Gå til innhold

Hvem er nå Norge sin mektigste person?

Anbefalte innlegg

I Januar 2007 ble Gerd Liv Valla kåret til Norge sin mektigste person. Fallet ble stort når Yssen-saken kom opp og dette endte med at hun nå har trukket seg som LO-leder. Hun har allerede mistet posisjonen som valgkomiteens leder i AP.

Nå som slaget tilsynelatende er over, hvilken seierherrer er å finne på slagmarken. Hvem står igjen som de mektigste? Jens Stoltenberg? NHO-lederen? Den nye LO lederen? Eller er det noen helt andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norges mektigste person er menigmann, for det er vi som velger hvem vi ønsker skal representere oss til kommunestyrer og Storting. Således får vi den regjerende suppa nasjonen som helhet vil ha, og således igjen ledere i LO, NHO, NRK osv.

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Ja, og den "undersøkelsen" fikk høyresiden til å bli helt spinnville, de kalte henne for overstatsminister og alt det maset. Mektigste personen nå er vel antageligvis den neste LO-lederen, kommer alt an på egentlig, men håper de finner en med like stor slagkraft som Valla, de må lete godt, men håper de finner en.

Lenke til kommentar
Norges mektigste person er menigmann, for det er vi som velger hvem vi ønsker skal representere oss til kommunestyrer og Storting. Således får vi den regjerende suppa nasjonen som helhet vil ha, og således igjen ledere i LO, NHO, NRK osv.

8114236[/snapback]

Den minner om denne her;

http://www.time.com/time/magazine/article/...1569514,00.html

8114385[/snapback]

Det der virket som en dårlig løsning i det de ikke kunne finne noen bedre :nei:

Mektigste personen nå er vel antageligvis den neste LO-lederen, kommer alt an på egentlig, men håper de finner en med like stor slagkraft som Valla, de må lete godt, men håper de finner en.

Tviler på at den nye LO-lederen kan kalles Norges mektigste person, i alle fall ikke på en stund. Han/Hun vil ha full hyre med å rette opp alt som har gått galt i det siste.

Lenke til kommentar
Ja, og den "undersøkelsen" fikk høyresiden til å bli helt spinnville, de kalte henne for overstatsminister og alt det maset.

Så du mener det er helt uproblematisk at den mektigste personen i Norge ikke er folkevalgt?

8115937[/snapback]

Nei, egentlig ikke hvis man tenker på at det er 830 000 medlemmer, opp mot så mange stemmer som ga Jens Stoltenberg makten i 2005.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Vel, hvis Gerd Liv Valla var landets mektigste person, og media fikk hun felt er det kanskje naturlig å se på noen personer innenfor media? Var vel VG som stod i front i mediahysteriet i GLV-saken, så hva med redaktøren i VG?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Ja, og den "undersøkelsen" fikk høyresiden til å bli helt spinnville, de kalte henne for overstatsminister og alt det maset.

Så du mener det er helt uproblematisk at den mektigste personen i Norge ikke er folkevalgt?

8115937[/snapback]

Nei, egentlig ikke hvis man tenker på at det er 830 000 medlemmer, opp mot så mange stemmer som ga Jens Stoltenberg makten i 2005.

8150283[/snapback]

Ok, så da stemmer det altså at sosialister ikke er så opptatt av demokratiske spilleregler hvis de har overtaket?

Ellers er ikke alle medlemmene i LO AP-folk.

Lenke til kommentar
Ok, så da stemmer det altså at sosialister ikke er så opptatt av demokratiske spilleregler hvis de har overtaket?

8150487[/snapback]

At du velger å bruke svaret mitt som et angrep mot sosialister, må du bare gjøre. Men du tar nok fryktelig feil! LO har enormt mange medlemmer, 830 000, ca. 20 % av Norges befolkning. Det er Norges største arbeidsgiverorganisasjon, hva får deg i det hele tatt til å tro at de ikke skal ha overtaket? Jeg forstår ikke hvorfor vi fortsatt har denne debatten, når det er så åpenlyst at de skal ha makten i det norske samfunn. Ja, jeg forstår hva du hadde ment hvis dette var snakk om en liten organisasjon med 100 medlemmer. Men når nesten hver femte nordmann er medlem i en organisasjon, så må jeg si jeg ler litt når folk spør seg hvorfor LO har makt.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

8150487[/snapback]

At du velger å bruke svaret mitt som et angrep mot sosialister, må du bare gjøre. Men du tar nok fryktelig feil! LO har enormt mange medlemmer, 830 000, ca. 20 % av Norges befolkning. Det er Norges største arbeidsgiverorganisasjon, hva får deg i det hele tatt til å tro at de ikke skal ha overtaket? Jeg forstår ikke hvorfor vi fortsatt har denne debatten, når det er så åpenlyst at de skal ha makten i det norske samfunn. Ja, jeg forstår hva du hadde ment hvis dette var snakk om en liten organisasjon med 100 medlemmer. Men når nesten hver femte nordmann er medlem i en organisasjon, så må jeg si jeg ler litt når folk spør seg hvorfor LO har makt.

8150716[/snapback]

Fy f... å slike holdninger skremmer meg. :no:

Lenke til kommentar
Det er Norges største arbeidsgiverorganisasjon, hva får deg i det hele tatt til å tro at de ikke skal ha overtaket? Jeg forstår ikke hvorfor vi fortsatt har denne debatten, når det er så åpenlyst at de skal ha makten i det norske samfunn.

8150716[/snapback]

En interesseorganisasjon skal ikke ha makten i samfunnet. Vi har et demokrati og makten skal tildeles de som bli demokratisk valgt. At LO, som består av et par hundre tusen FRP'ere, enda flere AP'ere, en god del SV'ere og ellers spredd litt rundt skal ha makten i samfunnet er pølsevev.

LO er en arbeidstagerorganisasjon. Likevel går de ut og prøve å diktere mot et skille av stat og kirke og blander seg inn i brede politiske spørsmål som overhodet ikke har noe med arbeidsplasser og arbeidstageres rettigheter å gjøre. Les dette her, og prøv å finne relevansen til hva Valla sin jobb egentlig var;

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle821384.ece

Hvem i all verden har gitt LO rett til å blande seg inn i midtøstenkonflikten? De 830.000 medlemmene er medlem grunnet de ønsker å sikre sine rettigheter og sin arbeidsplass. Ikke av politiske grunner som at man vil ha statskirkeordningen og ønsker å støtte PLO.

plo-lo-liten.gif

Lenke til kommentar

Det er lang tradisjon med at interesseorganisasjoner i Norge har innflytelse og blir hørt, og av særs gode demokratiske grunner. Men av kommentarene her så virker det som om LO er et slags overdiktatur, for det er ikke sånn at LO har "makten", et uttrykk som står i bestemt form entall, "i samfunnet", slik det her blir hevdet. Det er lett å tegne skremmebilder når man ikke forholder seg til virkeligheten, med mindre man da mener at LO sitter med makten i Norge. De siste månedene burde vitterlig vitne om det motsatte.

Og håper jeg ikke overrasker noen ved å påpeke at solidaritet er en av arbeiderbevelsens grunnverdier. Følgende trenger LO verken Dottens eller noen andres tillatelse til å vise sin solidaritet med okkuperte folk. Er man uenig kan man engasjere seg som medlem i organisasjonen og kjempe, gjennom LOs åpne og demokratiske kanaler, for å vedta noe annet.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Er man uenig kan man engasjere seg som medlem i organisasjonen og kjempe, gjennom LOs åpne og demokratiske kanaler, for å vedta noe annet.

8154199[/snapback]

Er man uenig, så kan man være med på å finansiere et parti man ikke støtter og en organisasjon som fører en politikk man ikke støtter for å kjempe frem endringer.

Nei takk sier jeg. Å kaste bort penger på LO medlemskap vil aldri mer finne sted i mitt tilfelle. Men jeg regner med at selv ikke LO er så arrogante at de ikke er åpen for ytringer fra folk som ikke er medlemmer. Men det er jo en 300 sider lang rapport som påpeker at det hjelper fint lite å si ifra selv om man jobber der, så det spørs vel hvor åpen for andre meninger LO egentlig er. :wee:

Følgende trenger LO verken Dottens eller noen andres tillatelse til å vise sin solidaritet med okkuperte folk.

Smigrende (men ikke overaskende) at du nevner meg her. Hva nå enn grunn det var for det.

Ikke det at noen har hevdet man skal ha tillatelse fra meg eller noen andre. Men det er en god grunn til å ikke være medlem i organisasjonenen, siden de maktkåte lederne der utnytter medlemmene sine til å drive politikk på helt andre områder enn det som har med arbeidstagere å gjøre. Ikke rart en mobbekultur i LO får grobunn når Valla er mer opptatt av å argumentere for statskirken og andre irrelevante saker i forhold til arbeidstagerenes agenda :)

Lenke til kommentar
Men det er en god grunn til å ikke være medlem i organisasjonenen, siden de maktkåte lederne der utnytter medlemmene sine til å drive politikk på helt andre områder enn det som har med arbeidstagere å gjøre. Ikke rart en mobbekultur i LO får grobunn når Valla er mer opptatt av å argumentere for statskirken og andre irrelevante saker i forhold til arbeidstagerenes agenda smile.gif

Om du ser litt på OL's vedtekter, vil du se at det i § 1 er skrevet følgende om LO's formål:

1. Å arbeide for avspenning, nedrustning og fred.

2.Å utvikle det internasjonale faglige samarbeidet, og å drive internasjonalt solidaritetsarbeid.

Det var således ikke maktsykhet som motiverte Valla til solidaritetsarbeid i Palestina, men LO's egne vedtekter som hun da var satt til å ivareta og jobbe for å oppfylle. Den saken var dermed ikke irrelevant.

Da stiller det seg nok anderledes i forhold til hennes utspill i forhold til statskirken. Men om jeg ikke husker feil fikk hun nokså mye pepper for det utspillet og mange var fremme og påpekte at dette ikke var LO's syn på saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...