Gå til innhold

Delfinmassakre i Japan, dette er horribelt

Anbefalte innlegg

Ja, det er sikkert postet her på forumet, men jeg fant intet, iallefall ikke under samunn/politikk delen av forumet.

Vell, det er en film som liger på youtube.com, som viser hvor grusomt disse flotte pattedyrene blir behandlet. Sedd noe så grusomt, ja det er noen som lever av å slakte hval i Norge, men jeg er sikker på at det er gjort mer humant enn dette. *redigert bort*

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Advarer mot sterke scener

Delfin Masacre

Opp med en hånd de som mener dette er:

1) (ikke)riktig

2) (inn)humant

3) (u)forsvarlig

4) noe bør gjøres

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke særlig humant, men jeg personlig ble ikke det minste støtt av videoen.

Vet at delfiner er definert som dyr, men for meg er de fisk. Er det mer humant og riktig av oss mennesker og fange hundrevis av fisk i garn? Eller fange 100+ krabber i samme teine for så å ha de samlet i et stort lastekammer i mange timer før de blir kokt til døde?

Noen raser er svakere enn andre, og (desverre, vil vel kanskje du si) for dyr, fugler og fisk er vi som mennesker høyest på rangstigen og gjør som vi vil.

Neste gang du spiser fisk så tenk på hvordan den ble fanget i stedet? Den ble jo i likhet med delfinen revet ut fra morens "klør" og kjørt til filetering.

Mat må man ha, og noen må gi det til oss. Er det bedre om de stakkars japanerne dør istedet for å spise delfinene?

Lenke til kommentar

Er både enig og uening.

Delfiner er menneskelige i atferdselen enn for eksempel torsk/sei/sild. De vet for eksempel hvem barnet/barnene sine er, og har partner. De er mer menneskelig enn krabber og annen fisk, å de er pattedyr.

Vell, du ser for eksempel at en halvdød delfin blir dratt etter en bil. Greit at det ikke virker støtende på deg, men det er jo helt galt. Like galt som at dem ligger å blør/kveles ihjel på et verksted eller hva det nå er. Synes det hele er ganske bestialsk.

Lenke til kommentar

Hjernen til en delfin til venstre, hjernen til mennesket til høyre, omtrent like store.:

01-picture.gif

http://library.advanced.org/17963/behaviour-int_lan.html

Dolphins have very large and folded brains, which (besides the large body mass) suggest exceptional intellectual capacity. According to brain researcher Pilleri, it can be called into question whether or not the brains of Sapiens(human) are the highest in the rankings. Dolphins are easily trained and they learn exceptionally fast.

However, recent research has shown that the amount of braincells found in dolphins is comparatively small. Scientists are coming to the conclusion that the dolphin is probably less intelligent than once thought. Humans have many more braincells and can therefore learn and think a lot quicker.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Hjernen til en delfin til venstre, hjernen til mennesket til høyre,  omtrent like store.:

01-picture.gif

http://library.advanced.org/17963/behaviour-int_lan.html

Dolphins have very large and folded brains, which (besides the large body mass) suggest exceptional intellectual capacity. According to brain researcher Pilleri, it can be called into question whether or not the brains of Sapiens(human) are the highest in the rankings. Dolphins are easily trained and they learn exceptionally fast.

However, recent research has shown that the amount of braincells found in dolphins is comparatively small. Scientists are coming to the conclusion that the dolphin is probably less intelligent than once thought. Humans have many more braincells and can therefore learn and think a lot quicker.

8112461[/snapback]

Jeg klarer ikke å ta en forsker som mener at delfiner har en "bedre" hjerne enn mennesker seriøst. Det er bare å se på hva vi har oppnådd. Ellers finnes det mange dyr som har større hjerne enne mennesker, og ei heller størrelse sett i forhold til kroppstørrelse er såvidt meg bekjent noen god indikator på intelligens.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å ta en forsker som mener at delfiner har en "bedre" hjerne enn mennesker seriøst. Det er bare å se på hva vi har oppnådd. Ellers finnes det mange dyr som har større hjerne enne mennesker, og ei heller størrelse sett i forhold til kroppstørrelse er såvidt meg bekjent noen god indikator på intelligens.

AtW

8112643[/snapback]

Jeg synes det er litt snevert av deg å bruke det at vi er mennesker som argument for at vi er smartere enn delfiner. Ikke at jeg vet noen fasit på det, men delfiner viser jo en tydelig sterk intellektuell kapasitet, og derfor burde vi ikke undervurdere deres intelligens. Men allikevel kan ikke deres intelligens måle seg med vår, da vi ofte bruker tall- og formforståelse for å definere noen intelligens, noe som til en viss grad må læres inn gjennom menneskelig oppvekst. Jeg synes det blir feil å si det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kunne egentlig ikke se hva som er innhumant, eller uforsvarlig osv.

At dyr har krampetrekninger ette å ha fått strupen skåret over er ikke noen "bombe".

Lenke til kommentar

personlig skjønner jeg ikke argumentet "men de er jo smarte". Skal man bare spise dumme dyr? Griser har også visst en særdeles god evne til å forstå og lære, men vi spiser dem fordet.

Synes nok folkene på videoen kunne gjort det på litt andre måter, men jeg synes det blir latterlige å slutte med delfinfiske fordi de smarte og ser "søte" ut.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her ser dere beviset på at avstanden mellom delfinbiff og oksebiff er ikke så stor som vi kunne tro. ;)

Lenke til kommentar

AtW

8112643[/snapback]

Jeg synes det er litt snevert av deg å bruke det at vi er mennesker som argument for at vi er smartere enn delfiner. Ikke at jeg vet noen fasit på det, men delfiner viser jo en tydelig sterk intellektuell kapasitet, og derfor burde vi ikke undervurdere deres intelligens. Men allikevel kan ikke deres intelligens måle seg med vår, da vi ofte bruker tall- og formforståelse for å definere noen intelligens, noe som til en viss grad må læres inn gjennom menneskelig oppvekst. Jeg synes det blir feil å si det ene eller det andre.

8112736[/snapback]

Jeg bruker ikke det at vi er mennesker som argument, jeg bruker det vi som rase har oppnådd (som er vesentlig mer enn delfiner).

AtW

Lenke til kommentar
personlig skjønner jeg ikke argumentet "men de er jo smarte". Skal man bare spise dumme dyr? Griser har også visst en særdeles god evne til å forstå og lære, men vi spiser dem fordet.

Synes nok folkene på videoen kunne gjort det på litt andre måter, men jeg synes det blir latterlige å slutte med delfinfiske fordi de smarte og ser "søte" ut.

8113330[/snapback]

Det eneste som skiller mennesker og dyr er at vi er smartere, hvordan ellers skal vi forsvare å spise dyr i det hele tatt om det ikke er på grunnlag av intelligens?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke det at vi er mennesker som argument, jeg bruker det vi som rase har oppnådd (som er vesentlig mer enn delfiner).

AtW

8113515[/snapback]

Grunnen til vil jeg si har mye med både intelligens og utviklingen av motstående fingre (tommel og pekefinger) som grunnleggende egenskaper for å utvikle nye metoder for å løse problemer.

Lenke til kommentar

Drepe KUN for å drepe er en ting, mens drepe for anskaffelse av MAT er noe helt annet. Mat må man jo ha. Så om det er en nødvendighet ser jeg ingen problemer med det. Tror selv jeg ville hatt litt problemer om jeg skulle spist Delfinkjøtt. Mitt favorittdyr som jeg nok heller ville svømt noen runder med i steden for å spise.

Så om arten blir utryddningstruet stiller jeg meg bak parolen "Save the Delfin".

Men vi som har så store hjerner sørger nok for at så ikke skjer. ;-)

post-121787-1173440707_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...