Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hverken du eller jeg vet om "slepet" levde eller var dødt.deg? Det var høyst sansynlig levende, har du sett filmen? Klart at det merkes nok å få halsen skåret over, men døden kommer da vel også umiddelbart etter. Tydeligvis kommer døden ikke 'umiddelbart' etter. De kveles i sitt eget blod og vrir seg i smerte. Det er faktisk en måte for å sikre seg at vi får optimal "suhshi", dyret får blødd ut skikkelig før partering. Hva har det med saken å gjøre? Så enda en gang; hva er det som opprører deg? Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Klart at det merkes nok å få halsen skåret over, men døden kommer da vel også umiddelbart etter. Tydeligvis kommer døden ikke 'umiddelbart' etter. De kveles i sitt eget blod og vrir seg i smerte. 8117112[/snapback] Da må jeg nesten bare spørre; Har du noen gang vært med på å slakte et dyr? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Også litt rart at delfinen skal bli kvalt, da den ikke har gjeller, men lunger og defor faktisk avhengig av å komme til overflaten for å puste, men det blir en annen diskusjon. De blir kvalt i sitt eget blod ettersom de får halsen skåret over. 8117094[/snapback] Åssen kan man kveles i sitt eget blod hvis halsen er skåret over? 8117105[/snapback] Hvem bryr seg? De dør tydeligvis etter å få halsen skåret over. At de drukner i eget blod er en logisk anntagelse. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Klart at det merkes nok å få halsen skåret over, men døden kommer da vel også umiddelbart etter. Tydeligvis kommer døden ikke 'umiddelbart' etter. De kveles i sitt eget blod og vrir seg i smerte. 8117112[/snapback] Da må jeg nesten bare spørre; Har du noen gang vært med på å slakte et dyr? 8117121[/snapback] Hva har det med saken å gjøre? Forklar hva du sikter til. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvem bryr seg? De dør tydeligvis etter å få halsen skåret over. At de drukner i eget blod er en logisk anntagelse. 8117124[/snapback] Eller blør ihjel, uansett blir det flisespikking. Spørsmålet er om dyret lider unødvendig (hvilket det kan se ut som på videoen). Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvem bryr seg? De dør tydeligvis etter å få halsen skåret over. At de drukner i eget blod er en logisk anntagelse. 8117124[/snapback] Eller blør ihjel, uansett blir det flisespikking. Spørsmålet er om dyret lider unødvendig (hvilket det kan se ut som på videoen). 8117139[/snapback] Jeg vil si det er liten tvil ang. akuratt det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvorfor skal dyr ha færre rettigheter enn mennesker? Hvordan forsvarer du dette om ikke med forskjellige intelligens? AtW 8117045[/snapback] Skjønner ikke helt hva du argumenterer mot. Har tidligere sagt måten slaktingen foregår på er, etter all sannsynilghet, unødvendig og lite etisk. edit: leifbert 8117074[/snapback] "Det jeg egentlig reagerer/lurer på (uten at det nødvendigvis er trådstarter sin hensikt) er at man synes det er barbarisk å slakte "smarte" eller "pene" dyr, hvorfor skal de ha flere rettigheter en "dumme" eller "stygge" dyr?" Dette skrev du, så jeg spør, hva forsvarer at dyr har færre rettigheter enn emnnesker om det ikke er lavere intelligens? Noe må det jo være som gjør det moralsk ok, jeg mener det er intelligens, og det gjør det greiere å slakte dumme dyr enn smarte (som feks mennesker). AtW Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Hva har det med saken å gjøre? Forklar hva du sikter til. 8117128[/snapback] Vel, jeg har vært med på å slakte dyr, og jeg skal love deg at de kan ha dødskramper lenge etter at de har blitt avlivet (opplevde dette med en spegris blant annet som ble avlivet særdeles raskt og uten noen former for smerte i bildet. Selv etter at hodet var borte og buken sprettet opp så hadde den fortsatt rykkninger i beina). Poenget er at selv om delfinene rører på seg etter en eventuell avliving så betyr ikke det nødvendigvis at dyret lever. Synes sånn sett at videoen er lite oppklarende, kunne gjerne ha gått litt mer i dybden (derfor vil jeg heller ikke ta noe endelig standpunkt) Endret 9. mars 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hverken du eller jeg vet om "slepet" levde eller var dødt.deg? Det var høyst sansynlig levende, har du sett filmen? Klart at det merkes nok å få halsen skåret over, men døden kommer da vel også umiddelbart etter. Tydeligvis kommer døden ikke 'umiddelbart' etter. De kveles i sitt eget blod og vrir seg i smerte. Det er faktisk en måte for å sikre seg at vi får optimal "suhshi", dyret får blødd ut skikkelig før partering. Hva har det med saken å gjøre? Så enda en gang; hva er det som opprører deg? 8117112[/snapback] Litt vanskelig dette ...? Såklart har jeg det, forøvrig første steg på stigen til helt "føleri" "vrir seg i "smerte"" Dødskramper. Hva har det med saken å gjøre at vi konkurrerer om kvalitet? Vet ikke, spør din neste som ikke tifredstiller dine behov kanskje, eller hvor du blir dumpet. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Dette skrev du, så jeg spør, hva forsvarer at dyr har færre rettigheter enn emnnesker om det ikke er lavere intelligens? Noe må det jo være som gjør det moralsk ok, jeg mener det er intelligens, og det gjør det greiere å slakte dumme dyr enn smarte (som feks mennesker). AtW 8117176[/snapback] Ok, da skjønte jeg litt mer. Men hvor setter du grensen for intelligens? Hva er et smart dyr, evt et dumt dyr? Endret 9. mars 2007 av Aldhissla Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) "vrir seg i "smerte""Dødskramper. Dødskramper og å 'vri seg i smerte' er 2 forskjellige ting. Dødskrampene kommer da objektet er dødt. Delfinen 'vrir seg i smerte' da slaktern setter macheten i strupen dens. Så nei, det er ikke dødskramper i den aktuelle senen jeg prater om. De blir også slept og fraktet på lasteplan levende opp til fasiliteten, jeg vil tro det er vondt. Hva har det med saken å gjøre at vi konkurrerer om kvalitet? Vet ikke, spør din neste som ikke tifredstiller dine behov kanskje, eller hvor du blir dumpet.Jeg skjønner ikke hva du mener, ei hva du vil med dette. edit: quoting Endret 9. mars 2007 av Fredrik- Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Dette skrev du, så jeg spør, hva forsvarer at dyr har færre rettigheter enn emnnesker om det ikke er lavere intelligens? Noe må det jo være som gjør det moralsk ok, jeg mener det er intelligens, og det gjør det greiere å slakte dumme dyr enn smarte (som feks mennesker). AtW 8117176[/snapback] Ok, da skjønte jeg litt mer. Men hvor setter du grensen for intelligens? Hva er et smart dyr, evt et dumt dyr? 8117210[/snapback] Jeg ville feks ikke spist en ape, de dyrene vi spiser i dag er ok, selv om gris kanskje er i grenseland? Som tidligere sagt er det ikke lett å si hvor grensen skal gå, men det er den eneste meningfylte måten å skille på i mine øyne. AtW Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg ville feks ikke spist en ape, de dyrene vi spiser i dag er ok, selv om gris kanskje er i grenseland? Som tidligere sagt er det ikke lett å si hvor grensen skal gå, men det er den eneste meningfylte måten å skille på i mine øyne. AtW 8117237[/snapback] Ok. I mine øyne er det litt annerledes. Jeg personlig ser ikke på det som noe problem å spise intelligente dyr, men slaktingen skal foregå på en slik måte at dyret ikke lider unødvendig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg ville feks ikke spist en ape, de dyrene vi spiser i dag er ok, selv om gris kanskje er i grenseland? Som tidligere sagt er det ikke lett å si hvor grensen skal gå, men det er den eneste meningfylte måten å skille på i mine øyne. AtW 8117237[/snapback] Ok. I mine øyne er det litt annerledes. Jeg personlig ser ikke på det som noe problem å spise intelligente dyr, men slaktingen skal foregå på en slik måte at dyret ikke lider unødvendig. 8117257[/snapback] Betyr det at du ikke har noen problemer med å spise mennesker? Jeg regner ikke med at det er tilfellet, så da kommer det naturlige oppfølgerspørsmålet, hva gjør det mer ille å slakte mennesker enn dyr (evt mindre ille å slakte dyr) AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 "vrir seg i "smerte""Dødskramper. Dødskramper og å 'vri seg i smerte' er 2 forskjellige ting. Dødskrampene kommer da objektet er dødt. Delfinen 'vrir seg i smerte' da slaktern setter macheten i strupen dens. Så nei, det er ikke dødskramper i den aktuelle senen jeg prater om. 8117224[/snapback] Kan vi enes om at "dødskramper" starter etter at strupen er skåret over? Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Betyr det at du ikke har noen problemer med å spise mennesker? Jeg regner ikke med at det er tilfellet, så da kommer det naturlige oppfølgerspørsmålet, hva gjør det mer ille å slakte mennesker enn dyr (evt mindre ille å slakte dyr) AtW 8117289[/snapback] Fordi mennesker ikke er mat i mine øyne. Kannibalisme er heller ikke smart grunnet fare for sykdommer (derfor er jeg også i mot fòring av dyr med benmel og dyrerester som de får eks gjør med grisen.) Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Kan vi enes om at "dødskramper" starter etter at strupen er skåret over? Jeg definerer dødskramper som krampetrekninger som kommer etter dyret er dødt (og dermed er det ikke smertebetont). Men uansett jeg gidder ikke ha quote-wars om flisespikkeri. Faktum er at dyrene lider og blir misshandlet - er du enig eller uenig? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Betyr det at du ikke har noen problemer med å spise mennesker? Jeg regner ikke med at det er tilfellet, så da kommer det naturlige oppfølgerspørsmålet, hva gjør det mer ille å slakte mennesker enn dyr (evt mindre ille å slakte dyr) AtW 8117289[/snapback] Fordi mennesker ikke er mat i mine øyne. Kannibalisme er heller ikke smart grunnet fare for sykdommer (derfor er jeg også i mot fòring av dyr med benmel og dyrerester som de får eks gjør med grisen.) 8117323[/snapback] Hvorfor er ikke menensker mat? Jeg må si jeg undrer meg litt over argumentasjonen din, da den bare innholder praktiske elementer, hadde det vært greit å slakte mennesker om vi kunne bruke de til noe annet enn mat som var minst like nyttig? AtW Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 I mine øyne er det litt annerledes. Jeg personlig ser ikke på det som noe problem å spise intelligente dyr, men slaktingen skal foregå på en slik måte at dyret ikke lider unødvendig. Syntes du ikke det er galt at feks. aliens skulle fiske mennesker og spise de, når konsekvensen av det er massiv sorg for pårørende mennesker. Mennesker blir lei seg, de får vondt og aliensene vil ødelegge det fine samfunnet vårt. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvorfor er ikke menensker mat? Jeg må si jeg undrer meg litt over argumentasjonen din, da den bare innholder praktiske elementer, hadde det vært greit å slakte mennesker om vi kunne bruke de til noe annet enn mat som var minst like nyttig? AtW 8117334[/snapback] Så den eneste grunnen til at du ikke spiser mennesker er fordi de er intelligente? Hva da med sterkt retardete? Arumentasjonen din er jo ikke så særlige mye mer logisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå