Gå til innhold

Bærbar 250mhz 64mb brukervennlig linux anbefaling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "brukervennlighet", brukere har en tendens til å ha forskjellig mening om hva et vennlig system er. Hvis du tenker i baner av fancy vinduer der man hovedsaklig navigerer rundt med museklikking får du fort et problem med at en (tung) GUI krever en del RAM, typisk mer enn det du har tilgjengelig.

Du kan i "beste" fall få til en XFCE (en installasjon av Xubuntu fra alternate-CDen krever bare 64 MB RAM og ~1.5 GB harddisk (1), men det vil jeg egentlig fraråde deg, ettersom det vil trolig fungere veldig tregt.

Alternativt kan du kanskje forsøke med en harddisk-installasjon av Puppy Linux, såkalt hard-Puppy (2), eller Damn Small Linux (3).

Jeg tror du må prøve deg fram litt for å se hvor treig den blir. Det er nok lurt å strippe vekk så mye eye-candy du kan tåle for å ha igjen litt RAM til programmene du ønsker å kjøre. Noen andre har kanskje andre forslag?

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hadde en bærbar med lignede specs for ikke så lenge siden.

Anbefaler følgende:

Kazehakase - nettleser (trenger du også epost-program anbefaler jeg SeaMonkey)

XMMS - Musikk

MPlayer - Video

Abiword - Tekstbehandlig

GIMP - Grafikk

Til selve GUI'en anbefaler jeg Fluxbox.

Når det gjelder distro anbefaler jeg Slackware eller Arch. Disse er dessverre ikke noe brukervennlig, men når det gjelder ytelse skal du lete lenge for å finne noe bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...