Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte til "stumt" svinghjul

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å tune bilen litt ytterligere (steg 2-3 chip). Dette innebærer å skifte 4 dyser, sportseksos fra cat, samt bytte til sportsclutch. Greit nok.

Med den nye chippen vil det bli tatt ut ca. 215-220 hk og 360 Nm av min 1.8 T motor.

Har lest på diverse forum, og blitt fortalt av forhandler, at man gjerne vil oppleve en del risting i drivlinja på visse turtall som følge av høyt moment etc.

For å motvirke rystelse har jeg fått anbefalt å skifte til et stumt svinghjul i

stedet for det dobbelmassesvinghjulet som sitter originalt i bilen.

Da er mine spørsmål: Hva er forskjellen på et "stumt" svinghjul og et vanlig et? Og vet noen hva det vil koste å kjøpe et slikt, samt å montere det på verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skifte svinghjul innebærer ut med girkasse, og hvor mye jobb det er kommer jo helt ann på biltypen. men litt jobb er det ja.. kan fint regne med noen tusenlapper på verksted :)

hva stumt svingjul er vet jeg ikke. men det er jo bare å prøve å kjøre med bilen det, og finne ut om det rister eller ikke..

Lenke til kommentar

Hvis du likevel skal bytte clutch, og har penger nok til et slikt svinghjul, så ville jeg byttet. Andres erfaringer sier jo at det vil bli vibrasjoner med det originale. Dessuten kan jeg tenke meg at du uansett må av med svinghjulet du har nå og slipe av noen mm, etter å ha diskutert bakkestartmetoder i en annen tråd ;)

Sprekkdannelser og ujevn overflate er det siste du vil ha på et svinghjul

Lenke til kommentar
Hvis du likevel skal bytte clutch, og har penger nok til et slikt svinghjul, så ville jeg byttet. Andres erfaringer sier jo at det vil bli vibrasjoner med det originale. Dessuten kan jeg tenke meg at du uansett må av med svinghjulet du har nå og slipe av noen mm, etter å ha diskutert bakkestartmetoder i en annen tråd ;)

Sprekkdannelser og ujevn overflate er det siste du vil ha på et svinghjul

8122733[/snapback]

Hehe... svinghjulet har vel fått kjørt seg ja. :p

"Penger nok"? Har du noen anelse om hvor mye det er snakk om da? ;) Hørt snakk om 18 000 kr for ny clutch + svinghjul inkl. montering. Var jo relativt stivt...

Lenke til kommentar

Svinghjulet som sitter på 1.8 T er en dyr og teit oppfinnelse som ofte går i stykker og koster et lass med penger. Istedenfor og ha en vanlig clutch lamell med fjærer i midten(hjertet) har de flyttet denne vridningen over på svinghjulet. Sitter noe hydralikk mekk inni svinghjulet.

Hvis du setter på et stumt svinghjul får du et mye mer utvalg i clutcher og du slipper og irritere deg over det dyre svinghjulet som alltid ryker. altså god gammaldags clutch!

Få tak i et svinghjul som er litt lettere så får du litt bedre akselerasjon. ikke for lett, da blir den ugrei på tomgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...