Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da, etter lengre tids leting, har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe Nikon D80. Men, jeg lurer litt på hvilke "pakke" jeg skal velge. Valget står mellom 18-75(3,5-4,5G)mm og 18-135(3,5-4,5G)mm...

Videre lurer jeg på hvilke minnekort jeg skal kjøpe. Jeg tenker da på om jeg trenger de dyreste SD kortene, som følgelig da har høyest skrive/lesehastighet.

Til slutt, noen invendiger mot valg av kamera?

Setter stor pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da, etter lengre tids leting, har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe Nikon D80. Men, jeg lurer litt på hvilke "pakke" jeg skal velge. Valget står mellom 18-75(3,5-4,5G)mm og 18-135(3,5-4,5G)mm...

Hvis du leser én av de 30-40 andre D80-trådene som spør om akkurat det samme, finner du ut at de fleste anbefaler 18-70 fremfor 18-135, både pga byggekvalitet og optisk kvalitet, med mindre du trenger de ekstra 65mm brennvidde.
Videre lurer jeg på hvilke minnekort jeg skal kjøpe. Jeg tenker da på om jeg trenger de dyreste SD kortene, som følgelig da har høyest skrive/lesehastighet.

Nei, du trenger ikke de dyreste, men kjøp Sandisk eller Lexar. Sandisk ExtremeIII 2GB koster drøyt 250 kr, ingen grunn til å kjøpe noe billigere. Du sparer 28 kr på å kjøpe UltraII, du merker neppe noe når du knipser, men når du overfører i etterkant vil du være glad for den ekstra ytelsen (som koster mindre enn en skikkelig lunch!).

Innspill på valg av kamera, tja, du får et svært godt kamera og et bra objektiv her (uansett hvilket du velger). Jeg ville nok personlig valgt Pentax K10D, som koster omtrent det samme, men gir deg litt mer for pengene. 18-70 er bedre enn 18-55 som følger med K10D, men med Pentaxen ville uansett 16-50 f/2.8 vært i tankene for fremtiden...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...