-kga- Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 noe jeg er usikker på er om det er ulovlig å kopiere filmer, spill osv. fra andre via lan eller liknende. det virker jo ikke som att polti bryr seg om sånt på TG og Oslo lan. Jeg trudde det var lovlig så lenge man ikke selgte eller kjøpte det. Er det ulovlig å laste ned fra Kazaa? eller kopiere fra andre over lan? jeg har blitt lit usiker på dette i det siste. Men min oppfatning er att det er lovlig, i vertfall over lan, siden "alle" gjør det. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det er ikke lov å kopiere ting med copyright nei... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 16:03, skrev Lord-KGA:Men min oppfatning er att det er lovlig, i vertfall over lan, siden "alle" gjør det. "Alle" kjører 10 km/t for fort i 80-sonen... gjør det det lovlig? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 RikkyRally: Ting du selv eier mm, til eget bruk: jo. :wink: (pirkepirk) Men hvor er LeD? Han kan nok brette ut en snacksen paragraf og to, tenker jeg. Edit: Dumme borre slo meg, så jeg måtte slenge på et prefiks. [ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-12-10 16:09 ] Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Jo, klart det er lov å kopiere hvis du eier det, men han snakket jo om å kopiere av andre... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Ja, derfor (pirkepirk). :wink: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 16:04, skrev RikkyRally:Det er ikke lov å kopiere ting med copyright nei... Joda, det er det. Du kan kopiere åndsverk til "privat bruk". Det omfatter også kopier til nære venner. Merk at dataprogrammer/spill er unntatt fra dette, og kan ikke kopieres til privat bruk. (Men du kan ta en sikkerhetskopi dersom det er nødvendig.) Hvis du deler materiale som er beskyttet av opphavsrett med hele verden over Internett, er det selvsagt ikke lenger "privat bruk". Det er ulovlig. Men det finnes jo ingen rettspraksis på området, så det er ingen som vet hvor grensen for "privat bruk" går, og hvor mye man kan kopiere. Så det er vel først og fremst ens egen moral som setter grenser. Dersom det er snakk om et LAN med bare "nære venner", skulle deling av litt musikk og film (men ikke spill!) være OK. LeD Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 kan man ikke kopiere over (låne) spillet under lanet for og spille det for så og slette det igjend etter på. det er jo litt surt når alle må kjøpe samme spill, når de er så dyre. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 kan man ikke kopiere over (låne) spillet under lanet for og spille det for så og slette det igjend etter på. det er jo litt surt når alle må kjøpe samme spill, når de er så dyre. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 beklager att jeg fikk TRIPPEL sendt. men det reagerte ikke med en gang og jeg trykte en del ganger.... er ikke sikker på hvordan jeg fjerner det igjend. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 16:35, skrev Lord-KGA:kan man ikke kopiere over (låne) spillet under lanet for og spille det for så og slette det igjend etter på. Det greieste er nok å låne original-CD-en av han som eier spillet. :smile: Man kan nok ikke lage mange kopier som man "låner" ut til flere. Quote: det er jo litt surt når alle må kjøpe samme spill, når de er så dyre. Ja, enten må du betale, eller gråte deg i søvn som kriminell. LeD Lenke til kommentar
NuB Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Synes jeg har sett denne tråden før jeg? Et lite søk kan kanskje hjelpe innsenderen å få svar på sine spørsmål? [ Denne Melding var redigert av: NuB på 2002-12-10 17:05 ] Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: LeD:Dersom det er snakk om et LAN med bare "nære venner", skulle deling av litt musikk og film (men ikke spill!) være OK. Koffor skulle det vere meir lovlig med film og musikk enn spel?? Dei fleste filmselskap og artister er jo 100% imot piratkopiering av deira produkt! Dei har vel ikkje noke copyright (??).. F eks, det er vel en grunn til at napster blei lagt ned? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 det er lovlig å ta en backup kopi av cder det er også lovlig å laste ned en backup kopi av cden men det er IKKE lov å la andre laste ned fra deg hvis politiet skal kunne ta deg for å laste ned må de bevise at du ikke har kjøpt eller eid den cden og at du iså fall har solgt den Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 16:41, skrev Lord-KGA:beklager att jeg fikk TRIPPEL sendt. men det reagerte ikke med en gang og jeg trykte en del ganger.... er ikke sikker på hvordan jeg fjerner det igjend. rediger->slett Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 17:20, skrev arve87:Koffor skulle det vere meir lovlig med film og musikk enn spel?? Fordi det står i Åndsverklovens §12. Quote: Dei fleste filmselskap og artister er jo 100% imot piratkopiering av deira produkt! Det er de sikkert. Men privatkopiering er ikke piratkopiering. LeD Lenke til kommentar
Datanaut Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Har noen privatpersoner blitt tatt for og brent et spill til en kamerat da?? tror ikke sjansen for og bli tatt for det er serlig stor. er jeg heelt på jordet nå?? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 19:59, skrev Datanaut:Har noen privatpersoner blitt tatt for og brent et spill til en kamerat da?? Neida. Det trenger du ikke å bekymre deg for. Men ulovlig er det altså. LeD Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 16:03, skrev Lord-KGA:noe jeg er usikker på er om det er ulovlig å kopiere filmer, spill osv. fra andre via lan eller liknende. det virker jo ikke som att polti bryr seg om sånt på TG og Oslo lan. Jeg trudde det var lovlig så lenge man ikke selgte eller kjøpte det. Er det ulovlig å laste ned fra Kazaa? eller kopiere fra andre over lan? jeg har blitt lit usiker på dette i det siste. Men min oppfatning er att det er lovlig, i vertfall over lan, siden "alle" gjør det. Det viktigste er om DU syns det er ulovlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå