abene Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 I forrige uke ble DnB NOR rammet av et kraftig ormangrep, som førte til at flere filialer måtte stenge. Les mer Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Trodde normans sandbox var ganske unik når det kom til slike ting. Men... Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor DnBNOR holder på Norman som sin viruskontroll leverandør. De gjør det jo dårlig på test etter test. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel ikke akkurat antivirusen som er det egentlige problemet her. Lenke til kommentar
hce Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Tidenes rotur av Norman, hadde jeg vært oppe i systemet i DNB hadde jeg byttet leverandør på flekken. Greit nok at andre ikke er bedre, men det blir antagelig ikke værre heller... Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er ikke unormalt at oppdateringer ikke fungere som de skal, sier Lødemel. Med andre ord er det normalt at Normans oppdateringer ikke fungerer? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel ikke akkurat antivirusen som er det egentlige problemet her. 8112778[/snapback] Nettopp. Antivirusprogrammer vil altid være senere ute enn virusen.. bruker man windows på klienter og i tilleg servere har man bare seg selv å takke. Burde være en anledning for ledelsen å tenke seg om, men det gjør de neppe. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel ikke akkurat antivirusen som er det egentlige problemet her. 8112778[/snapback] Ikke la denne tråden bli enda en Windows vs. Linux tråd... Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Systemet burde vel ha vært mer "lukket", slik at en ikke kan nå alle pcene ved å hoppe fra maskin til maskin? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Nettopp. Antivirusprogrammer vil altid være senere ute enn virusen.. 8113015[/snapback] Viktig poeng. Man kan ikke lage definisjoner på malware som ikke har kommet ut. Det er tydeligvis likevel det folk forventer. Normans SandBox ligger midt på treet ang. å ta ukjent malware, i følge av-comparatives tester. NOD32 ligger også her på toppen. Jeg kjenner lite til kvaliteten bak AV_comparatives, ingen tester bør tas for god fisk uten sammenligningsgrunnlag. Hvis noen kan vise til andre tester av "proaktiv" malware-skanning er jeg interessert i lenker. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Nå jobber jeg selv i tilsvarende etablissement, hvor vi benytter Symantec Antivirus. Det er ikke snakk om å laste ned oppdateringer til terminal så snart de har release. I bank lastes updates til sentrale servere, og distribueres derfra så snart de er godkjent. Og mange brukere slår av terminalen når de går hjem, i stedet for å bare logge av, sånn at ting ikke kan distribueres til deres terminal om natten. Tror DNB it må ta sin del av ansvaret på den blemma. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel ikke akkurat antivirusen som er det egentlige problemet her. 8112778[/snapback] Nettopp. Antivirusprogrammer vil altid være senere ute enn virusen.. bruker man windows på klienter og i tilleg servere har man bare seg selv å takke. Burde være en anledning for ledelsen å tenke seg om, men det gjør de neppe. 8113015[/snapback] Heilt einig, med bruk av Windows platformen så innebærer det og ein større risikofaktor. Og her har IT avdelinga ikkje gjort ein bra jobb. Banker skal ha sikkerheit som førsteprioritet, og då er det blant anna rein idioti å kjøre Windows som server. Dei burde heller kikke på OpenBSD og starte med den i bunnen. Spør ein av nordens fremste eksperter på testing, Hans Schaefer om kva han synes om sikkerheita i Windows. Han tør faktisk ikkje å kjøre Windows aleine på si maskin. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Flere har vært inne på det tidligere, og eg mener det er en nødvendighet når vi snakker om såpass kritisk system og såpass mange lokasjoner/maskiner. Del opp nettverket i større logiske skilte nettverk med kun nødvendig trafikk mellom disse nettverkene, som også passerer igjennom en brannmur. Ja, virus og ormer kan fortsatt komme inn, men det sprer seg ikke så fort som her, og det er lettere å kunne isolere slike virusinfeksjoner. Lenke til kommentar
roTbear Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Nå står det vel ikke noe sted at DNBNOR bruker windows på servere eller klienter... Bare noe alle antar. Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Tror ikke norman har en linux version eller liknende... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Norman, som de fleste antivirus selskap, har også antivirusklient for Linux... men her snakker vi som oftest til bedrift. Men kommer også til privatmarkedet etterhvert... Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Norman, som de fleste antivirus selskap, har også antivirusklient for Linux... 8113350[/snapback] Da selvfølgelig for å lete etter Windows-viruser. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Det er vel ikke akkurat antivirusen som er det egentlige problemet her. 8112778[/snapback] Ikke la denne tråden bli enda en Windows vs. Linux tråd... 8113052[/snapback] Vel, det var egentlig IT-avdelingen jeg siktet til. Lenke til kommentar
martiol Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Glem å diskutere os. Det som flest bruker vil det bli skrevet virus til. Man lager ikke virus til windows fordi det er det eneste man greier, men det er da størst mulighet for spredning. Det er spredning virusmakere er interessert i og ikke noe annet. Det dummeste man kan gjøre er å øke brukermassen bak linux, da kommer det virus dit også. Dette har ikke noe med kvalitet på os å gjøre, heller brukeren. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Da selvfølgelig for å lete etter Windows-viruser. 8113801[/snapback] Naturligvis, men eg regner også med at den klarer å fjerne de få virusene som eksisterer til andre plattformer også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå