nomore Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei Eg bruker som mange andre å dekorere rom med planter. Men, de fleste planter skal jo faktisk ha sollys for å kunne vokse, men hva med når både plassen du skal ha planten har lite lys og man faktisk bor i kjeller? Kan eg da montere mindre lamper som lyser på planten for å dekke nødvendig behov for lys? Eg kjenner jo til fotosyntesen men kan ikke huske at kunstig/elektrisk lys var en del av denne Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel energien i sollyset planten bruker, så jeg tror ikke en vanlig lampe ville funke. Plantene vil ikke bli særlig fine hvertfall. Planter klarer seg med dagslys, og de trenger ikke å stå i direkte sollys. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Du kan meget vel bruke en spottlight eller annen lampe til dine potteplanter, de fleste potteplanter bør ikke stå lenge i direkte sollys heller. ( Kunstig lys ) blir brukt til å få poteter til og sette groer, brukt i veksthus, ja nær sagt overalt og da bør det kunne brukes i din kjeller. Kunstig lys blir også benyttet til manipulering av alt fra potteplanter til bær busker, prøv og legg noen poteter under en lysende lampe noen dager...den skyter groer, derfor er generelt potetsekker ugjennomsiktige slik at ikke lys - kunstig eller ikke slipper inn. I tillegg til vanlig vanning kan du også bruke en ren sprayflaske og tidvis lettdusje dine planter med lunken vann, planter tar også opp vann gjennom små porer i bladverket. Endret 9. mars 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Lysrør som heter Grolux skal vistnok være bra... Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Skaff deg noen lysrør lamper. Det er det beste du kan få tak i. Ikke spesielt dyrt og "pærene" varer lenge. En vanlig glødelampe blir for dårlig. Lysrørene må henge veldig nærme plantene, ca 5-10cm over toppen. De må også stå på 16-18 timer hver dag for at planten skal få nok lys. Vær oppmerksom på at noen planter må ha korte dager i en periode for og danne blomster, ofte rundt 12 timer med lys. Etter det må det være fullstendig mørkt. En data skjerm/taklampe osv som står på i nærheten kan stoppe danningen av blomster, selv om planten står nokså mørkt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Hmm. Eg hadde sett for meg noen lignende spotligth for å belyse de enkelte plantene som trenger lys, og ikke større lysamatur hengende over de. I følge lokale blomsterbutikk skulle dette finnes, men ble henvist videre til ett gartneri. Skal ta en tur innom i løpet av uka... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå