Gå til innhold

Ny maskin. Xp eller 98?

Anbefalte innlegg

Får straks ny datamaskin.. Og derfor har jeg et lite spørsmål ang XP og slikt.

Spesifikasjoner:

Intel Cleron 1,8ghz

P4/333mhz

256 md DDR

GeForce4 64 mb (muligens 128)

Det var vel det vigtigaste. Har hørt at windows 98 kun støtter maskiner opp til 1.4 ghz.. Vist dette er sant må jeg skaffe meg Xp, som skaper en del problemer. Jeg skaffer meg ny maskin kun til spillbruk, så det er sagt. GTA3 har jeg skaffet meg, og jeg får straks RTCW, som er fett! Hadde det før men cd`n ble herpa..

Vil windows 98 funke på denne Pc`n? Eller må jeg krype til korset og skaffe Xp, eller 2000?

På forhand takk for alle svar.. =)

Maskina kostet kun 5800kr, så ikke si jeg har kjøpt en elendig maskin!

[ Denne Melding var redigert av: taase1 på 2002-12-10 17:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min mening, merk, min mening er at XP er det foreløbig beste os'et når det gjelder m$-produkter.. stabilt som fy, (bortsett fra den skiten på laptopen da.. norsk xp-home) så skaff deg engelsk windows XP PRO, grav litt dypere i lomma og få deg 512MB ram, og spill i vei.. stabilt som fyyyyy.. :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du velger 98 så må du huske å kjøre alle oppdateringer. Da senker du mengden med blåskjermer betraktelig. Men det kommer aldri til å bli like stabilt som 2000 og XP.

Velg 2000 eller XP er min mening.

Men jeg må si meg skuffet med valget av CPU. Både Athlon XP1800+ og Pentium 4 1800 er langt bedre. XP1800+ er faktisk også billigere.

Men hvis du absolutt vil velge en celeron så ville jeg valgt 2,0GHz'en siden den er basert på NW-kjernen og dermed egner seg mye bedre til overklokking.

Lenke til kommentar

Takker for svar, tenker kanskje eg må skaffe meg Xp. Men eg skal kun spille nye spill, mest Gta3 og RTCW. Problemet er at eg då må patche alle spill? Må Rtcw patches til Xp forresten?

Skal oppgradere ramen, koster kun 200kr for å gjere det. Bruker nemlig eit kult firma som kun finns i sogn og fjordane.. hehe.. 25 - 40 % billigere!

Jaja, men blir det mye patching? Som i nye spill som kjem ut.. Har ikke tenkt å spille gamle spill på daten. Det eldste må bli operation flashpoint!

Takker for alle svar. Dette forumet rocker! Fins ikke no bedre, eller hva?

Lenke til kommentar

Det blir ikkje mye patching uansett viss skal spele forhaldsvis nye spel (t.d OFP), som ikkje kom ut fulle av bugs og fanteri.

Alle spel som kjem ut idag er godt optimalisert for køyring i Windows XP, og kva anna skal ein vente over eit år etter at XP vart gjeve ut?

Eg undrar meg litt over at så mange fortsatt trur win98 er best.. Det er det ein servicepack og hundre driveroptimaliseringar sidan.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Noen fakta jeg har samla sammen:

XP er newbie vennlig, dvs mange bedrifter favorittiserer det.

Win2000 har mindre tooltips og hjelpegreier, grensesnitter er lagt for folk som er vant til allsidig databruk.

En eldre dataingenør jeg kjenner sier at opp gjennom de siste åra har han reinstalert XP flere ganger enn win2000. Dvs den gjennomsnittlige XP-brukeren klarer ofte få en eller annen større feil på systemet sitt oftere enn den gjennomstittlige 2000 brukeren.

Fra LAN erfaringer virker XP som det raskeste over nettverket, og også som det som høster mest ytelse ut av en datamaskin. Men til gjengjeld så virker win2000 mer stabilt med spill. Dvs at man får problemer/feilmeldinger hyppigere i XP.

Altså, jeg kan ikke påstå sikkert at dette er tilfellet på verdensbasis, men det er den vesle fasitten jeg har satt sammen for meg sjøl.

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg har erfart:

WinXP er raskt (spill, nettverk osv) men har en tendens til å klikke.

Win2k er bittelittegranne tregere men klikker mye sjeldnere.

Win98 er raskest på litt eldre spill men klikker i hytt og pine!

Har hørt om andre som har samme problemer, og noen som har motsatt. At WinXP er stein-stabilt mens W2k knapt funker i det hele tatt.

Har du muligheten burde du prøve begge.

Hmm.. Tar jeg feil når jeg sier at det eneste alle er enige i er at Win9x suger? :grin:

Lenke til kommentar

Begynte nesten å skrike første gang jeg så og prøvde XP, men får du vekk den ****** start-menyen og alt det andre "design"-tullet, har du et stabilt, bærekraftig operativsystem som faktisk kan se bra ut!

Win2k har jo hatt lenger tid på seg til å rette feilene sine, og XP følger etter.

Lenke til kommentar

Hehe... jeg har de samme erfaringene som omtrent alle andre her...

98 er så ustabilt som bare fy... det er omtrent umulig å bruke.

2k bruker jeg selv, etter å ha prøvd xp og gått lei. det var en del bugs,det hang seg ofte osv.

så jeg er mest fornøyd med 2k...anbefaler det (Pro seff... Home=sucky-sucky...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...