Gå til innhold

Elektrofagprøve, trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

En av oppgavene jeg har fått på fagprøven, gjelder å styre temperatur og nattsenking til en varmeovn.

Først så det ikke så vansklig ut, men er litt usikker på om det er riktig, syntes skjemane jeg fikk med var litt utydlige.

Litt kjipt å stryke på en sånn oppgave.

Jeg har lagt ut vedleggene jeg fikk med, pluss ett vedlegg sånn jeg tror det skal kobles. Kunne noe som har litt peil, hjulpet meg litt -ville jeg blitt veldig glad =)

Romtermostat

IMG_0777.jpg

Tidsur

IMG_0778.jpg

Sånn jeg tror det skal kobles :hmm:

test2.jpg

mvh

Kuffe

(beklager formuleringen :blush: )

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn som du har tegnet det, får jo ikke tids uret noen betydning.

("termisk" last, er der f.eks varmeovnen blir tilkoblet?)

skal se om jeg ikke får lagd et bedre skjema.

EDIT;

Sånn blir det:

For på databladet til termostaten, er det et "klokke" symbol på punkt nr. 5 på termostaten. da skal arbeids-kontakten fra uret ditt. (punkt 1 på uret)

hvis jeg tar feil, får noen rette på det.

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Du sa du fikk den i fagprøven.. Da burde du lese selv hvordan du gjør det..

Hvis du blir elektriker komme mange til å stole på at du kan jobben din, det er lett å lage en brann med slurvete arbeid.. Du bør heller lese litt enn å spøre andre når det gjelder fagprøve..

Lenke til kommentar
Du sa du fikk den i fagprøven.. Da burde du lese selv hvordan du gjør det..

Hvis du blir elektriker komme mange til å stole på at du kan jobben din, det er lett å lage en brann med slurvete arbeid.. Du bør heller lese litt enn å spøre andre når det gjelder fagprøve..

8148844[/snapback]

Hvis du kobler opp en sånn, og kobler den feil. Er det ingen sjanse for at det skulle oppstå brann. Hvis den ikke hadde funket første gang, hadde jeg feilsøkt litt og funnet fort ut av det. Du som sikkert er elektrikker siden du uttaler deg på den måten, har sikkert vært borti i noe som du er usikker på.

Det må da da være bedre å spørre noen, enn å evt koble feil.

Uansett er det sluttkontrollen og dokumentasjonen til anelgget som avgjør om anelgget er driftsikkert og tilfretsstiller kravene (FEL).

En god sluttkontroll, og en god dokumentasjon, er avgjørenede for å stå.

Står jeg på fagprøven i morgen, og fortsetter installasjoner med samme faglige prestasjoner, er jeg en elektrikker du kan du stole på :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at fagprøven omhandler slike steinalderkoblinger.

Denne koblinga kommer du kun borti en gang og det er på fagprøven.

I virkeligheten anno 2007 brukes elektroniske termostater med nattsenking og uke/årsur istedenfor samt at de koster det samme eller mindre.

Lenke til kommentar

I virkeligheten anno 2007 brukes elektroniske termostater med nattsenking og uke/årsur istedenfor samt at de koster det samme eller mindre.

8154329[/snapback]

Aldri si aldri.. jeg skrev for to innlegg siden at jeg koblet opp en slik en på fredag, byttet ut en mye eldre type med den samme romtermostaten som er beskrevet ovenfor. På en hurtigbåt vel og merke (er skipselektriker) :p

Kuffe: Å være elektriker på papiret, og være en elektriker kan være to forskjellige ting ;) Jeg vil anbefale deg å oppdatere litt på det du skulle lært på VK1 for når du har bestått fagprøven stoler folk på at du kan det du må.. Forresten litt merkelig at du skal koble en "gammeldags" klikk-termostat på fagprøven..

Endret av zckumling
Lenke til kommentar
Kuffe: Å være elektriker på papiret, og være en elektriker kan være to forskjellige ting ;) Jeg vil anbefale deg å oppdatere litt på det du skulle lært på VK1 for når du har bestått fagprøven stoler folk på at du kan det du må.. Forresten litt merkelig at du skal koble en "gammeldags" klikk-termostat på fagprøven..

8154542[/snapback]

VK1 er nok det slappeste året i livet mitt (desverre).

Men jeg fikk heldghvis mye ut av GK.

I de 2.5 årene jeg har jobbet ute på gulvet, har bestått i røranlegg, komplitering, div styringer av lys varme da mest med EIB.

Alle koblinger av motorer i løpet av læretiden, har som regel bare vært å koble til noen tilførsler. Tversniit og alt sånn står på tegninger.

Heldighvis har jeg kunnet at alle motor tilkoblinge som er i læreplanen, så det kan jeg. (fikk foresetn Dhalander kobling av motor på prøven).

Lenke til kommentar

8154542[/snapback]

VK1 er nok det slappeste året i livet mitt (desverre).

Men jeg fikk heldghvis mye ut av GK.

I de 2.5 årene jeg har jobbet ute på gulvet, har bestått i røranlegg, komplitering, div styringer av lys varme da mest med EIB.

Alle koblinger av motorer i løpet av læretiden, har som regel bare vært å koble til noen tilførsler. Tversniit og alt sånn står på tegninger.

Heldighvis har jeg kunnet at alle motor tilkoblinge som er i læreplanen, så det kan jeg. (fikk foresetn Dhalander kobling av motor på prøven).

8154650[/snapback]

Jeg fikk fagbrevet i februar i fjor, så jeg er ingen mester på noen måte :p Jeg hadde læretiden min på hurtigruta M/S Trollfjord og har jobbet som elektriker på to supplybåter i nordsjøen.. Mye feilsøking som skipselektriker.. hehe :p Nå jobber jeg i Tromsø på maritim avdeling i kansje byens eldste elektrobedrift. Nå får jeg endelig jobbe med installasjon og ikke BARE reperasjon.. Holder på med Dieselmotorer/Generatoranlegg (tilkobling, belastningstest osv), hovedtavler, kjøle/fryseanlegg, industrianlegg osv.. Har jobbet 2 måneder på bygg, og syns det er litt kjedelig å spikre kabel og borre i betong ... :p

Kom deg på båt hvis du vil tjene penger - Ta sikkerhetskurs og tverrfaglig eksamen i maritime anlegg ;) Begynnerlønna er 33.000 i mnd på supplybåt og du får betalt for fritiden også. 4 uker jobb etterfulgt av 4 uker fri.. Er du for eksempel vikar 28 dager i sommerferien har du tjent 66.000 :p Men sjølivet passer ikke for alle (inkludert meg).. :\

Lykke til på fagprøven!

Endret av zckumling
Lenke til kommentar

Såg at du hadde bytta tilsvarende termostat men regna med at det var et spesialtilfelle, noe det viste seg å være.

Har 5 år bak meg på anlegg og 5 år som servicelektriker.

Vil si å jobbe som anleggselsktriker på bygg er noe av det tristesste som finnes.

Nå som jeg jobber med service vil jeg si at det er mye mere spennende en anlegg og jobben er mye mere variert.

Holder på med alt fra kattskinnskabel(tele data) til 240mm2 aluminiumskabler, industriarbeid og husinstallasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

8154329[/snapback]

Denne kolingen er ikke ut enda.Er en god del nye elektroniske termostater som har klokke inngang\natsenk enda.Hvor man har anledning å kjøre enkel nattsenk styring.

Og ikke minst service\utskifting på slike termostater som jeg har hatt litt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...