Gå til innhold

Delfinmassakre i Japan, dette er horribelt

Anbefalte innlegg

Greit nok at de piner dyr. Men dette er jo ikke uvanlig.

Da er det jo selfølgelig greit, eller hva? :ermm:

Så hvorfor skal dyrene få privilegier når de kommer til oss?
Fordi vi kan. Vi innehar etikk og moral om hva som er rett og galt.

Sett deg inn i delfinens plass, vil du:

1. dø momentant

2. lide til døden

Jeg forsøker ikke å sammenlikne et menneske med en delfin. Jeg sammenlikner et dyr som føler smerte og lidelse med et dyr som føler smerte og lidelse.

Det er galt å påføre unødig smerte til levende skapninger. Det er en moral jeg innehar.

Har du?

edit: format og leif

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtW: Har det virkelig noe å si?

8115851[/snapback]

Har det noe å si for hva? Hvorvidt det er etisk fosvarlig å spise de som mat? Isåfall ja. Jeg uttalte meg i utgangspunktet egentlig bare om påstanden at de har mental kapasitet på menneskenivå.

AtW

Lenke til kommentar
Har det noe å si for hva? Hvorvidt det er etisk fosvarlig å spise de som mat? Isåfall ja. Jeg uttalte meg i utgangspunktet egentlig bare om påstanden at de har mental kapasitet på menneskenivå.

Det er en vannskelig problemstilling. Hvor går grensen for hva som kan brukes til mat mht. intelligens?

Heldigvis slipper vi å ta stilling til det, eller? Det nærmeste jeg kan tenke meg vi spiser som er regnet som 'intelligent' er vel nettopp delfiner - men som sagt, hva blir kriteriene?

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Jeg har nok moral jeg også. Jeg klarer ihvertfall ikke å gjøre en fisk fortred med mine egne hender (true story).

MEN! Hovedpoenget mitt, er om vi er villige til å ofre den bonusen vi får fra å pine dem, for å få gleden av å vite at de ikke har lidd. Hadde seigpining vært uten hensikt, hadde dyrene selvfølgelig fått dø kjapt. Men nå er det en gang slik at vi blir belønnet for å pine dem, og derfor vil vi også fortsette å pine dem. Hvis du kommer med en lur måte å få dem til å slippe ut adrenalin uten dødskamp på en human og billig måte, vil den sannsynligvis bli tatt til vurdering.

Dyrene skal dø uansett. Dør de ikke i våre hender, lider de en svært smertefull død i kjevene på et rovdyr. Hadde skjebnen min vært å uansett dø under pine, hadde jeg ikke hatt et valg, og måtte derfor ha akseptert det.

"Fordi vi kan" er et dårlig argument. For vi kan ikke. Da er det vi som taper på det.

Lenke til kommentar

Det er en vannskelig problemstilling. Hvor går grensen for hva som kan brukes til mat mht. intelligens? Heldigvis slipper vi å ta stilling til det, eller?

8116182[/snapback]

Kalrt det er en vansklig problemstilling, som alle problemer der det fornuftige er en glidene overgang, abort, seksuell lavalder, når man skal få stemmerett osv. Slipper vi å ta stilling til det? Jeg føler vi har gjort det til en viss grad, men kanskje ikke så bevisst?

AtW

Lenke til kommentar
Dyrene skal dø uansett. Dør de ikke i våre hender, lider de en svært smertefull død i kjevene på et rovdyr. Hadde skjebnen min vært å uansett dø under pine, hadde jeg ikke hatt et valg, og måtte derfor ha akseptert det.

8116183[/snapback]

For disse dyrene er det snakk om å dø i "våre" hender. Altså det er noe man kan gjøre for at dem ikke skal ha en pinefull død. Så hvorfor ikke fraskrive seg litt "glede", som du sier, å gjøre kort prosess.

Lenke til kommentar
Jeg har nok moral jeg også. Jeg klarer ihvertfall ikke å gjøre en fisk fortred med mine egne hender (true story).

MEN! Hovedpoenget mitt, er om vi er villige til å ofre den bonusen vi får fra å pine dem, for å få gleden av å vite at de ikke har lidd. Hadde seigpining vært uten hensikt, hadde dyrene selvfølgelig fått dø kjapt. Men nå er det en gang slik at vi blir belønnet for å pine dem, og derfor vil vi også fortsette å pine dem. Hvis du kommer med en lur måte å få dem til å slippe ut adrenalin uten dødskamp på en human og billig måte, vil den sannsynligvis bli tatt til vurdering.

"Fordi vi kan" er et dårlig argument. For vi kan ikke. Da er det vi som taper på det.

8116183[/snapback]

Jeg tviler sterkt på at 'vi' taper mye, hvis noe i det hele tatt, på å avlive dyr på en human måte (les: halshugg / hodeskudd ect.). Faktum er at dyret lider unødvendig og det er galt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er galt å påføre unødig smerte til levende skapninger. Det er en moral jeg innehar.

8116071[/snapback]

Enig med deg, men hvor i videoen er dyrene påført unødig smerte?

Lenke til kommentar

Det er en vannskelig problemstilling. Hvor går grensen for hva som kan brukes til mat mht. intelligens? Heldigvis slipper vi å ta stilling til det, eller?

8116182[/snapback]

Kalrt det er en vansklig problemstilling, som alle problemer der det fornuftige er en glidene overgang, abort, seksuell lavalder, når man skal få stemmerett osv. Slipper vi å ta stilling til det? Jeg føler vi har gjort det til en viss grad, men kanskje ikke så bevisst?

AtW

8116195[/snapback]

Det er vel en diskusjon verden ikke trenger nå uansett (hvorvidt delfiner burde drepes mht. intelligens).

Men når vi først skal drepe for mat - så skal vi drepe humant. Det er min oppfattning. Jeg mener måten delfinene blir behandlet på i filmen ikke er humant. Det virker iallefall som fiskerene har en holdning til delfinene som vanlig fisk.

Lenke til kommentar

8116071[/snapback]

8116241[/snapback]

- Slepes langs asfalten etter en bil i levende tillstand.

- Legges til å kvales til døde i prosesseringsfasiliteten.

Jeg er usikker på dette punktet men det så høyst smertelig ut når de skjærte dem i halsen med macheten.

edit: leif

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

8116071[/snapback]

8116241[/snapback]

De blir stukket litt i. For å bli dratt etter en bil, for så og ligge å blø ihjel, hvis de ikke kveles før den tid. Jeg ser iallefall en del steder med unødig smerte. Kanskje du ikke så hele filmen.

Lenke til kommentar

8116182[/snapback]

AtW

8116195[/snapback]

Det er vel en diskusjon verden ikke trenger nå uansett (hvorvidt delfiner burde drepes mht. intelligens).

Men når vi først skal drepe for mat - så skal vi drepe humant. Det er min oppfattning. Jeg mener måten delfinene blir behandlet på i filmen ikke er humant. Det virker iallefall som fiskerene har en holdning til delfinene som vanlig fisk.

8116242[/snapback]

Jeg er enig, det er ingen grunn til å pine dyr mer enn nødvendig. Filmen har hjeg ikke sett.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at 'vi' taper mye, hvis noe i det hele tatt, på å avlive dyr på en human måte (les: halshugg / hodeskudd ect.). Faktum er at dyret lider unødvendig og det er galt.

8116210[/snapback]

delfinene blir drept sakte fordi en langsom død fører til mer smakfullt kjøtt fordi delfinene produserer store mengder adrenalin i dødskampen. Det samme gjelder andre dyr som blir drept langsomt i asia.

Ellers enig med Jalla.

8114652[/snapback]

Saftigere kjøtt selger bedre, smaker bedre, og er for oss verdt det.

Lenke til kommentar

8116210[/snapback]

delfinene blir drept sakte fordi en langsom død fører til mer smakfullt kjøtt fordi delfinene produserer store mengder adrenalin i dødskampen. Det samme gjelder andre dyr som blir drept langsomt i asia.

Ellers enig med Jalla.

8114652[/snapback]

Saftigere kjøtt selger bedre, smaker bedre, og er for oss verdt det.

8116843[/snapback]

Uten å ha smakt forskjellen på torturert delfin og normalt avrettet delfin kan jeg si at det endrer ikke faktum at det er innhuman og unødvendig lidelse dyrene blir påført.

Lenke til kommentar

De må ha noen sære smaksløker i Asia hvis de synes stressede dyr smaker godt. Sist jeg ble lært opp i slakting gjorde vi alt for at dyret ikke skulle bli stresset, da kjøttet knyter seg og blir mye mer stramt i smaken...

Også litt rart at delfinen skal bli kvalt, da den ikke har gjeller, men lunger og defor faktisk avhengig av å komme til overflaten for å puste, men det blir en annen diskusjon.

Det jeg egentlig reagerer/lurer på (uten at det nødvendigvis er trådstarter sin hensikt) er at man synes det er barbarisk å slakte "smarte" eller "pene" dyr, hvorfor skal de ha flere rettigheter en "dumme" eller "stygge" dyr?

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig reagerer/lurer på (uten at det nødvendigvis er trådstarter sin hensikt) er at man synes det er barbarisk å slakte "smarte" eller "pene" dyr, hvorfor skal de ha flere rettigheter en "dumme" eller "stygge" dyr?

8117018[/snapback]

Hvorfor skal dyr ha færre rettigheter enn mennesker? Hvordan forsvarer du dette om ikke med forskjellige intelligens?

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8116071[/snapback]

8116241[/snapback]

- Slepes langs asfalten etter en bil i levende tillstand.

- Legges til å kvales til døde i prosesseringsfasiliteten.

Jeg er usikker på dette punktet men det så høyst smertelig ut når de skjærte dem i halsen med macheten.

edit: leif

8116271[/snapback]

Hverken du eller jeg vet om "slepet" levde eller var dødt.

Klart at det merkes nok å få halsen skåret over, men døden kommer da vel også umiddelbart etter. Det er faktisk en måte for å sikre seg at vi får optimal "suhshi", dyret får blødd ut skikkelig før partering. Så enda en gang; hva er det som opprører deg?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal dyr ha færre rettigheter enn mennesker? Hvordan forsvarer du dette om ikke med forskjellige intelligens?

AtW

8117045[/snapback]

Skjønner ikke helt hva du argumenterer mot. Har tidligere sagt måten slaktingen foregår på er, etter all sannsynilghet, unødvendig og lite etisk.

edit: leifbert

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar
Også litt rart at delfinen skal bli kvalt, da den ikke har gjeller, men lunger og defor faktisk avhengig av å komme til overflaten for å puste, men det blir en annen diskusjon.

De blir kvalt i sitt eget blod ettersom de får halsen skåret over.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De blir kvalt i sitt eget blod ettersom de får halsen skåret over.

8117094[/snapback]

Åssen kan man kveles i sitt eget blod hvis halsen er skåret over?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...