RattleBattle Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Glem å diskutere os. Det som flest bruker vil det bli skrevet virus til. Man lager ikke virus til windows fordi det er det eneste man greier, men det er da størst mulighet for spredning. Det er spredning virusmakere er interessert i og ikke noe annet. Det dummeste man kan gjøre er å øke brukermassen bak linux, da kommer det virus dit også. Dette har ikke noe med kvalitet på os å gjøre, heller brukeren. 8113871[/snapback] Der kom "endelig" standardkommentaren. Selvsagt blir ikke Linux så utsatt som Windows i dag, men det er ingen tvil om at en standard installasjon av Windows XP er usikkert når den settes opp med en admin-konto som standard. Dessuten har ikke malware for Mac OSX gått noe markant opp, tross i prosentvis stor vekst. Så langt har det enda ikke kommet et eneste virus til det, og det er på mange måter bygd opp på samme måte som Linux og andre UNIX-OS. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Skremmende at en bank kan tillate seg å være utsatt for slike angrep. Tenk om ormen hadde visst litt mer om DnB NORs indre virke og på den måten utført bank-transaksjoner e.l.? Dette er skikkelig kriseræva og de som påstår at dette ikke har noe med operativsystem å gjøre bør ta en virkelighetssjekk. Uansett hva som er årsaken til at Windows er mest utsatt for virus så er nå dét slik tilstanden er i dag og dét må bankene ta til etteretning. De kan ikke bare hive hendene i været og si "Linux hadde vært like usikkert om det hadde vært like populært". De må ha en teknisk løsning på problemet, uansett hvilken plattform de kjører på. Klientene på DnB NORs kontorer kunne med fordel vært tynnklienter uten mulighet til å gjøre noe annet enn å kjøre de interne bank-applikasjonene. At dette er fullverdige PC-er med Windows XP og lokal admin-tilgang og gudveithva er helt hinsides. Skal de ansatte få lov til å sende e-post, surfe på nettet o.l. i arbeidstiden får de i så fall gjøre dét frakoblet DnB NOR-nettverket, slik at ingenting kan spre seg fra det ene til det andre. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Problemet i denne saken er ikke hvilket operativsystem som kjører i bunn, men hva it-avdelingen har gjort for å gjøre dette sikkert. Både Windows og linux kan være hullete som en sveiserost om man vil, poenget er altså at man må sikre plattformen. F.eks. bør gode brannmurer klare å hindre spredning av en slik orm. Samtlige pc'er i DnBNor bør ikke være tilgoblet samme nett (og det er de sikkert ikke, heller), istedenfor begrenser man gjerne tilgangen til bedriftsnettet alt etter hva den ansattes oppgaver er. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel ikke akkurat antivirusen som er det egentlige problemet her. 8112778[/snapback] Ikke la denne tråden bli enda en Windows vs. Linux tråd... 8113052[/snapback] Jeg oppfattet det som et skudd mot brukere, men uavhengig av det, jeg mener det skuddet bør kommer Med oppvakte brukere hadde vel ikke det skjedd, denne ormen kommer seg neppe inn automatisk på en oppdart maskin. AtW Lenke til kommentar
Domino Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Tidenes rotur av Norman, hadde jeg vært oppe i systemet i DNB hadde jeg byttet leverandør på flekken. Greit nok at andre ikke er bedre, men det blir antagelig ikke værre heller... 8112885[/snapback] Om andre ikke er bedre er det vel bare positivt å bruke ett firma som er basert i Norge og dermed kan gi direkte assistanse om noe skulle skje? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ein server trenger jo ikkje antivirus.... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Ein server trenger jo ikkje antivirus.... 8118227[/snapback] Hva faen? Det der BØR være ironisk. Uansett: Det er (grovt sett satt på spissen; nesten ) det samme hvilket antivirusprogram du legger inn. Ber du om spyware/virus, eller har et uoppdatert nettverk og kleintell, så står du i baret før eller siden. Norman er bare en utpekt syundebukk oppi dette. Jeg rangerer personlig mine antivirusprogrammer i følgende rekkefølge: 1: NOD32 (bruker jeg på jobbpc'm, selv om standarden firmaet kjører er norman), Privat: norman; med betalt lisens på privatpc'n (ikke noe nettbanktull.). 3: kaspersky. Med dagens trender er det nesten et under at antivirusselskaper med sin tradisjonelle operasjonsmodell i det heletatt har noen markedsverdi. Mye av markedet er fortsatt fundet på den gode gamle frykten for virus. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Kva skal ein med antivirus på ein server som ikkje vil kjøre nokon form for ukjent kode? Den kjører det den er satt opp til og thats it! Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Hvor jeg drifter har vi brukermapper (hjemmemapper), og der legger; og installerer brukere alt mulig mellom himmel og jord. Har pga. akurat det vært utsatt for virusangrep på server, men norman stoppet det hele den gang. Endret 10. mars 2007 av JKJK Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Det er ikke alle serverne som ikke kjører 100% sikker og kjent kode. Om en server er satt opp for å tjene en eller annen klient for har en viss tilgang til å kjøre filer så er det med en gang en sikkerhetsrisiko. F.eks. en filserver, webserver, etc. Evnt. hvis det blir oppdaget en feil i et program som kjører på en server, så er det bedre å ha noe som kan stoppe det selv om det egentlig ikke skal skje. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Om du ikkje har 100% fokus på sikkerheit så bryr du deg egentleg ikkje så veldig mykje om det. Er det eit hull i ein webserver så hjelper det ikkje med brannmur eller antivirus. Du må få nokon utviklere til å tette det for deg. Og det som er så bra med åpen kjeldekode er at alle kan teste applikasjonen for feil. Dårlege lausninger forsvinner og koden blir robust! Klienter skal aldri kunne kjøre ukjent kode med andre brukerar på ein server! Dette er for å begrense skader! Lenke til kommentar
Nostrum Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Har jobbet med diverse banker sine plattformer før jeg byttet jobb. Av interresse sjekket jeg litt rundt dette viking.GT viruset som ble oppdaget. Jeg tror (bare tror) ikke det hadde spilt noe rolle om hvilke antivirus som hadde vært installert i banken, viking.GT viruset var ikke oppdaget av noen av de mest kjente anti-virus levrandørende før det dukket opp i DNBnor. Norman var de første ut med def fil for dette viruset. Av andre opplysinger kan jeg fortelle at ingen av selve bank systemene går på Windows klienter/servere. Her brukes det bare gui'er mot stor maskiner som kjører noe helt annet en Microsoft OS'er. Endret 11. mars 2007 av Nostrum Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Ein server trenger jo ikkje antivirus....8118227[/snapback] Hva faen? Det der BØR være ironisk.8119332[/snapback] Det regner jeg nesten ikke med at det var... En "core"-server skal ikke nødvendigvis trenge antivirus. Det burde holde med at utenforliggende tjenester tar seg av dette. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 En kan jo spørre seg om denne ormen ville kunne spre seg om f.eks. Windows Scripting Host ikke var innstallert på serverne. Hva skal f.eks. en Exchange Server med WSHost? Det er helt riktig som siDDIs skriver, at en godt og riktig sikret server ikke trenger antivirus. Det er langt færre tjenester og biblioteker som er innstallert som standard på Windows 2003 Server enn på 2000, men det er fortsatt alt for mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå