Gå til innhold

Raid 0 - Verdt slitet ?

Zachzi

Anbefalte innlegg

Heisann. Sitter på 2x Western Digital 80GB. Disse er ikke i raid, men vurderer å sette de i raid 0. Sikkerheten blåser jeg i da jeg aldri har opplevd at en HD har krasjet så jeg satser på at det aldri vil skje heller. Det eneste jeg bryr meg om er ytelse. Er ytelsesforbedringen så bra at jeg bør sette hdene i raid ? Noen som har linker til sider hvor man kan se den faktiske ytelsesforskjellen mellom raid og ata 100 ? Har forresten en HD med 8mb cache og en med 2mb cache.

-Zachzi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke ta risken, jeg selv kjørte raid 0 i ca 5mnd helt til raidkontrolleren gikk til helvette.

Da var det ikke bare å sette hdd`ene på en anne raidkontroller nei, man måtte visst formatrere og jeg mista alt. Det var ikke noe morsomt i allefall

Lenke til kommentar

1. Harddisker stresses langt mer i et RAID-oppsett enn når de står singel, og sjansen er betratelig større for at ting går galt, noe som betyr at diskene tar kvelden.

2. Harddiskene kan ikke byttes mellom forskjellige RAID-kontrollere. Dvs: Har du en HighPoint RAID-kontroller på hovedkortet, kjøper nytt hovedkort med Promise, så må du formatere diskene på nytt fordi Promise-kortet ikke forstår HighPoint's array. Og motsatt.

3. Ytelsesforskjellen mellom singel og RAID0 er ikke så stor som folk skal ha det til, og gir f.eks. høyere søketid, noe som trekker ytelsen ned. Ta en titt på denne artikkelen for å se hva som skjer med RAID: http://www.tech-report.com/reviews/2002q4/...id/index.x?pg=1

4. Hvor ofte er du avhengig av å ha større overføringshastigheter enn det en singel WD800JB-disk gir deg i singel?

Konklusjon: IDE RAID0 er ikke verdt hverken slitet eller risikoen. RAID (med unntak av RAID1) bør forbeholdes SCSI-disker.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 17:42, skrev drbass:

Du burde ikke ta risken, jeg selv kjørte raid 0 i ca 5mnd helt til raidkontrolleren gikk til helvette.

Da var det ikke bare å sette hdd`ene på en anne raidkontroller nei, man måtte visst formatrere og jeg mista alt. Det var ikke noe morsomt i allefall

Det er da man tenker "shit happens"...

Har kjørt raid0 i 3mnd nå, og det går raskt og fint det. Håper bare ikke en av diskene fyker, da går mye bra til helvette.

[ Denne Melding var redigert av: neonX på 2002-12-10 18:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 17:05, skrev Zachzi:

Sikkerheten blåser jeg i da jeg aldri har opplevd at en HD har krasjet så jeg satser på at det aldri vil skje heller.

"Det skjer aldri meg" yeah!

Har du ikke hørt murphy's lov:

Hvis noe kan gå galt så gjør det det.

Når det går galt så går det galt på verst tenkelige måte og på det værst tenkelige tidspunkt.

Vedder på at du banner og skylder på oss når RAID'en din kræsjer. :grin:

Lenke til kommentar
Quote:

desertglow skrev (2002-12-10 18:00):

2. Harddiskene kan ikke byttes mellom forskjellige RAID-kontrollere. Dvs: Har du en HighPoint RAID-kontroller på hovedkortet, kjøper nytt hovedkort med Promise, så må du formatere diskene på nytt fordi Promise-kortet ikke forstår HighPoint's array. Og motsatt.

Du klarer ikke å få det opp selv om du kjøper et nytt likt hovedkort med raid kontroller. Du må formatere og starte fra begynnelsen av.
Lenke til kommentar
Quote:

thelea skrev (2002-12-10 20:25):

Joda. Bare merket og biosversjon er likt. Har testet litt rundt og hos meg har jeg ikke hatt noe problemer å skifte fra hovedkort til raidkort til hovedkort igjen.

Nope, Fuket ikke hos meg. Hadde et abit bx133 Raid som var defekt, Fikk et nytt likt med samme bios men nei ingen disker ble funnet. Mistet 160GIB med data.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 20:25, skrev thelea:

Joda. Bare merket og biosversjon er likt. Har testet litt rundt og hos meg har jeg ikke hatt noe problemer å skifte fra hovedkort til raidkort til hovedkort igjen.

Minerfaring også :smile: bare raid kontrolleren er lik er du imål :smile:

Lenke til kommentar

Hva mener du med slitet? På en maskine kjører jeg 2x 80GiB WDCSE 8Mb chache disker. Sjansen er der selvfølgelig, men data som er "livsviktig" for meg har jeg tatt backup av. Dere må ikke være så skeptiske! :smile: Folk her anbefaler å ikke kjører RAID, men det er folk som overklokker, vannkjøler - you name it! Litt merkelig det.....

Lenke til kommentar

Det at ting klikker på værst tenklige tidspunkt kan du ta deg skitt på at det gjør.

Det samma skjedde med meg. Akkurat da hdd`ene var stappfulle og jeg skulle til å brenne ut så klikka det. Ikke akkurat på sekundet men to dager etter jeg hadde startet. Hadde seff ikke fått brennt ut mer enn 10 cd`r eller.no fordi jeg selvfølgelig var tom for cd`r.

Ikke ta sjangsen, det er kjipere enn du tror å miste data. Ville heller ofret en cpu eller to for å slippe å miste data

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 20:50, skrev LasseAndreK:

Hva mener du med slitet? På en maskine kjører jeg 2x 80GiB WDCSE 8Mb chache disker. Sjansen er der selvfølgelig, men data som er "livsviktig" for meg har jeg tatt backup av. Dere må ikke være så skeptiske! :smile: Folk her anbefaler å ikke kjører RAID, men det er folk som overklokker, vannkjøler - you name it! Litt merkelig det.....

Hva vannkjøling har med RAID å gjøre tror jeg du må fortelle meg.

Når det gjelder overklokking, ja diskene ta kvelden av det, enten man kjører RAID eller singel grunnet for høy PCI-hastighet.

Kan du gi meg én meget god grunn til å øke risikoen for å miste data og minke levetiden på dine harddisker for å få litt høyere overføringshastighet? Hadde søketiden blitt 20% bedre kunne jeg forstått det, men den blir jo den samme.

Og samme om dataene er livsviktige eller ikke, å miste all data på 2 80 GB-disker er forferdelig irriterende.

[ Denne Melding var redigert av: desertglow på 2002-12-10 21:06 ]

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et RAID-basert system i over halvannet år (KR7A-RAID (med HPT372 kontroller) + 2*WD400BB). Har dette vært lønnsomt ytelsesmessig? Jeg sier et rungende NEI.

Selv en singel WD1200JB tar rotta på RAID-0en, både på lese- og skriveytelse (kilde: Sisoft Sandra 2003 + George's Disk Performance Test 0.14).

Grunnen til at jeg ikke har tatt vekk RAID-0en ennå er at jeg rett og slett ikke har nok midlertidig diskplass for alle dataene. Planlegger et kjøp av 2*WD1200JB neste måned (eller neste år, om man vil), får da se om jeg kan få gjort noe da.

Lenke til kommentar

Tenkte vel ikke på alle (glemte å få med det :smile:

Det finnes vel et poenge - og poenget er at du før økt ytelse. Ja, det har mange som sier at de har fått diskkrasj, det lønner seg ikke ovs. Men det er ikke tilfelle hos meg! Jeg hører det t.o.m

Diskene "sliter" mye mer når de kjører singel - hos meg selvfølgelig! Det må jeg legge ved :smile:

BTW, lastet ned de nyeste driverne til min Higepoint RAID-kontroller - kan vel si at ytelsen har økt, men ikke merkbar.

Når du f.eks. skal åpne et program, da hører du disken jobbe, slik reduseres med RAID - og det inntil 30%. (Hos meg)

Har ikke opplevd diskkrasj med RAID, sensetiv og viktig data er det tatt backup av.

Vel, da er vel jeg den personen som liker å leve litt farlig - sier dere! :smile:

Lenke til kommentar

Har kjørt RAID 0 i to og et halvt år nå og aldri hatt en eneste liten glitch. (fint ord eller hva :smile:)

Bruker en enkel onboard controller og IBM disker.

Det er stor forskjell ved overføring av store videofiler og lignende. Kan ikke sammenlignes med farten på tilsvarende disker i vanlig oppkopling.

Til spillbruk er dette selvfølgelig heeelt uinteressant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...