Gjest medlem-82119 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har lest endel innlegg for og imot vista, hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Erfaringene spriker fra lovprising til utskjelling, omtrent som forventet. Etterhvert som folk faktisk har begynt å BRUKE Vista, hvordan går det? Fungerer all hardware nå med nødvendige drivere, kan man spille, hvilke programmer fungerer dårlig i vista, er folk mer eller mindre fornøyd med vista i forhold til xp. Kort sagt: Hva er erfaringene sålangt? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Bruker Vista selv, og kan ikke si noe annet enn at det funker veldig bra =) Eneste jeg hakker litt på er dårlige drivere til skjermkort, men det er bare å ta tiden til hjelp =) Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har vi ikke 83029 tråder om dette allerede? Dersom du vil teste Vista, så test det - opplevelsen er tydelig individuell, og det er bare en måte å finne ut om det er noe for deg. Her funker for øvrig alt perfekt, på to maskiner. loathsome+ Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 For å kjøre vista så må jeg oppgradere endel hardware. Holder derfor på med å sette sammen en ny maskin, og er usikker på om jeg skal legge inn xp pro eller satse på vista. (Eller fortsette med xp) Med vista så utnytter jeg sikkert hardwaren bedre, og jeg vil sikkert gå over til vista engang uansett. Er bare litt usikker på om det er stabilt nok med tanke på drivere og om mine favorittprogrammer som jeg bruker på xp kan brukes på vista. Har ikke lyst til å oppgradere for 12-15 tusen og legge inn vista for så å finne ut at nei, jeg går tilbake til xp.... I forbindelse med oppgraderingen vil jeg bytte hovedkort også, og da kan det være greit å få med seg en oem-versjon siden den er relativt billig. Er det bare å bestille en oem-versjon, hvis nei, hva kreves for å få en oem-versjon? Hvilke begrensninger legges i oem-versjonen sammenlignet med den dyre versjonen til tredobbel pris? (Siden mange billigpcer til 6-7 tusen leveres med vista, så regner jeg med det er lagt inn oem versjonen til en tusenlapp og ikke den til tretusen?) Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hei. Jeg så litt på for ikke så veldig lenge siden på en PC som jeg kobla sammen fra komplett. Hadde ikke så mye tid til å se på det når jeg brukte den. Fikk heller ikke installert favoritt sikkerhetspakken min på det tidspunktet jeg satt opp maskina, så jeg måtte installer Norman istede og det er ikke bra etter min mening, ellers så er vel Vista greit det. Tenkte jeg skulle prøve den sikkelig selv også, så fort jeg får tid. Når jeg prøvde den sist, så hadde den maskina jeg prøvde den på 1 GB Ram og det var forsåvidt greit nok. Det var en ting den brukte litt tid på, men husker ikke hva det var. Tenkte jeg skulle installere Vista snart jeg også bare for å prøve. Har selv oppgradert endel maskinvare i det siste så det tror jeg skal gå greit. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Som du selv sier, kjøper du en ferdig maskin med Vista er det OEM versjon. Forskjellen på det og den dyrerer Retail er kort sagt at du ikke kan flytte OEM versjonen videre til en ny pc. Bytter du hovedkort må du kjøpe ny lisens. Untaket er hvis hk går i stykker, da kan du bytte til et tilsvarende. For mer detaljer rundt dette, søk litt på forum, så finner du en hel masse diskusjon rundt lisensdetaljer og OEM regler. Til syvende og sist er det i grunn bare som loathsome sier, teste selv, som kan gi deg et skikkelig svar. Jeg har feks forskjellige problemer på forskjellige maskiner her, så det finnes nok ikke ET riktig svar på hva som virker bra og ikke. Generelt har jeg lite problemer, men noe kompabillitetsproblemer bør man nok belage seg på foreløpig. Og bruke 10-12 tusen på oppgradering FORDI man vil kjøre Vista vil jeg ikke anbefale noen. Da må man ha veldig spesielle behov for Vista i alle fall. Man oppgraderer hardware fordi man trenger mer datakraft, så får det heller være en bonus at man kan kjøre Vista. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Når det gjelder oppgraderingsbiten, så er det hovedsakelig nytt skjermkort som trengs og da går jeg for noe som støtter dx10...skifter uanset ikke skjermkort hver dag. Nytt skjermkort krever nytt hovedkort, og da passer ikke prosessor eller ram. Har også for lite strøm, så det baller på seg. Er fortsatt litt usikker på om jeg skal hoppe på vista med den nye maskinen, eller fortsette med utprøvd xp pro...men det høres jo ut som om vista er rimelig oppe og gå nå. Lenke til kommentar
klute Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har lest endel innlegg for og imot vista, hva som fungerer og hva som ikke fungerer.Erfaringene spriker fra lovprising til utskjelling, omtrent som forventet. Etterhvert som folk faktisk har begynt å BRUKE Vista, hvordan går det? Fungerer all hardware nå med nødvendige drivere, kan man spille, hvilke programmer fungerer dårlig i vista, er folk mer eller mindre fornøyd med vista i forhold til xp. Kort sagt: Hva er erfaringene sålangt? 8111794[/snapback] Har brukt Vista i et par-tre uker nå, og statusen så langt er... null problemer. Alle applikasjoner funker som de skal, og systemet er fjellstabilt. Spiller ikke stort, men har ikke merket noen feil med de få spillene jeg har kjørt. Når det gjelder Vista vs XP, er Vista endel mer elegant av utseende, og jeg sover litt bedre med den nye sikkerhetsmodellen. Den nye indekseringsfunksjonen synes å være bedre, men dette var jo ting som kunne fikses med gratisapplikasjoner i XP... Alt i alt: fornøyd med Vista som OS, selv om det neppe forsvarer prisen dersom du allerede har XP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå