Snerk Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvordan finner jeg ut som mitt OS er 64bits eller 86bits XP, eller eventuelt noe annet? Jeg er rimelig grønn på dette området skjønner dere. Takker. Lenke til kommentar
Jack_The_Bull Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Last ned Everset eller SIW. Har ikke kjennskap til SIW, men i Everest finner du det under: Hovedkort - CPU. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Var OS han spørte om, ikke CPU. Du har 32bits xp. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Det fins ingen enklere måte å finne ut dette på. En måte allerede tilgjenelig i XP. Ala dxdiag, der jeg ikke finner noe info om det. Edit: rakib, ok takk! men hvordan vet man det? Endret 9. mars 2007 av Sneerk Lenke til kommentar
Jack_The_Bull Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Var OS han spørte om, ikke CPU. Du har 32bits xp. 8112378[/snapback] Hvordan finner jeg ut som mitt OS er 64bits eller 86bits spør han/hun om. Edit: Og det ser du i Everest. Og mest sannsynlige SIW også. Endret 9. mars 2007 av Jack_The_Bull Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg vet det pga: 1. Du er grønn i data 2. Det finnes ikke preinstallerte maskiner idag med 64bits xp for den vanlige mann i gata. 3. Regner med at du ikke har skaffet xp selv, men at det kom med datan når du kjøpte det. Lenke til kommentar
Jack_The_Bull Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 >> 2. Det finnes ikke preinstallerte maskiner idag med 64bits xp for den vanlige mann i gata. Nei sikkert ikke, men det kommer med x84. Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Rakib: Jaha. Så du mener at alle som er grønn på data (Altså ikke kand noe særlig) kjører 32 Bits Windows XP? Oi. Da må faren til faren min være Dataekspert for han kjører Windows Vista Home Premium Preinstallert på sin ny stasjonære pc fra komplett. Så det kan du egentlig ikke vite. Du kan anta at han gjør det, men du kan aldri være helt sikker, hvis du ikke er i familie, en kompis eller noe. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Rakib: Jaha. Så du mener at alle som er grønn på data (Altså ikke kand noe særlig) kjører 32 Bits Windows XP? Oi. Da må faren til faren min være Dataekspert for han kjører Windows Vista Home Premium Preinstallert på sin ny stasjonære pc fra komplett.Så det kan du egentlig ikke vite. Du kan anta at han gjør det, men du kan aldri være helt sikker, hvis du ikke er i familie, en kompis eller noe. 8112603[/snapback] Vista home premium er ikke samsvarende med 64bits. Som tidligere antatt så regner jeg med at han har 32bits vista ja. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 >> 2. Det finnes ikke preinstallerte maskiner idag med 64bits xp for den vanlige mann i gata. Nei sikkert ikke, men det kommer med x84. 8112388[/snapback] Hehe, morsommen Hvordan finner jeg ut som mitt OS er 64bits eller 86bits XP, eller eventuelt noe annet?Jeg er rimelig grønn på dette området skjønner dere. Bare sånn at du vet det, så er x86 prosessorer 32-bit, ikke 86-bit Det nærmeste 86bit i en prosessor, er flyttallsprosessoren, som er 80bit. x86 og x64 er bare navna på instruksjonssettet, eller faktisk mer bare for å skille mellom 64-bit og 32-bit prosessorer. Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Rakib: Jaha. Så du mener at alle som er grønn på data (Altså ikke kand noe særlig) kjører 32 Bits Windows XP? Oi. Da må faren til faren min være Dataekspert for han kjører Windows Vista Home Premium Preinstallert på sin ny stasjonære pc fra komplett.Så det kan du egentlig ikke vite. Du kan anta at han gjør det, men du kan aldri være helt sikker, hvis du ikke er i familie, en kompis eller noe. 8112603[/snapback] Vista home premium er ikke samsvarende med 64bits. Som tidligere antatt så regner jeg med at han har 32bits vista ja. 8113360[/snapback] Hva mener du med det? At man ikke kan ha 64bits Home Premium? Endret 9. mars 2007 av filthyhabits Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jo men veldig lite sannsynlig for at det var preinstallert ved kjøp. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) På tide med en oppklaringspost (veldig enkelt forklart!) En prosessor, eller CPU, får instrukser om hva den skal gjøre fra programmer. Disse instruksene er definert i et instrukssett som kalles X86. Det betyr at alle prosessorer som bruker X86 instrukssettet kan kjøre de samme programmene. Eksempelvis er både Intel Pentium 4 og en AMD Athlon64 eksempler på X86-prosessorer, og du kan kjøre de samme programmene på begge CPU'ene. Standarden for X86-instrukssettet har blitt 'oppgradert' opp igjennom årene ved å utvide bl.a hvor mye minne X86-prosessorer kan hanskes med. Måten dette gjøres er ved å øke hvor mange bit prosessoren kan adressere. Dermed snakker man om 32-bits og 64-bits prosessorer. I gamledager hadde man 8-bits og 16-bits prosessorer, så inntoget av en "større" prosessor slik med de relativt nye 64-bits prosessorene er ikke noe nytt. Både AMD og Intel lager 64-bits prosessorer som er 'bakoverkompatibel' med 32-bits programvare, og dette er litt spesielt da 32-bits programvare ikke fungerer på en ren 64-bits prosessor. Dette er blitt gjort for å gjøre overgangen til 64-bits prosessorer og programvare enklere. Microsoft bestemte seg for å lage en spesialutgave av Windows XP kun for 64-bits prosessorer. Navnet de valgte var Windows XP X64. Og det er herfra mange misforstår at X64 betyr 64-bits. Faktisk er det mer logisk å tro at X64 er et instrukssett med tanke på X86 som også er et sett med prosessorinstrukser. Men X64 er bare navnet på Windows XP for 64-bits CPU'er. Skal man være helt presis når man skal si hvilken prosessor man har bruker man X86-32 for en 32-bits X86-kompatibel prosessor, og X86-64 for en 64-bits X86-kompatibel prosessor. Så over til hvilket OS man kan kjøre: Har du en 64-bits prosessor kan du kjøre 64-bits OS eller 32-bits OS om prosessoren er bakoverkompatibel (noe alle 64-bits AMD og Intel prosessorer er!). Har du en 32-bits prosessor kan du dessverre kun kjøre et 32-bits OS. Du kan sjekke hvilken prosessor du med f.eks Everest Home (gammel gratisversion, så det kan være den ikke kjenner igjen de nyeste Core 2 Duo-prosessorene fra Intel). Endret 9. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå