Gå til innhold

Antall tegn i filnavn?

Jogi

Anbefalte innlegg

Finnes det program som kan forandre på hvor mange tegn som er tillat i et filnavn? Eller kan man justere dette på noen annen måte? (Er ute etter å få plass til flere tegn i filnavnet) På forhånd takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feks kan det stå: Lord of the rings.avi ,men hvis man vil forandre filnavnet til ;

Lord of the rings the extended profesional blablablabla edition.avi

så kan det hende det nye filnavnet blir for langt og slutten på filnavnet

blir borte.

Lenke til kommentar

Tror også det er en begrensning knyttet til antall tegn i hele filstrukturen (dvs fra rotstrukturen via kataloger og underkataloger og ned til og med filnamvnet). Dvs om du har filen din liggende langt nede i en underkatalog med flere nivåer kataloger over, så vil summen av lengdene på katalognavnene også ha betydning.... Har opplevd å ikke få åpnet filer med alfor lange katalognavn og filnavn....uten først å ha kortet disse ned

Lenke til kommentar
  Espen Holm skrev:
Tror også det er en begrensning knyttet til antall tegn i hele filstrukturen (dvs fra rotstrukturen via kataloger og underkataloger og ned til og med filnamvnet). Dvs om du har filen din liggende langt nede i en underkatalog med flere nivåer kataloger over, så vil summen av lengdene på katalognavnene også ha betydning.... Har opplevd å ikke få åpnet filer med alfor lange katalognavn og filnavn....uten først å ha kortet disse ned

8113520[/snapback]

Stemmer det. Det er en begrensning på 256 tegn på hele filstrukturen

(les: c:\blablabla\blablabla................rar = maks 256 tegn)

Etter det jeg vet så er det ikke stort en kan gjøre med den saken

Endret av Nosferatu
Lenke til kommentar
  Nosferatu skrev:
  Espen Holm skrev:

8113520[/snapback]

Stemmer det. Det er en begrensning på 256 tegn på hele filstrukturen

(les: c:\blablabla\blablabla................rar = maks 256 tegn)

Etter det jeg vet så er det ikke stort en kan gjøre med den saken

8113778[/snapback]

Dette var jeg ikke klar over. Dog litt dårlig for oss som har kompliserte mappesystemer for å holde orden på filer.

Jogi: Du kan skrive et nytt filsystem?

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Etter hva jeg leste her virker det jo bare som om navnet er for langt tilå vises i windows explorer. At du har en fil som heter noe langt, også får du ... etter noen ord. Hvis dette er problemet kan du bare vise mappeinnoldet som liste eller detaljert, ikke som ikoner.

256 tegn er mye, og tviler på at du har filnanv som er så lange. <- ~50, altså du har 5x mer du kan bruke.

Lenke til kommentar

Ifølge wikipedia har NTFS disse begrensningene:

Sitat
32,767 Unicode characters with each path component (directory or filename) up to 255 characters long

Vil tro det er temmelig umulig å øke dette noe, men det er altså praktisk talt ingen begrensning på lengden til en filadresse (må ha over 100 undermapper av maks lengde for å nå begrensningen).

Hvorfor programmer skulle ha problemer med lange filadresser kan jeg ikke skjønne. Det er jo ikke en begrensning i NTFS, så det må vel være en bug i programmet det da.

Lenke til kommentar

Må ta en en kikk i underkatalogene skjønner jeg. 256 burde holde til et filnavn ja! Det som ikke gikk var dette filnavnet;

Freddie Mercury - ( 2006 ) - Box Set 10 Discs - Cd1 -blablablablablablabla - 01 - Sangtittel blablabla.mp3

Burde jo egentlig gå da dette er langt under 256!?

Lenke til kommentar
  Nosferatu skrev:
VFAT, FAT og NTFS støtter ikke filnavn over 255 tegn (253 hvis de blir opprettet fra kommandolinje), Hele filbanen skal i prinsipp kunne inneholde 32768 tegn(unicode), men explorer begrenser det ned til 255  av kompatabilitets grunner.

8113920[/snapback]

Dæven så kjipt det er da. Det er faktisk slik selv i Vista (testet nå). Maks 260 bokstaver langt kan en andresse være ifølge powershell:

Set-Location : The specified path, file name, or both are too long. The fully qualified file name must be less than 260 character
s, and the directory name must be less than 248 characters.

Rimelig skuffende må jeg si. Tro om dette er noe man kan fikse selv i registeret elns?

Lenke til kommentar

256 tegn er veldig mange... det burde ikke være noe problem.

Ikke la filnavnet ha en liten avhandling av hva filen inneholder, det er strengt tatt unødvendig, og lite hensiktsmessig.

Det har vært mye tull rundt lange filnavn (over 8.3)

Jeg prøver alltid å la filene ha så få tegn som mulig, en grunn er at de da blir lett å behandle i en console.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...