønsker jeg også å bare ha XP kjørende på denne maskinen. Så til problemet:

Jeg har i øyeblikket ikke en fungerende cd-spiller, og kan da ikke fjerne GRUB på "standard" måte, slik jeg har forstått det (xp-cd). Er det noen som vet en fremgangsmåte jeg kan benytte? Eventuelt en boot-disk (nedlastbar) som jeg kan bruke med USB stick? Installerte Ubuntu vha USB-stick og har live-versjon på den nå - er det mulig å bruke denne for å fjerne GRUB?

All hjelp blir satt pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har stilt et tilsvarende spørsmål før, men fikk ikke noe svar. Tenkte jeg skulle forsøke og finne ut av det selv, men har enda ikke hatt tid – eksamen nærmer seg:-/ Mao. jeg har ikke noe fasit svar til deg. Men her er det lille jeg vet:

Fra denne tråden får en inntrykk av at cd er nødvendig for å fikse Windows sin master boot record(MBR). Samme fremgår av Microsoft sin hjelpeside. Dette får du kanskje et godt svar på fra Windows forumet.

Med Super Grub Disk skal du kunne «Fix Boot of Windows». Programmet kan kjøres fra en usb minnepinn dersom hovedkortet ditt støtter dette. Det er ikke alle eldre hovedkort som kan det, men da kan diskett være løsningen. Her finner du guide for super grub disk.

Bootdisk er et annet program som det kan være verdt og se nærmere på, det kan også kjøres fra usb.

Men Med Super grub disk får du GRUB tilbake, ikke MBR(men hvorvidt det har noe praktisk betydning vet jeg ikke). Jeg vet heller ikke om super grub disk forutsetter dual boot – det ville i tilfeller være rart, men igjen jeg vet lite om dette.

«Installerte Ubuntu vha USB-stick og har live-versjon på den nå - er det mulig å bruke denne for å fjerne GRUB?»

Jeg tror svaret er nei, verktøyene som ligger ved gjelder ikke avinstallasjon.

Kanskje andre kan gi deg konkrete (og bedre) svar.

Husk og lag backup før du gjør noe som helst!

Lykke til:-)

Lenke til kommentar

Og jeg ville ha hørt på HavarN - lol:-D

Men få hive på to spørsmål da;

Er forslaget ditt forbundet med noe risiko?

Kan man innstallere Windows på disk 1, koble fra disk1, innstallere Linux på disk 2, koble til disk 1 igjen men på ny hd inngang(men da vil ikke grub se Windows) og bruke super grub disk(fra usb penn) til og boote Windows hvis det skulle bli behov og bruke Windows?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Er forslaget ditt forbundet med noe risiko?

8119082[/snapback]

Å laste ned exe-filer og kjøre de på windows er alltid risikofyllt ;) Den andre risikoen er jo selvsagt at grub kan slettes og windows sin bootloader ikke blir installert skikkelig. Da vil du bare få feilbeskjeder når du prøver å boote maskinen og vil trenge en windows-cd, super grub disk e.l. for å få fikset en bootloader igjen.

Hmm... hva med å bare beholde grub, men fjerne linux fra grub-menyen?

Kan man innstallere Windows på disk 1, koble fra disk1, innstallere Linux på disk 2, koble til disk 1 igjen men på ny hd inngang(men da vil ikke grub se Windows) og bruke super grub disk(fra usb penn)  til og boote Windows hvis det skulle bli behov og bruke Windows?

8119082[/snapback]

Det skulle gå fint.
Lenke til kommentar

Derfor pleier jeg alltid å sjekke litt rundt først, før jeg laster ned. Og da som regel aldri fra kilder jeg ikke har funnet selv ;) På den annen side så er det stor sannsynlighet for at noen med 1300 poster (!!) er til å stole på.. Hehe.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo si at jeg er til å stole på. :D

Men jeg brukte bare google som alle andre å fant noen lenker for deg. Jeg vet ikke om disse er farlige eller ikke. mbrfix.exe linken var fra utvikleren (tror jeg) det den andre var fra en anti-virus side.

Men det kan være lurt å sjekke de med en virus-skanner for å være på den sikre siden før du kjører dem.

Lenke til kommentar

Begge filene ligger på og kan kjøres fra Windows-CD'en om du booter fra denne og kjører konsollet derifra (husker ikke helt valget, men du velger å reparere og så skal du kunne få valget der). Men dette var vel mer til framtidig informasjon, får nå kom jeg på at CD-lesern din ikke funka :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...