Gå til innhold

Mulig å installere Vista uten å slette XP?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg ønsker å prøve ut Vista nå kjenner jeg, men vil ikke slette min Windows XP partisjon.

Kort sagt, lar det seg gjøre? Og er det enkelt å gjøre?

Og helt tilslutt, har Vista støtte for de fleste S-ATA drivere? (sånn at jeg slipper diskett)

Edit: Må jeg partisjonere, eller kan jeg legge Windows i en egen mappe på samme harddisk?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... kan jeg legge Windows i en egen mappe på samme harddisk?

8114812[/snapback]

Da ber du om problemer.

Hvis du vil være helt sikker på å unngå problemer med XP så kobler du fra den disken og installerer Vista på en ny disk.

Lenke til kommentar

Bare installér Vista på en annen partisjon eller disk, å kople ut XP disken vil bare føre til at XP slutter å fungere.

Vista vil finne ut at du allerede har XP installert, og da må du si ifra at du ikke vil oppdatere, eller installere over, men på en annen partisjon.

Lenke til kommentar
... å kople ut XP disken vil bare føre til at XP slutter å fungere.

8116873[/snapback]

Nei, tror du misforsto? Hvis man kobler ut XP disken så er den jo helt upåvirket av Vista installasjon, og er det enkelt å boote XP ved å velge disk i BIOS.

Å installere Vista med XP disken tilkoblet vil sikkert fungere det også, men da får man en bootmanager å forholde seg til. Skal man fjerne Vista etterpå så blir det lett problemer med XP. Har sett mange tråder her pga det.

Lenke til kommentar

Slenger inn et spm. her. Er det også slik at Vista MÅ innstalleres på harddisken som er satt som Master? (dvs. blir rot hvis det innstal. på Slave eller Cabel Select)

Leste noe for en stund siden, men mulig jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Slenger inn et spm. her. Er det også slik at Vista MÅ innstalleres på harddisken som er satt som Master? (dvs. blir rot hvis det innstal. på Slave eller Cabel Select)

Leste noe for en stund siden, men mulig jeg husker feil.

8117317[/snapback]

På min stasjonære har jeg XP på master disken, og Vista på slavedisken. Ingen problemer med det. Hvis du bare har Vista bør den kanskje være på master disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...