Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bredbåndstelefoni og leverandører


Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål angående bredbåndstelefoni.

 

Skal bestille bredbånd og bredbåndstelefoni til svigers.Ønsker en kundeservice det er mulig å ringe til uten å sitte 20 min i kø.

 

Hvilke leverandører vil dere anbefale ? Må ta i betraktning hvilke utstyr som følger med , prisen man må betale for utstyret og etableringen, samt evnt. oppsigelses tid.

 

Har sett på pakken til Tele2. Det eneste jeg stusser over er at det kun er 300 kb/s opplastingshastighet (1500/300). Er dette litt liten hastighet ? Noen erfaringer ?

 

Har også sett på IPlink. går utifra at det kommer linjeleie på 60 kr mnd i tillegg på alt 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

linjeleien på 60kr?

ja er det sånn på iplink? har bare sett dette på nextgentel!

bare for å informere i tilfelle du har nextgentel som bredbåndsleverandør.

tele2 nekter å levere iptelefoni til nextgentelkunder

Endret av thor918
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Linjeleie er et beløp som faktureres av bredbåndsleverandøren dersom du benytter linjer fra Telenor, og samtidig har sagt opp fasttelefonen.

 

Dette beløpet kan variere mellom 60 og 80 kroner avhengig av hvilken avtale du har med din bredbåndsleverandør.

 

De som har bredbånd som ikke leveres på linjer fra Telenor (f.eks. Get og Canal Digital) vil ikke få noen linjeleie.

 

Dersom du ikke har fasttelefon i dag, vil du ikke få noen økte kostnader på bredbåndsforbindelsen ved etablering av ip-telefon.

 

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

www.iplink.no

Lenke til kommentar
Linjeleie er et beløp som faktureres av bredbåndsleverandøren dersom du benytter linjer fra Telenor, og samtidig har sagt opp fasttelefonen.

 

Dette beløpet kan variere mellom 60 og 80 kroner avhengig av hvilken avtale du har med din bredbåndsleverandør.

 

De som har bredbånd som ikke leveres på linjer fra Telenor (f.eks. Get og Canal Digital) vil ikke få noen linjeleie.

 

Dersom du ikke har fasttelefon i dag, vil du ikke få noen økte kostnader på bredbåndsforbindelsen ved etablering av ip-telefon.

 

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

www.iplink.no

8466454[/snapback]

det er kjekt å høre. har forresten iplink som leverandør, og er stort sett veldig fornøyd :D:thumbup:

 

må bare informere at nextgentel nextphone fakturerer 60kr uavhengig om du har fasttelefon-linje eller ikke. :thumbdown:

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Men ikke fortell at IP-telefon er en fullgod erstatter for vanlig telefon, det er relativt mye mer plunder med dette enn ordinær telefon, i mange tilfeller ulidelig treg respons ved feil, ofte hakking og annet tull med lyden osv.

Er han følsom for slikt og krever tilnærmet 100% oppetid på telefon så bør han ikke satse på dette.

Lenke til kommentar
Men ikke fortell at IP-telefon er en fullgod erstatter for vanlig telefon, det er relativt mye mer plunder med dette enn ordinær telefon, i mange tilfeller ulidelig treg respons ved feil, ofte hakking og annet tull med lyden osv.

Er han følsom for slikt og krever tilnærmet 100% oppetid på telefon så bør han ikke satse på dette.

8466765[/snapback]

helt klart enig i dette. men mye av slikt kan man få bugt med hvis man prøver seg frem. jeg var plaget av hakking på utstyret mitt, som viste seg at var bare å tweake bort. bortsett fra det så har man peak på båndbredden som påvirker iptelefonien, som er et stort problem for mange. qos skal hjelpe, men et fåtall vet hvordan man setter opp dette (de som bare setter opp og bruker utstyret, setter seg sjeldent inn i sånt)(å sette ipadapter først skal hjelpe)

 

 

i og med dette er til svigers, som har sikkert lite peiling på oppsett/tweaking, så går jeg ut i fra at det agvg er ganske viktig å få frem.(også det med pålitelighet)

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Til OP, jeg ville nok først kartlagt hva dine svigers trenger.

 

Selskaper som Tele2 og NextGenTel leverer løsninger som kun fungerer sammen med Deres egne linjer. Mens selskaper som IPLink levere ren ip telefoni som er uavhengig av bredbåndsleverandør. Dermed kan du ta med deg utstyret og sette det opp et annet sted (f.eks ta det med til utlandet).

Fordelen med de som leverer alt-i-ett er at de leverer komplette løsninger og du kun trenger å forholde deg til 1 selskap. Løsningen vil som ofte fungere uten særlige problemer eller mye kluss fra din side. Men de har høyere priser.

Mens selskapene som leverer ip telefoni har veldig billige priser i forhold til de andre, man kan f.eks ringe til utlandet gratis (store deler i hvertfal og gode priser på de andre) og gode priser på abo. Eneste minuset er at man må forholde seg til 2 selskaper, og det kan gjøre det vanskelig å finne ut av problemer (om det er bredbåndet eller telefonien) om man ikke har noe innsikt i dette.

 

Når det gjelder linjeleien. Alle som har bredbånd i Norge og som bruke Telenor Networks sine linjer og ikke har fasttelefoni fra Telenor må betale linjeleie (ps! dette trådde i kraft i løpet av 2006 om jeg ikke husker feil, og gjelder for alle som skaffet seg bredbånd etter det). Som dette har ikke noe med ip telefoni å gjøre.

Derimot har f.eks NextGenTel sagt om du har telefoni fra dem så spanderer de linjeleien (eller trekker det fra abo. prisen avhengig hvordan du ser det).

 

Men som det ble påpekt tidligere, om de er avhengig av en nesten tilnærmet 99% oppetid løsning, må de nok velge analog telefoni. Alt bredbåndstelefoni er utsatt for driftsbrudd da de er 100% avhengige av 2 ting.. strøm og bredbånd. I det store og det hele (det finnes alltid noen som får store problemer med enhver løsning) er nok alle ip telefoni løsninger ganske like i stabilitet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder linjeleien. Alle som har bredbånd i Norge og som bruke Telenor Networks sine linjer og ikke har fasttelefoni fra Telenor må betale linjeleie (ps! dette trådde i kraft i løpet av 2006 om jeg ikke husker feil, og gjelder for alle som skaffet seg bredbånd etter det). Som dette har ikke noe med ip telefoni å gjøre.

Derimot har f.eks NextGenTel sagt om du har telefoni fra dem så spanderer de linjeleien (eller trekker det fra abo. prisen avhengig hvordan du ser det).

 

kremt. i så fall er det stort sprik mellom hva de sier og hva praksis er,

jeg har fasttelefonlinje, og hadde nextphone, og måtte betale 60kr linjeleie pågrunn av nextphone. jeg sendte kundesupport meldinger, og ringte de. saken var klar. du må betale 60kr uavhengig om du har fast telefonlinje når benytter deg av nextphone abo.

sånn er saken.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
men et fåtall vet hvordan man setter opp dette (de som bare setter opp og bruker utstyret, setter seg sjeldent inn i sånt)(å sette ipadapter først skal hjelpe)

8466803[/snapback]

 

Folk er ganske bortskjemt med oppetiden og servicen på fasttelefonnettet og mange

har ingen teknisk forståelse av IP-telefon da de som selger det er veldig uvillige til og trekke frem noe negativt om disse løsningene. Dog er hele IP-telefonen antagelig et forbigående plage da jeg tror at det bare er litt igjen mobiltelefonen har tatt nesten alt

av privatmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...