SiBC Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei, jeg har nylig satt sammen en pc med E6600, 8800GTX, 2048MB RAM og en Seasonic S12 600W. Kjører Vista. Har fått et problem med at PC'n skruer seg av under hardt arbeid, sånn som å spille Oblivion og Advanced Warfighter. Testa med memcheck og fant ut at det ikke var noe galt med RAM'en. Så da tenkte jeg skulle rette fokuset mitt mot PSU. gikk inn i bios og fant "Voltage Monitor" (jeg har ikke overklokket noe ennå, så alt kjører på AUTO): Vcore Voltage 1,21V Memory Voltage 1,88V 1,2V HT Voltage 1,50V NB Voltage 1,44V SB Voltage 1,53V CPU VTT Voltage 1,23V DDR2 Termination Voltage 0,96V 3,3V Voltage 3,18V 12V Voltage 11,64V Noen som vet om dette er ok volt, eller om det burde være mer eller mindre noen steder? Noen som har noen tips om hva annet som kan forårsake at pc'n bare skrur seg av? Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det kan jo være harddisk, denne kan du teste med HDTune. Men jeg tror kansje det er tempraturen, har du sjekket at f.eks CPU ikke er for varm? Du kan sjekke tempratur med Speedfan... Lenke til kommentar
assassai Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har hatt samme problem før men det var PSUen som var ødelagt. Lenke til kommentar
SiBC Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Tror ikke det er temperaturen som er for høy, har viftestyring, og problemet er der selv om alle viftene går for fullt. har også sjekka temperaturene i bios og det står CPU 1 og 2 mellom 30 og 40 grader, system temperatur er rundt 40, men det er noe som bare heter CPU Temperature som er veldig høy (80 til 90 grader), hva slags temperatur er dette? HD Tune fungerte dårlig med HD'n min. Har en seagate barracuda 400Gb Endret 9. mars 2007 av Remi88 Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Kjør Speedfan og se hva dette programmet sier... Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 reset minne og kabler til hovedkortet, reboot/shutdown ved bruk kan tyde på disse sakene: defekt hovedkort, som ikke tåler stresset eller varmen som skapes defekt CPU, ikke tåler stresset eller varmen. defekt minne, prøv og kjør en minne brikke i systemet, bytt plass på den slikt at denne minne brikken testes i alle slotter, feiler systemet gjør så samme med andre brikka. Lenke til kommentar
SiBC Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Har installert SpeedFan, og fikk meg en skikkelig overaskelse når jeg starta det: Temp1: 65 grader Temp2: 44 grader Temp3: 55 grader Temp1: 40 grader Core1: 63 grader Core2: 62 grader Er klar over at det er to stykk "Temp1", men det var sånn det var oppført i SpeedFan. Dette er når de alle viftene går på 100% og uten noen program oppe. Har som sagt en fysisk viftestyring og CPU temperaturen denne viser er ikke høyere enn 43 under load. Når viftene går på lav hastighet kryper temperaturene opp mot 70 på Temp1 og Core1 og Core2 Hva kan grunnen være til at temperaturen er så høy når alle viftene er på fullt? Og hvorfor er nærmest ALLE så høye. leste forresten at noen slike hovedkort har en produksjonsfeil ved at den bøyla som holder CPU på plass er bøyd, og derfor kommer ikke CPU kjøleren godt nok nedpå. Endret 13. mars 2007 av Remi88 Lenke til kommentar
SiBC Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Har nå prøvd litt spilling og da gikk Temp1 (den første) opp til 100 grader og CPU1 og CPU2 var på litt over 80 grader... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) JEG HAR SAMME PROBLEM! Kan noen gi en Guide? PLEASE!! Hvordan stopper jeg det? Har hatt en ekspert her flere ganger i dag, han finner heller ikke ut av dette.. Har 2 STORE vifter, og 1 mindre.. (Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323496 ) Igjen: Hvordan stopper jeg det? (Beskrivelse: Det blir svart i et halvt sek --> det kommer en blå fullskjærm --> det står masse tekst(Rekker ikke lese den) --> en prosentmåler starter --> Når den er ferdig Skrur dataen seg av --> starter opp.) Har 1024Mb ram - GeForce 7600GT - AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Prosessor (3600+) Det skjer når jeg åpner CS eller lign.. Neste gang det skjer, Skal jeg PRØVE å ta bilde med Kamera før det forsvinner (Tar ca. 2-3 sek..) Eller når jeg skal kopiere store filer over fra en mappe til en annen.. Btw.. Har funket bra i ekstremt lang tid nå.. 30 min eller no' sånt.. Endret 13. mars 2007 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Berglii Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Nå vet vi nå at det er noen hk som ikke helt funker fint sammen med speedfan. Gå inn i BIOS å se om du får samme målinger der. Stemmer temperaturene, syns jeg de ligger veldig høyt. På min maskin gir speedfan disse målingene: System: -65C CPU: 35C AUX: 39C HD0: 37C HD1: 41C Temp1: 40C Core0: 40C Core1: 39C jeg har litt kraftigere komponenter enn deg, og bare standard (boxed) vifter. om du sammenligner disse målingene ser du at det ligger ganske høyt til deg men prøv å se hva BIOSen din måler Med det du sier vet jeg at det er ikke Skjermkortet som blir for varmt. Blir GPUen i skjermkortet overopphetet, blir skjermbildet som et knust glass med forskjellige farger. Så det er ikke problemet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Men DEt jeg lurer på er.. Hvordan jeg stopper det? Lenke til kommentar
Berglii Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 ja... om du faktisk hadde gjort det jeg fåreslo, hadde vi kanskje kommet fram til at temperaturen som viste seg på speedfan stemte, og at kanskje maskinen stenger seg selv ned på grunn av at den nermer seg critical temperatur høyde. ALTSÅ at du må ha bedre kjøling.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 ja... om du faktisk hadde gjort det jeg fåreslo, hadde vi kanskje kommet fram til at temperaturen som viste seg på speedfan stemte, og at kanskje maskinen stenger seg selv ned på grunn av at den nermer seg critical temperatur høyde. ALTSÅ at du må ha bedre kjøling.. 8147181[/snapback] Ok.. Jeg har 3 vifter - alle står på fullt.. Det er virkelig et støy med de viftene som er som er ca. 5 cm i radius.. ^.^ Lenke til kommentar
SiBC Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 I bios står det at CPU temp er på 80-90, men det står også at CPU1 og CPU2 temp er på 30-35 grader, og system temp på 40 Lenke til kommentar
SiBC Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Noen som vet hva som er forksjellen på CPU Temp og CPU1/CPU2 temp? Endret 15. mars 2007 av Remi88 Lenke til kommentar
schku Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 har samme problemet på på en labtop, ram blir for varm --> frys skulle gjerne hatt en løsning på dette... Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 det beste prommet for lese av korrekte tempraturer til core2duo er http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/ Hvis du har over 60 grader på stock er noe rart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå