SuprG Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Jeg har ei stundt kjørt en apache server. Men så fikk jeg vite at Telenor ikke tillater at man kjører server på abonomentet vårt kan noen bekrefte dette her? Skrudde av serveren med en gang jeg fikk vite dette her Endret 9. mars 2007 av heisau Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er ikke lov med noen ISP, men til hobbybruk tror jeg ikke de bryr seg. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Det er ikke lov med noen ISP, men til hobbybruk tror jeg ikke de bryr seg. 8117141[/snapback] Altså ISP vil si at jeg tar meg betalt for det? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Din nettlevrandør er en ISP. Til hobbybruk bryr vel ingen seg, men du har ikke lov til å selge tjenester osv på servere som står på en privat DSL/nettlinje. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 okey, en kompis av meg hadde sjekket og du kan sette opp server så lenge du ikke bryter norsk lov Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 For å ta et ekstremt tilfelle så ville ikke telenor tillatt at hw.no kjørte feks prisguiden sin på en vanlig adsl linje^^ Men om du setter opp en liten server med en hjemmeside 4 personer besøker i uka bryr dem seg ikke. Er når det blir såpass trafikk at det er konstant belasting på linja at dem bryr seg. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Er heldig hvis jeg har 4 besøkende i månden :!: Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 I alle ISP'er sin disclaimer står det at det ikke er lov til å sette opp server på vanlig privatlinje. Men om du har 4 besøkende i måneden er det jo strengt tatt umulig for store telenor å fiske opp dette og bli sinte på deg^^ Lenke til kommentar
Fury Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Svært mange husstander driver en server på en eller annen måte. De fleste fildelingsprogrammer fungerer på den måten at andre brukere kan koble seg opp på din datamaskin aktivt for å dra f.eks. filer fra deg. Bittorrent inkludert. Så ingenting å frykte, (utenom deling av kopibeskyttet material så klart) det er som nevnt når kommersielle tjenester og store mengder trafikk kommer inn i bildet at det "kan" by på problemer. Endret 10. mars 2007 av Fury Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Kjenner mange som driver nettsider på linje, blir ganske hardt belastet, men vet ikke om de har telen(H)or.. tror det er endel internett levrandører som ikke bryr seg så veldig.. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Torrent etc bruker ikke 8080 porten, og sees derfor ikke på som server på samme linje som en webserver du har hosta hjemme. Men uansett er det ulovlig å dele piratvare, men såvidt jeg vet har ikke ISP'ene noen eula som sier at du ikke kan bruke feks bittorrent, nettopp fordi det kan deles lovlig materiale med torrent, og det er vanskelig å finne ut om du deler lovlig eller piratvare. Såvidt jeg vet har tele2 (eller en annen ISP) sperret portene til torrent på visse tider av døgnet, men dette står det ikke noe om på deres offisielle sider. Lenke til kommentar
Locci Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Sitter med telenor linje og har en server gåendes på den. Har ikke hørt noe fra telenor og den servern har vært oppe i nesten et år nå, og har rundt 20Gb trafikk i mnd. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Bedre at jeg bruker linja på webserver enn at jeg sitter å laster ned ulovelig torrent Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 I alle ISP'er sin disclaimer står det at det ikke er lov til å sette opp server på vanlig privatlinje. Men om du har 4 besøkende i måneden er det jo strengt tatt umulig for store telenor å fiske opp dette og bli sinte på deg^^ 8119164[/snapback] Tja, de kan jo kjøre portscan rutinemessig. Kjører selv server (apache) på en telenor-linje, har ikke hatt noen problemer med det. Er dog svært lite innhold som man får tilgang til uten å vite eksakt url og brukernavn/passord... Lenke til kommentar
pebkac Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Du kan tro at de vil portscanne 500.000 brukere regelmessig ja? Det er rimelig å anta at Telenor, som andre ISP'er, belager seg på informasjon som kommer til Abuse hos dem og sperrer/informerer på grunnlag av dette. Det vil være helt uproblematisk å kjøre tjenester på port 80/8080 etc. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 fra web siden til telenor privat: 6. Videresalg / utleie Kunden må ikke videreselge eller leie ut linjekapasitet uten at det foreligger, på forhånd, særlig avtale om samme mellom Telenor og Kunden. det vil si du har lov og ha server som du ikke tjener noe på. MEN hvis du skal selge og tjene penger på det så må du ringe og si fra til telenor og da får du beskjed at du må kjøpe bedrifts linje. selv om du kjøper bedrifts linje vil det ikke si at du får lov, så du må kontakte isp din og få dem til og lage en avtale som sier at du har lov. vil si warez som du ikke tjener på er lov, private web server er og lov. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 fra web siden til telenor privat:6. Videresalg / utleie Kunden må ikke videreselge eller leie ut linjekapasitet uten at det foreligger, på forhånd, særlig avtale om samme mellom Telenor og Kunden. det vil si du har lov og ha server som du ikke tjener noe på. MEN hvis du skal selge og tjene penger på det så må du ringe og si fra til telenor og da får du beskjed at du må kjøpe bedrifts linje. selv om du kjøper bedrifts linje vil det ikke si at du får lov, så du må kontakte isp din og få dem til og lage en avtale som sier at du har lov. vil si warez som du ikke tjener på er lov, private web server er og lov. 8123592[/snapback] Takk, da har jeg lært noe nytt Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Det er kun tillatt å sette opp servere til privat bruk. Det er ikke tillatt å benytte tjenesten til kommersielle aktiviteter. Link: http://privat.telenor.no/internett/abonnem...l/vilkaradsl.go Jeg har hatt to servere opp og kjøre i over 2 år, de kjører forskjellige ting, blant annet http. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå