Gå til innhold

Kort forklaring Ubuntu vs Kubuntu?


Anbefalte innlegg

Hei.

Her kommer et spørsmål som sikkert er svart på før, men prøver meg likevel.

Har gjort et forsøk med Ubuntu på min laptop, og det gikk i og for seg relativt greit etterhvert, men hadde litt trøbbel med å få til trådløs, touchpad, og riktig oppløsning.

Maskinen er en Centrino, Acer 1642Z og fant en side der det lå en masse erfaringer og tips for spesifikke maskiner. Noen hadde lagt inn for min maskin også, men da på fransk, som desverre er gresk for meg...

 

Uansett, ble tipset et annet sted på forumet av noen av dere ivrige Linux brukere om at jeg kanskje heller skulle prøve Kubuntu, legge inn Automatix ++?

 

Tenkte nå jeg skulle gi dette et forsøk igjen. Jeg byttet HD i laptop'en så Ubuntu er vekk, men har nå en 30GB partisjon ledig for Linux forskning.

 

Vil noen si kort hva forskellen på Ubuntu og Kubuntu egentlig er?

De blir liksom nevnt i samme åndedrag på nedlastingsider ol. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil noen si kort hva forskellen på Ubuntu og Kubuntu egentlig er?

8113567[/snapback]

 

Den egentlige forskjellen er bare utseendet. Ubuntu bruker GNOME som vindusbehandler, mens Kubuntu bruker KDE som vindusbehandler. Kubuntu er ellers basert på Ubuntu, så du vil ikke oppleve forskjeller i hvordan ting fungerer mellom de to.

 

Var det fortsatt en for tynn forklaring? :)

Lenke til kommentar

pcp160: Det er ingenting i veien for å først installere Ubuntu (som bruker GNOME) og så etterinstallere KDE-skrivebordsmiljøet om du ønsker å bytte, eller omvendt. Det er kun snakk om en forskjell i programmene som blir installert og man kan i ettertid både legge til og fjerne det man måtte ønske. GNU/Linux tilbyr stor frihet fordi det er FOSS (free open source software).

 

Verktøy som Automatix o.l. for å forenkle installasjonen av patentbeheftede og eller ufrie kodeker og programvare som mange ønsker seg (men som ikke installeres automatisk pga etiske/juridiske årsaker) fås til både Ubuntu og Kubuntu.

 

Å konfigurere riktig oppsett av WLAN-adapter og justere opp skjermoppløsninger er nok noe du må ordne (i etterkant) i både Kubuntu og Ubuntu, siden systemene er helt like i bunnen (de er basert på en god distro som heter Debian). Du skal idag nesten ha uflaks dersom du har et WLAN-kort som ikke lar seg bruke på GNU/Linux, de fleste kan man få til å funke på en eller annen måte (du kan jo oppgi hva det heter, så kan vi peke deg i riktig retning). Skjermoppløsning er også relativt piece-of-cake, som regel er det bare å følge en enkel oppskrift (oppgi skjermkort og oppløsning, så kan vi peke her og). Jeg har ingen erfaring med konfigurering av touchpads, men jeg vil tro det skal la seg ordne det og.

 

Lykke til med forskningen! : - )

Endret av kommers
Lenke til kommentar
kommers Postet i dag, 15:31

Lykke til med forskningen! : - )

Tusen takk, om et års tid kommer jeg til å le rått av at jeg syns dette er vanskelig... Nja, det er i alle fall målsetningen :cool:

 

Da har jeg i alle fall fått oppklart forskjellen mellom U og Ku og skal titte litt på linkene for GNOME og KDE. Jeg oppfatter det så langt som det nærmest er en smakssak/personlige preferanser ifht skrivbordsmilø da.

 

Bar for å si litt om hva jeg slet litt med gikk det vel egentlig på konfigurering. All hardware ble funnet, men kunne feks ikke velge 800x1280 i utgangspunktet. Dette ble løst med å laste ned en "915 resolution" tror jeg det het. (Intel 915GM/GMS)

Nettverkskortet var det vel såvidt jeg husker WPA og oppsett jeg ikke fikk helt dreisen på (Intel PRO 2200BG) så brukte kabel.

 

Touchpad (Synaptics) ble innstallert med generiske drivere for vanlig mus, så den fungerte, men fikk ikke brukt knapper og var noe problemer med dobbelklikk på pad mener jeg det var. Til denne fant jeg noe nye drivere, men ved forige "forskningsrunde" rakk jeg aldri å skjønne helt hvordan man får disse driverne på plass. Hadde vel en tråd med det problemet, så gjenopptar den hvis jeg støter på den samme problemstillingen denne gangen.

 

Hvis noen lurer på det, er det jeg så langt finne vanskelig med Linux først og fremst når man må til med komandoer. Jeg har brukt pc siden jeg måtte installere et digert ram-kort for å kunne bruke Windows. Det var jo en gudegave den gang å slippe DOS komandoer som jeg egentlig ikke skjønte stort av. Man "pugget" hva man skulle skrive, og var happy hvis man fikk iverksatt det man ønsket.

Med senere i Windows har jeg så eksperimentert meg frem til det meste av det jeg kan, men i Linux føler jeg meg litt satt tilbake til gamledager. Jeg limer inn en eller annen komando, men aner ikke hvorfor, eller hva den egentlig gjør.

 

Vel, nok om det, det kommer vel litt mer ettehvert håper jeg. Det at jeg har lang erfaring med Windows er vel kanskje heller ikke noen fordel akkurat. Tok meg selv i å lage Windows liknende mappestrukturer og navn omtrent med en gang jeg fikk igang Ubuntu, så har vel pådratt meg litt varige men av Windows :!:

 

Ok, takk for hjelpen så langt, veldig lett å få hjelp fra dere entusiastene her, så får jeg heller leve med at jeg trenger veldig mye av det i starten ;)

Lenke til kommentar

Angående nettverket: Så vidt jeg vet skal det trådløse kortet ditt være veldig godt støttet i Linux, har du installert NetworkManager?

Vis ikke gå til System -> Administrasjon -> Synaptic pakkebehandler og installer pakken "network-manager-gnome" og deretter restart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...