Gå til innhold

Marinteknikk på Hib vs Ntnu?

2205

Anbefalte innlegg

Kan tenke meg å gå marinteknikk, men har desverre ikke 4 i 3mx som de krever for å gå Marinteknikk ved NTNU :( , lurer derfor på å begynne på Høgskolen i Bergen - og deretter heller bygge på med en mastergrad. Noen som har erfaringer fra martinteknikk i Bergen? Flinke forelesere osv? Generellt hvordan er mijøet på Hib?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi i samme båt (tok du den?). En kamerat av meg har tatt mastergrad i marin teknikk ved NTNU. Han sier det er mange som søker seg til Trondheim etter å ha fullført bachelorgraden i Bergen.

Faglig sett skulle det ikke forundre meg om NTNU er best, men uansett er Norge verdensledende når det gjelder denne typen utdanning. Jeg tror derfor du trygt kan søke deg til Bergen, med mindre du er allergisk mot nedbør.

Selv klarer jeg ikke å bestemme meg for om jeg vil studere til skipsingeniør i Ålesund eller Bergen.

Lenke til kommentar

Jeg går maskinlinje, siste året, ved HiB.

Problemet til høyskolene rundt om i landet er at det er vanskelig å rekruterer lærere. I tillegg trenger skolene et visst antall lærere med doktorgrad. Spess de skolene som vil tilby master.

Det fører til at lærere som bor langt borte blir ansatt, bare de har doktorgrad. Da får studiestedet nok doktorlærere på listen sin. Tror problemet er større jo mer grisgrent skolen ligger til.

NTNU er nok det beste valget i Norge. Men det er vanskeligere å hevde seg der og få gode karakterer. Skolen tiltrekker seg masse einsteins og det fører til et høyt nivå.

Lenke til kommentar
Kan du si noe om fordelingen av praktiske og teoretiske oppgaver ved HiB? Hva fokuseres det mest på? Hadde også vært interessant å høre om fasilitetene. Er det nye eller gamle lokaler? Hva med lesesalsplasser, datarom og slike ting?

8166829[/snapback]

Er jo klar teoretisk fordeling av oppgaver. Alt som kan regnes på blir regnet på. Man skal jo testes i faget, og da er det veldig greit å lage beregninger på prøver. (Enkelt å rette).

Faseliteter: Bygget er fra 1968. Luftanlegg: Under enhver kritikk. Rikelig med CO2 og varmt om sommeren. Lufting med vinduer umulig pga trafikkstøy.

Lesesaler: Rikelig

Datarom: Du skal være uheldig om du ikke finner en pc med flatskjerm tilgjengelig. Men uansett er laptop et must. Stort sett trådløs dekning hele skolen.

Rikelig med kopi/ skanner/ skrivere. Koster ca 80øre pr ark. (Har hørt at til og med fargeutskrift er gratis på NTNU)

Lablokaler: Meget bra. Her er det bare til å utfolle seg for den som har lyst. Sveising, dreiing (manuell), fresing (2 stk cnc), 2 lange basseng for testing av båtskrog. Bølger og strømning kan simuleres. Også anlegg for å teste fiskeyngel. Akkurat nå driver de opprett på torskeyngel. Elektrodelen / automasjon / kjemi er meget bra.

Grupperom er det for lite av. Mange som sitter i kantinen og jobber. (Eller prøver å jobbe, hehe) Men for den som er oppfinnsom og snakker litt med rette folkene, så kan man installere seg.

Jeg er fornøyd med lærerkreftene. De fleste som er her står på og hjelper studentene. Man blir aldi avvist dersom man tar direkte kontakt med lærer på kontor.

Eneste er de innleide lærne. De kommer bare 4-5 ganger og har marathon økter (i klasserom uten oksygen). Umulig å få fatt i og opererer med et virvar av telefonnummer og epostadresser.

Lenke til kommentar

må også nevnes at Siv.Ing. studiet i Marin teknikk på NTNU er en internasjonalt anerkjent grad vel på høyde med elite-universitetene i verden. Da instituttet er verdensledende innen sine fagområder.. Også huser Institutt for Marin teknikk et senter for fremragende forskning.

Lenke til kommentar

Frister med Marin Teknikk på NTNU, ligger foreløpig på 2. plass på listen min bak geofag/petrotek. Ikke for å overta tråden men er det noen som har noe å si om fasilitetene på NTNU? Har hørt at senteret for Marin Teknikk ligger på et annet fakultet enn de andre siv. ing. fakultetene. Påvirker dette studiemiljøet osv?

Som sagt, ikke for å overta tråden, men dette kan jo være greit å vite for trådstarter også ;)

Lenke til kommentar

Vanskelig valg dette, men jeg tror nok at jeg kommer til å satse på NTNU etterhvert, rett å slett fordi skolen og linjen har slikt et godt rykte, tror de kan bety mye, samt Trondheim som studieby.

Til deg som vurderte skipsteknikk i Ålesund, går selv der nå, riktig nok økonomi, men kjenner flere som studerer ved andre linjer på skolen. Tror de fleste er meget fornøyde med opplegget. Helt nye lokaler, god kontakt med næringslivet og for det meste flinke forelesere som du kan ta kontakt med dersom det skulle vere noe. Alt i alt en meget grei skole:-) (må vell kanskje nevnest at Ålesund ikke har det beste studentmiljøet)..

Lenke til kommentar

For de som ikke liker fag med masse matte, så er produksjonsingeniør et veldig bra valg. Disse ingeniørene er etterspurt i industrien. Da lærer du litt mer bedriftsøkonomi, lover og regler, logistikk. På dette fagfeltet tror jeg HiB er et meget bra valg med tanke på lærere.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Frister med Marin Teknikk på NTNU, ligger foreløpig på 2. plass på listen min bak geofag/petrotek. Ikke for å overta tråden men er det noen som har noe å si om fasilitetene på NTNU? Har hørt at senteret for Marin Teknikk ligger på et annet fakultet enn de andre siv. ing. fakultetene. Påvirker dette studiemiljøet osv?

Som sagt, ikke for å overta tråden, men dette kan jo være greit å vite for trådstarter også ;)

8170805[/snapback]

Marin ligger under IVT, sammen med de andre tradisjonelle ingeniørlinjene. Hvilken linje man velger har lite å si for studiemiljøet, kanskje med unntak av jenteandel. (Hvis man vil gå med litt jenter, velger man ikke kybernetikk.)

Lenke til kommentar
For de som ikke liker fag med masse matte, så er produksjonsingeniør et veldig bra valg. Disse ingeniørene er etterspurt i industrien. Da lærer du litt mer bedriftsøkonomi, lover og regler, logistikk. På dette fagfeltet tror jeg HiB er et meget bra valg med tanke på lærere.

8174933[/snapback]

Har du en link til utdanningen? Fant ingenting på hib.no

Ingeniør blir ofte misbrukt da det ikke er en beskyttet tittel (slik som siv.ing er). Jeg blir skeptisk med en gang jeg hører lite matte og ingeniør i samme setning. Vet du hvilken grad man har som produksjonsingeniør?

Lenke til kommentar

Produktutvikling og design (skipsingeniør) ved Høgskulen i Ålesund er et slikt studium, etter det jeg har fortstått.

Dette er et 3-årig studium med bruk av utradisjonelle undervisningsmetoder og fokus på kreativitet og nyskaping. Det blir lagt stor vekt på tverrfaglig innsikt gjennom felles utviklingsoppgaver. En vesentlig del av studiet foregår i laboratorier og verksteder. Her vil studentene får anledning til å utvikle egne ideer og realisere disse gjennom bygging av prototyper. Prosjektarbeidene vil bli formulert og gjennomført i nært samarbeid med industrien.

Kilde: Høgskulen i Ålesund

På en annen side blir man skeptisk av å lese slikt som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...