Gå til innhold

Merkelige hendelser i USA.

Anbefalte innlegg

Men ein drotning varar ikkje evig veit du. Det fødes nye dronninger. Så det at de har forlatt en dronning betyr ikke at det ikke kan dannes nye kolonier andre steder.

De får ikke dannet nye kolonier hvis ikke arbeiderbiene finner tilbake etter å ha vært ute og sanket nektar.

8406521[/snapback]

???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Kobe (i Japan) så forsvant jo masse hus dyr lenge før det beryktede jordskjelvet i 1995. Det hadde vist noe med elektromagnetiske signaler å gjøre.

8112932[/snapback]

Det var ca. 5 sekunder før og har ingenting med elektromagnetiske signaler å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvor tror du egentlig de nye dronningene og dronene som skal befrukte dem kommer fra?

8408108[/snapback]

Fra gamle kolonier. Og her er en gjeng bier som har reist vekk fra den gamle kolonien. Nå vet jeg ikke når og hvordan en ny dronning fødes, men jeg antar at de kommer fra gamle kolonier og ikke ikke oppstår spontant i naturen.

Så hva er forskjellen på denne situasjonen og en naturlig situasjon der nye kolonier dannes?

Kan du ikke presentere et samlet argument i stedet for små bruddstykker det er umulig å se noen sammenhengene logikk i?

Lenke til kommentar
Fra gamle kolonier. Og her er en gjeng bier som har reist vekk fra den gamle kolonien. Nå vet jeg ikke når og hvordan en ny dronning fødes, men jeg antar at de kommer fra gamle kolonier og ikke ikke oppstår spontant i naturen.

Det finnes jo ingen gamle kolonier, siden ikke arbeiderbiene kommer tilbake til dem, og de dermed dør ut.

En arbeiderbie kan bli til en dronning når ikke den lenger blir undertrykket av dronningen i kuben, men hvis den skal prøve å opprette sin egen koloni, må den første først finne noen droner som kan befrukte den. Det skjer bare spesielle steder og i en spesiell periode, så hvis ikke koloniene blir holdt liv i frem til denne perioden vil det ikke bli laget noe droner.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ingen gamle kolonier, siden ikke arbeiderbiene kommer tilbake til dem, og de dermed dør ut.

En arbeiderbie kan bli til en dronning når ikke den lenger blir undertrykket av dronningen i kuben, men hvis den skal prøve å opprette sin egen koloni, må den første først finne noen droner som kan befrukte den. Det skjer bare spesielle steder og i en spesiell periode, så hvis ikke koloniene blir holdt liv i frem til denne perioden vil det ikke bli laget noe droner.

8411720[/snapback]

Hva hindrer at dette kan skje med noen av de biene som ikke har kommet hjem til den gamle kolonien?

Jeg kan ikke se av det du skriver at det er noe krav at den gamle kolonien, altså den de ha reist ifra, skal fortsette å eksistere.

Lenke til kommentar

Hva hindrer at hva skjer? Beklager at jeg er så kortfattet, men dette virker så opplagt for meg at jeg ikke skjønner hva du ikke skjønner. Det holder ikke med bare dronninger, disse dronningene må ha mulighet til å lage droner også, men først må de lage arbeiderbier som kan komme med mat til dem, bygge, holde boet rent osv. For å kunne gjøre lage arbeidere må de ha vært befruktet av en drone, noe de bare kan bli på bestemte steder på slutten av sommeren. Hvis alle har stukket av på begynnelsen av sommeren sulter dronnningen og evt. droner den allerede har laget i hjel, og vips så dør alle biene ut i løpet av neste sesong.

Lenke til kommentar
Hva hindrer at hva skjer? Beklager at jeg er så kortfattet, men dette virker så opplagt for meg at jeg ikke skjønner hva du ikke skjønner. Det holder ikke med bare dronninger, disse dronningene må ha mulighet til å lage droner også, men først må de lage arbeiderbier som kan komme med mat til dem, bygge, holde boet rent osv. For å kunne gjøre lage arbeidere må de ha vært befruktet av en drone, noe de bare kan bli på bestemte steder på slutten av sommeren. Hvis alle har stukket av på begynnelsen av sommeren sulter dronnningen og evt. droner den allerede har laget i hjel, og vips så dør alle biene ut i løpet av neste sesong.

8411909[/snapback]

Det jeg ikke skjønner er hvorfor biene som har flyktet ikke kan gjøre som bier gjør naturlig når de forlater den gamle dronnigen og hennes koloni, danne nye kolonier. Det må være en forskjell mellom denne kunstige situasjonen og tilsvarende situasjon når den opptrer naturlig.

Og denne forskjellen er kun årstiden det skjer på? I såfall har ikke jeg fått med meg at biene kun flykter fra røkterne på ugunstige tidspunkt på året?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vet hvordan biesamfunn fungerer. Kanskje lese mer selv?

Seriøst:

Dette burde være enkelt:

Det må finnes en mekanisme for at det skal kunne bli fler dronninger på en naturlig måte.

Denne mekanismen må enten kunne skje uavhengig av gammel dronning, eller avhengig av gammel dronning.

Hvis mekanismen er uavhengig av gammel dronning/bikube: No problem. Rømte bier kan danne nye samfunn på egen hånd.

Hvis mekanismen er avhengig av gammel dronning/bikube: Da har biene et problem.

Du har sagt at dette er åpenbart. Da burde det være enkelt å forklare også, og ikke noe behov for å ro seg bort.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du vet hvordan biesamfunn fungerer. Kanskje lese mer selv?

Da holder vi oss til saken på en konstruktiv måte, personjaging er ikke noe vi setter pris på her i huset. ;)

ps. følger denne saken selv med stor interesse så det så .

Lenke til kommentar

Arbeiderbier kan som sagt under spesielle omstendigheter bli til dronninger, men for å kunne starte eget bo må de som sagt først parre seg med droner. Dronene må som sagt holdes liv i fram til parringen kan skje på sensommeren.

Arbeiderbiene lever bare noen uker på sommeren, så om de rømmer med en gang kan de ikke starte eget bo, for det første fordi de dør for fort, for det andre fordi det ikke finnes noen droner å parre seg med, og for det tredje fordi de neppe får med seg noen arbeiderbier til å hjelpe seg når de ikke flytter ut av boet som "ekte" dronninger (spesielt fremavlede) på den naturlige måten.

Artikkelen jeg lenket til er ikke spesielt lang, og alt står egentlig der.

Lenke til kommentar

Når det gjelder birøkting er gjerne dronningene avlet spesielt frem for å få akkurat de egenskapene man ønsker. Vet ikke om alle birøktere gjør det slik, men det er nokså vanlig at noen dronninger brukes bare til avl, mens andre, som kan har vært inavlet med seg selv flere generasjoner for å få best mulig honningsamlingsegenskaper, blir satt inn i kubene. Dronningene som finnes i kuber til birøktere har derfor neppe de beste egenskapene for å klare seg på egenhånd.

Inavlingen er mulig fordi droner blir laget av ubefruktede egg, og derfor inneholder en kopi av dronningens gener. I naturen vil de finne dronninger fra andre bo å befrukte seg med, men ved å bruke dem til å inseminere dronninger født av den samme dronningen, kan man forsterke egenskapene. Ulempen er at det også fører til at de blir mer utsatt for sykdom.

Lenke til kommentar

Incest er alltid skadelig, og fører alltid til dårligere egenskaper enn ved parring med individer med vidt forskjellig genetisk materiale.

Dermed er det ikke sunt at droner befrukter dronningen de ble født av.

Videre:

Dyr er ikke overnaturlige.

De er så naturlige som man får... dyr.

Dyr har som oftest skarpe sanser -- og har som oftest skarpere lunktesans, hørsel, balansesans og smakssans enn mennesket.

Dermed er det trygt å anta at dersom det buldrer noe helt grusomt så er menneskene de siste til å høre det.

Men at biene forutser en katastrofe som kommer om noen måneder eller år er litt... sært.

Noen minutter eller timer før; ved de første forskjelvene eller mindre skjelvingene så klarer dyr kanskje å merke at noe er galt, da de ikke har noe bedre å gjøre på.

Artikkelen det peker på og andre artikler har påpekt at radiobølger og mobiltelefoner -- og kanskje til og med forurensning og tungmetaller -- kan slå ut bier, og det skal ikke mye til for at en desorientert bie skal forsvinne for alltid og dø.

At mange bier dør er heller ikke noe problem, da man fint klarer å avle fram nye biekolonier ved hjelp av pinsetter og bedøvelsemiddel dersom man gidder.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest massevis om gammaglimt, er jeg litt urolig for at biene og glimtene kan ha en sammenheng... :hm:

Dette var forøvrig meget interessant lesning, jeg har prøvd å finne noe selv, men finnes det noen nye saker om dette?

Lenke til kommentar

Interessant teori TSP, men allikevel tvilar eg på at dei to tinga har noko særleg samanheng. Som folk har sagt før meg, gammastråling i små doser og over liten tid er ikkje skadeleg. Med mindre biene er spesielt følsomme for slik stråling på ei slik bølgjelengd? Eg er ikkje nokon biolog. Men vi har nettopp lært i fysikken at beta stråling, og alfa-stråling spesielt er mykje meir skadeleg enn gamma stråling. Sidan alfastråling er 2 kjerner, og gjer difor større skade over meir areal.

Lenke til kommentar

Men en mulighet jeg kom på akkurat nå er polene. Det er faktisk gjort målinger som viser at polene er i ferd med å for alvor begynne å flytte på seg igjen, flytte på seg gjør de hele tiden til en viss grad. Det jeg sikter til er derimot det at polene før eller siden bytter plass. I følge diverse nettsider og enkeltpersoner har bl.a brevduer blitt påvirket av dette som er i ferd med å skje i form av at de ikke har funnet vei tilbake eller frem. Men jeg kan ikke garantere for at det er noen sannhet i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...