Gå til innhold

Delfinmassakre i Japan, dette er horribelt

Anbefalte innlegg

Det finnes en gigantisk bøling flokkdyr som deler mat med hverandre, selv om man isolert sett kunne trodd det lønte seg å spise maten alene. Løver kan også "tenke på seg selv", eller hunder. Det er ingenting som tyder på at delinfer er på noe mennsklig nivå intelligensmessig.

Jeg redigerte posten over forresten.

Mulig det med å dele maten ikke er et argument, men en bøling flokkdyr deler vel strengt tatt ikke maten 'med vilje'. De 'deler den' som en konsekvens at de er flokkdyr.

Løver tenker også på seg selv, men stort sett jakter de i grupper ettersom det er særs vanskelig å felle en gnu alene. En løve som dreper og fanger noe selv, deler automatisk ikke det med noen som helst. Jakter en løve alene er den sansynligvis ikke relatert til en gruppe og har ikke noe grunnlag for deling.

Hunder kan ikke brukes som eksempel da de ikke har noe samfunn eller lever i naturen. Hunder deler som regel ikke mat som husdyr. Jeg har 2 hunder (har hatt 3) og de får hver sin skål ellers blir det bråk.

8119815[/snapback]

Ulver da. Uansett er jo delfiner sosialt anlagte dyr, de lever jo ikke for seg selv. Er det så veldig overraskende at de deler på maten?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ulver da.

Ulver er hakket mer flokkdyr en løver.

Uansett er jo delfiner sosialt anlagte dyr, de lever jo ikke for seg selv. Er det så veldig overraskende at de deler på maten?

Jeg er står egentlig ikke i noen posisjon til å si ja eller nei, jeg ikke kan nok om delfiner - men jeg syntes ikke man skal se bort i fra at de er spesiellt intelligente og at det godt kan være en spektakulær gest av empati o.l.

Som sagt tideligere synes jeg det skurrer litt når vi noe som har sterke relasjoner til hverandre og kaller hverandre med navn. Man skyter ikke aper, selv om de smaker godt, men delfiner går med - koffor?

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vel kanskje at aper ligner i overkant på oss selv. Noen av oss ligner også mere på aper enn apene selv. :p

Lenke til kommentar
Ulver da.

Ulver er hakket mer flokkdyr en løver.

Uansett er jo delfiner sosialt anlagte dyr, de lever jo ikke for seg selv. Er det så veldig overraskende at de deler på maten?

Jeg er står egentlig ikke i noen posisjon til å si ja eller nei, jeg ikke kan nok om delfiner - men jeg syntes ikke man skal se bort i fra at de er spesiellt intelligente og at det godt kan være en spektakulær gest av empati o.l.

Som sagt tideligere synes jeg det skurrer litt når vi noe som har sterke relasjoner til hverandre og kaller hverandre med navn. Man skyter ikke aper, selv om de smaker godt, men delfiner går med - koffor?

8119875[/snapback]

Ja, ulver er mer flokkdyr enn løver og? Poenget er at det er vanlig å dele mat i dyreriket, selv om du ikke er en "hjerndød" drone for din dronning. Det er mye man ikke kan se bort ifra, men delfiner er sosiale dyr, og deler således mat som mange andre sosiale dyr, føler ikke det er noen grunn til å anta at det er noe enormt mer spesielt enn det.

Smaker aper godt? Personlig spiser jeg ikke delfiner heller.

AtW

Lenke til kommentar
(...) føler ikke det er noen grunn til å anta at det er noe enormt mer spesielt enn det.
Godt mulig det ikke er det. Jeg har ikke peiling.

Smaker aper godt? Personlig spiser jeg ikke delfiner heller.

Jeg anntar det, de blir iallefall snikjakta og solgt som grilla snacks i gatene i div landsbyer. Ganske makabert igrunn.

Lenke til kommentar
De forteller andre at de har funnet mat, det gjør bier også.

8119771[/snapback]

En bie som har funnet mat roper ikke navnet på andre bier for at de også kan komme og spise.

Det er ikke lenge siden det ble konstatert at dette skjer. Om menneskeheten er istand til å tolke mer av hva delfinlydene(squeek,klikk,pip etc.) betyr vil vel vise seg over tid (kanskje hvis det settes inn ressurser til slik forskning), men når vi nå nylig har oppdaget det med navn synes jeg det er på tide med en annen behandling av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
De forteller andre at de har funnet mat, det gjør bier også.

8119771[/snapback]

En bie som har funnet mat roper ikke navnet på andre bier for at de også kan komme og spise.

Det er ikke lenge siden det ble konstatert at dette skjer. Om menneskeheten er istand til å tolke mer av hva delfinlydene(squeek,klikk,pip etc.) betyr vil vel vise seg over tid (kanskje hvis det settes inn ressurser til slik forskning), men når vi nå nylig har oppdaget det med navn synes jeg det er på tide med en annen behandling av dem.

8130005[/snapback]

Ok, så hvis vi blir så sofistikerte at vi kan snakke "kyllingspråket", skal vi da slutte og knaske på kyllingvinger? Ja det synes i hvert fall jeg. Så beveger vi oss videre mens vi da stjeler maten fra dyra, til vi finner ut at selv en gulrot har følelser ...! Skal vi ta den gulroten på alvor og slutte og spise den fordi den har bevissthet?

Lenke til kommentar
Ok, så hvis vi blir så sofistikerte at vi kan snakke "kyllingspråket", skal vi da slutte og knaske på kyllingvinger? Ja det synes i hvert fall jeg. Så beveger vi oss videre mens vi da stjeler maten fra dyra, til vi finner ut at selv en gulrot har følelser ...! Skal vi ta den gulroten på alvor og slutte og spise den fordi den har bevissthet?

Jeg vil si det er en ugyldig argumentasjon (og noe vi slipper å ta stilling til) ettersom feks. kyllinger/høner/haner ikke 'snakker' i samme forstand som delfiner/mennesker/(aper?) - de har ikke et definerbart språk, men heller signaler via lyd og oppførsel. En veldig anderledes og simpel form for kommunikasjon i forhold til mennesker/delfiner.

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi har fugler som etter og ha mistet ledsager sørger seg i hjel, eller lever i sølibat for resten av livet. Så om disse er simplere i sin eksistens, så er det mere okay og drepe disse enn de som i sin kommunikasjon ligger nær oss selv?

Lenke til kommentar
Vi har fugler som etter og ha mistet ledsager sørger seg i hjel, eller lever i sølibat for resten av livet. Så om disse er simplere i sin eksistens, så er det mere okay og drepe disse enn de som i sin kommunikasjon ligger nær oss selv?

8131085[/snapback]

njaha? Hvordan vet man at fuglen faktisk sørger?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8131085[/snapback]

njaha? Hvordan vet man at fuglen faktisk sørger?

8131133[/snapback]

Si det ...? Man observerer vel at disse ikke finner en ny make, noe som er helt "unaturlig".

Lenke til kommentar

Vel, hvis de dreper dem for anskaffelse av mat, så har jeg ingen ting imot dette. Dreper dem de for fun (noe jeg regner med at de ikke gjør) så er det horribelt. Dog drepes de på en ganske fæl måte, de burde knerta dem så fort som mulig istedet for å la dem ligge der å vri seg i smerte.

Endret av Thriven
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vel, hvis de dreper dem for anskaffelse av mat, så har jeg ingen ting imot dette. Dreper dem de for fun (noe jeg regner med at de ikke gjør) så er det horribelt. Dog drepes de på en ganske fæl måte, de burde knerta dem så fort som mulig istedet for å la dem ligge der å vri seg i smerte.

8131578[/snapback]

De vrir seg i krampetrekninger, helt vanlig med dyr som bli tatt livet av, uannsett om du plasserer en kule i pannebrasken på dem. Det er faktisk helt nødvendig at de "vrir" seg, det betyr at kroppen tømmes for blod.

Lenke til kommentar

8131578[/snapback]

De vrir seg i krampetrekninger, helt vanlig med dyr som bli tatt livet av, uannsett om du plasserer en kule i pannebrasken på dem. Det er faktisk helt nødvendig at de "vrir" seg, det betyr at kroppen tømmes for blod.

8131674[/snapback]

Du, fatter du ikke at det er forskjell mellom krampetrekninger ETTER intruffet død, og før?

Det virker ikke slik.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når mener du at døden inntreffer? Før eller etter strupen blir kuttet??

Før døden inntreffer, så karakteriseres "krampetrekninger" vel som bevisste bevegelser ...?

Lenke til kommentar

Noen her sa at mennesket er øverst på næringskjeden.

Det er feil. Hannibal Lecter er øverst! :!:

Men seriøst, menneskeheten oppfører seg som et virus, og kommer til å spise alt som smaker nogenlunde godt, helt til det ikke er noe igjen å spise. Og det kan jo skje raskere enn vi tror.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som anntyder at delfiner er på menneskelig intelligensnivå? Det sies at de er særs intelligente.

8119815[/snapback]

De er kanskje på menneskenivå, men de er på samme nivå som mennesker som ikke kan tørke seg bak, bruke en hammer eller snakke.

De er... dyr.

(På samme måte som mennesker som vokser opp alene i jungelen uten å noensinne finne ut hvordan man bruker en pinne til spyd er dyr...)

Spørsmålet er vel egentlig:

Er delfin godt?

Jeg har smakt hare, antilope, reker, krabbe, kongekrabbe, okse, snegler, maur, høns, and, gås, sau, gris, elg, hjort, reinsdyr, fersk tunfisk, torsk, laks, ørret, sei, lyr, sild, makrell, smørfisk, rødspette, kveite, breiflabb, steinbit, hyse, lange, kviting, knurr, villsvin, menneskeblod, BigMac (da jeg ikke vet om dette kommer fra noen kjente dyrearter), skogsdue, rype, fasan...

Men aldri delfin -- selv om det er en form for hval...

Og sikkert ligner på hval i smaken...

Og ångående å få strupen kappet over:

Sekundet blodet ikke pumpes gjennom hjernen slutter hjernen å tenke rasjonelt, og uten blodgjennomstrømning besvimer alle dyr i løpet av tre sekunder.

Påfølgende kramper er dødskramper, enten dyret "lever" eller ikke...

Lenke til kommentar
De er kanskje på menneskenivå, men de er på samme nivå som mennesker som ikke kan tørke seg bak, bruke en hammer eller snakke.

8136445[/snapback]

Jo de kan snakke, se lenger opp i tråden. De kan selvfølgelig ikke snakke på samme måte som oss, fordi den er evolvert i luft, men de lager en masse lyder(squeek,klikk,pip

etc.). I det siste har det vist seg at har forskjellige navn på hverandre:

Discovery: Dolphins know each other by names: reaserchers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...