Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med databaser siden 1995. Jeg begynte med Access, men har i de senere år (siden 1999) jobbet med relasjonsdatabaser som Oracle, PostgreSQL og MySQL.

Trafikken i dette forumet dreier seg fryktelig mye om Microsoft Access, om fryktelig ofte om skjemaer, rapporter, og andre Microsoft Access-relaterte ting som jeg føler ikke handler så veldig mye om databaser. Det er faktisk så mye at jeg føler at det faktisk er behov for et eget Access-forum.

Er det bare meg, eller er det andre som føler at Access-gutta/jentene burde få sitt eget forum å kose seg i?

Werner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt: Nja. Med andre ord, jeg forstår tankegangen din, men det er ikke bare lett å lage et slikt skille. Nå nevner ikke du MSSQL i listen over ting du har jobbet med, men hvor ville du lagt Reporting Services? Det har definitivt med databaser å gjøre, og jeg ser ikke noe annet forum som er bedre egnet enn databaser. Men, det har også svært mye til felles med Access.

Om jeg så får komme med det som jeg har bitt meg merke i, så er det en god del trafikk her som egentlig ikke har noe som helst med databaser å gjøre, men PHP. Jeg tror forumet hadde blitt mye ryddigere vis disse trådene ble luket ut på et tidlig stadium.

Når det så er sagt, det så laber aktivitet i dette forumet, at jeg ser det strengt tatt ikke som noe problem uansett :)

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet med databaser siden 1995.  Jeg begynte med Access, men har i de senere år (siden 1999) jobbet med relasjonsdatabaser som Oracle, PostgreSQL og MySQL.

Trafikken i dette forumet dreier seg fryktelig mye om Microsoft Access, om fryktelig ofte om skjemaer, rapporter, og andre Microsoft Access-relaterte ting som jeg føler ikke handler så veldig mye om databaser.  Det er faktisk så mye at jeg føler at det faktisk er behov for et eget Access-forum.

Er det bare meg, eller er det andre som føler at Access-gutta/jentene burde få sitt eget forum å kose seg i?

Werner

8111786[/snapback]

Enig i at Access burde fått sitt eget forum (eventuellt et eget Office-forum)

Har forøvrig vært tatt opp før, uten at det ble noe ut av det:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680369&hl=

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet med databaser siden 1995.  Jeg begynte med Access, men har i de senere år (siden 1999) jobbet med relasjonsdatabaser som Oracle, PostgreSQL og MySQL.

Trafikken i dette forumet dreier seg fryktelig mye om Microsoft Access, om fryktelig ofte om skjemaer, rapporter, og andre Microsoft Access-relaterte ting som jeg føler ikke handler så veldig mye om databaser.  Det er faktisk så mye at jeg føler at det faktisk er behov for et eget Access-forum.

Werner

8111786[/snapback]

Jeg anser det som et lite problem at det kommer mye spørsmål om access og ikke alltid helt database spørsmål.

Pr definisjon er access en database, men har også en okei laout for å kunne lage et funksjonelt grensesnitt mot brukerene sine.

Jeg anser faktisk skjema og rapporter i access til å være direkte koblet til database, siden jeg har akseptert at Access faktisk er en database.

Har selv jobbet med Access i mange år. Jobber nå primært med Oracle, men lager masse uttrekk i Access enda fordi det gir brukerene et mye penere og greiere grensesnitt.

Jeg føler det er mer problematisk at det skjer så innmari lite på dette forumet, og at det tar flere uker fra noen poster noe til noen som faktisk kan løse eller hjelpe videre gidder løfte fingrene nok til å svare stakkaren.

Lenke til kommentar
Jeg føler det er mer problematisk at det skjer så innmari lite på dette forumet, og at det tar flere uker fra noen poster noe til noen som faktisk kan løse eller hjelpe videre gidder løfte fingrene nok til å svare stakkaren.

8117643[/snapback]

Samme her. Dessverre er dette det norske databaseforumet jeg har funnet med mest trøkk/tyngde, og det sier en hel del for dette er labert. Jeg skulle ønske det fantes et forum der det var en god del faglige utfordringer, der jeg kunne lære en hel del av og følge med. Men, det synes som om noe slikt er et utopi.

Lenke til kommentar

Samme her. Dessverre er dette det norske databaseforumet jeg har funnet med mest trøkk/tyngde, og det sier en hel del for dette er labert. Jeg skulle ønske det fantes et forum der det var en god del faglige utfordringer, der jeg kunne lære en hel del av og følge med. Men, det synes som om noe slikt er et utopi.

8118090[/snapback]

Jeg synes forumet her har store potensialer, men for mange, og da mange med masse kunnskap, gidder ikke svare på poster de kan svaret på om de hadde orket å forsøke å løse.

Tror ting kunne blitt kjempe bra her om det hadde blitt litt mer innsats vilje her.

Lenke til kommentar
Jeg synes forumet her har store potensialer, men for mange, og da mange med masse kunnskap, gidder ikke svare på poster de kan svaret på om de hadde orket  å forsøke å løse.

Tror ting kunne blitt kjempe bra her om det hadde blitt litt mer innsats vilje her.

8129227[/snapback]

Det er dessverre langt mellom spørsmålene som kan sies å ha noe vesentlig faglig tyngde her. Jeg tør hevde at de aller fleste problemstillingene her kan løses av enhver med grunnleggende databasekunnskap. Det er vel også en grunn til at de aller fleste spørsmålene gjelder MySQL og Access, mens det er relativt lite om DB2, Oracle, Postgres, MSSQL og Sybase. Det er også påfallende å se hvor mange spørsmål som kommer uten å spesifisere hvilken database de bruker, som om MySQL er den eneste fornuftige databasen i verden.

Lenke til kommentar

Ofte går jeg til andre kilder enn her når jeg støter på utfordringer i MSSQL. Greit at det er noen her med store kunnskaper, men man får så mange teite svar på trådene sine her, fra folk som mener at de kan noe. Så drukner trådene i "Hvordan lager jeg tabbeler?" og "Hvordan gjøre uttrekk fra to tabeller samtidig?" og lignende tråder.

Lenke til kommentar
Det er dessverre langt mellom spørsmålene som kan sies å ha noe vesentlig faglig tyngde her.

Det er nok dessverre derfor jeg heller ikke er så veldig aktiv på dette forumet.

Sammenliknet med www.dbforums.com... tja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sammelikne dem.

8135463[/snapback]

Hm, interessant. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Det er dessverre langt mellom spørsmålene som kan sies å ha noe vesentlig faglig tyngde her.

Det er nok dessverre derfor jeg heller ikke er så veldig aktiv på dette forumet.

Sammenliknet med www.dbforums.com... tja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sammelikne dem.

8135463[/snapback]

Må nesten takke for det tipset jeg og.

Kikket rask over nå, var noen "godbiter jeg fant", men var desverre litt langt mellom dem der også.

Som flere andre her, etterlyser jeg også et forum med ordentlig faglig tyngde.

Lenke til kommentar
Kikket rask over nå, var noen "godbiter jeg fant", men var desverre litt langt mellom dem der også.

Du finner selvfølgelig endel av de vanlige "basic" spørsmålene der også, men sammenliknet med dette forumet så er nivået som mellom 6. og elitedivisjonen i fortball. Dessuten er det noen brukere på dbforums (iallefall på SQL Server delen) som har ektremt god detaljkunnskap om absolutt alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...