Knopfix Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Hei. Lærer meg litt om Active directory og domener og slikt for tiden.Eksperimenterer med et lokalt domene hjemme men jeg vil prøve å dele noen mapper ut på internet.Skal ha brukere med med roaming pålogging. Spørmålet er hvordan får jeg gitt tilgang fra Internet til min Server 2003 RC2. Bruker en Dlink DGL-4300 router med ekstern 81.167.x.x IP og det lokale nettverket mitt har 192.168.x.x. Har 2003 en innebygd FTP funksjon eller er det unødvendig da mappene i serveren likevel blir delt? Min eksterne IP addresse er dynamisk men har ikke forandret seg på over 2 mndr men jeg har registrerert meg hos No-IP.com så jeg lurer på om jeg må bruke det som FQDN til serveren?Det er Lyse jeg har. Noen som kan gi meg noen gode tips for å få til dette? Endret 10. mars 2007 av Knopfix Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvorfor i all verden skal du dele filer som SMB share over internett? Du ber jo om å få virus.... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg har ikke planer om en 24/7 server,jeg har planer om å lære å fullføre dette og det har du ikke greid å svare på.Jeg er klar over at det ikke er lurt å ha AD rett ut på Internet. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 *Bumper*Ingen som har testet dette? Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Hva om du bruker en VPN løsning? Jeg vet ikke om noen innebygd måte i Server 2003 som kan dele mapper på internett... Med vpn blir det ivertfall sikkert Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Noen tips for å sette opp VPN på serveren. Antar det må åpnes noe porter i routeren også? Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Mange måter å sette opp VPN på, selv har jeg bare brukt Microsoft Internet Security and Acceleration (ISA) og Hamachi. ISA er egentlig lite aktuelt for et lite test nettverk, siden en lisens koster 50000kr... men det er utrolig bra! Hamachi er såkalt zero-configuration-vpn, dvs du legger inn programmet på de pcene som skal kobles sammen i vpn, så virker det med nesten ingen konfigurasjon. Les mer på http://www.hamachi.cc/ Du trenger ikke å opne noen porter ved bruk av hamachi Du kan også bruke openVPN, men det har jeg ikke bruk så jeg kan ikke noe om det... Endret 10. mars 2007 av StormKnight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå