Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av ADSL Telenor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører selv telenor adsl gjennom min linuxrouter. Kan ikke si jeg merker forskjell på dhcp og ip. Vil derfor påstå at dhcp er det beste opplegget fordi:

1. Jeg slipper å styre med ip-adresser, dns-instillinger og gateway

2. Det er deilig å si "sett alt på automatisk" til folk som kommer på besøk. (istedenfor den evige "hvilken ip skal jeg ha?", "den er opptatt, få en annen" "uhu, jeg vil også ha internett, hjelp meg" <- ja, et par av mine venner er ikke eksperter på data...)

Lenke til kommentar

Har fint lite å seie for farten om det er dynamisk eller ikkje. Måtte isåfall vere eit nanosekund å hente i oppstarten, når den skal requeste ip (tvilsomt).

Som nevnt i tråden er det uendelig praktisk å kunne ha auto på alt. Altså dhcp for ip-tildeling.

Kjører ein bsd som router for telenor-adsl hos foreldra mine. Og det er greit å kunne proppe laptopen i veggen og automagically ha tilgang til internett, når eg er på besøk.

Lenke til kommentar

For så vidt spiller det ingen rolle, men kjør DHCP, du.

Har selv en DHCP-server, og det funker utmerket. Men hvis du har to-tre pc-er og ikke har tenkt å ha ofte besøk av venner som skal låne båndbredde er det vel like greit med statisk.

Og ja, hva i varmere strøk down under er å "ta ip"?

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt DHCP hvis routeren holder rede på maskinenes MAC adresse, dvs når maskinen først har fått en adresse så endres den ikke før routerens kapasitet er overskredet (fra 15 til 254 ip adresser avhengig av modell)

Dersom første maskin som slås på får første ip adresse tilgjengelig, blir det fort krøll med f.eks. skriverdeling. Min Canon driver sliter med DHCP og jeg endte opp med å definere statiske ip adresser (kjører en Cisco 760 - styr unna).

Nå som jeg endelig får bredbånd tenkte jeg å kjøpe en 3COM 3C855-ME til latterlige 495 kr hos komplett data (søk etter "111661"). Den ser ut til å inneholde alt jeg ønsker meg av en bredbåndsrouter (eller gateway som de kaller det), bl.a. det jeg nevnte over med "faste" ip adresser over dhcp.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...