Lanka Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg hadde en nabo tidligere, han var en ganske god familievenn. Han bodde her i flere år med sin kone og tre små barn. En ordentlig familie som levde i harmoni som våre naboer. Opp gjennom årene ble vi godt kjent og vi ble faktisk ganske gode venner etterhvert. Hans kone døde i tsunamiulykken i Sør-Asia for et par år tilbake, og han begynte å få økonomiske problemer. Han trengte et lån for å betale tilbake flybiletter fram og tilbake til Asia osv grunnet dødsfallet. Men han hadde ikke midler nok til å få godkjent lån (Har ikke peiling på hva han manglet). Han spurte da min søster som er litt eldre om hun kunne ta opp lånet for han, så kunne han nedbetale lånet. Siden familiene våre var ganske sammensveiset så sa søsteren min som holdt på med utdanning at det var greit, så hver måned så betalte han ned på gjelden sin da. Så flyttet han, og han nekter å betale. Han sier at han skal betale, og at han har lite med penger osv... Har masse unnskyldninger. Søsteren min som nesten er ferdig med utdannelsen sin vil få store problemer videre i livet hvis hun står ansvarlig for inkassoer og saker fra GE moneybank hvis dette fortsetter. Ikke kan vi gå til politiet fordi det var hun som skrev under på lånet. Og ikke kan jeg banke dritten ut av han fordi det vil få konsekvenser, dessuten har han barn på 3, 6 og 8 år. Hva kan man finne på? Søsteren min betaler noenganger nedbetalingene de gangene han ikke gidder å betale. Han gir totalt faen.!! Blir bare sykt forbanna nå. Hvilke sjanser har min søster (Hun har selv insett at hun var stokk dum som gjorde det, men forholdet mellom familiene var veldige gode dengang da, han lånte til og med min søster penger til studier tidligere som hun betalte tilbake momentant.)... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg hadde en nabo tidligere, han var en ganske god familievenn. Han bodde her i flere år med sin kone og tre små barn. En ordentlig familie som levde i harmoni som våre naboer. Opp gjennom årene ble vi godt kjent og vi ble faktisk ganske gode venner etterhvert. Hans kone døde i tsunamiulykken i Sør-Asia for et par år tilbake, og han begynte å få økonomiske problemer. Han trengte et lån for å betale tilbake flybiletter fram og tilbake til Asia osv grunnet dødsfallet. Men han hadde ikke midler nok til å få godkjent lån (Har ikke peiling på hva han manglet). Han spurte da min søster som er litt eldre om hun kunne ta opp lånet for han, så kunne han nedbetale lånet. Siden familiene våre var ganske sammensveiset så sa søsteren min som holdt på med utdanning at det var greit, så hver måned så betalte han ned på gjelden sin da. Så flyttet han, og han nekter å betale. Han sier at han skal betale, og at han har lite med penger osv... Har masse unnskyldninger. Søsteren min som nesten er ferdig med utdannelsen sin vil få store problemer videre i livet hvis hun står ansvarlig for inkassoer og saker fra GE moneybank hvis dette fortsetter. Ikke kan vi gå til politiet fordi det var hun som skrev under på lånet. Og ikke kan jeg banke dritten ut av han fordi det vil få konsekvenser, dessuten har han barn på 3, 6 og 8 år. Hva kan man finne på? Søsteren min betaler noenganger nedbetalingene de gangene han ikke gidder å betale. Han gir totalt faen.!! Blir bare sykt forbanna nå. Hvilke sjanser har min søster (Hun har selv insett at hun var stokk dum som gjorde det, men forholdet mellom familiene var veldige gode dengang da, han lånte til og med min søster penger til studier tidligere som hun betalte tilbake momentant.)... 8111267[/snapback] Jeg tror nok ikke det er annet håp enn vedkommende eksnabo's godvilje. Det burde vært laget en (tinglyst) låneavtale mellom din søster og eksnaboen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Som du sier så var det vel en god grunn til at han selv ikke klarte å få lån selv. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Dersom din søster og han har skrevet en skikkelig kontrakt bør ikke dette være noe problem. Eller? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Det var jo vennskap så man forventet ikke at en sånn situasjon ville oppstå. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Kjedelig sak dette. Så lenge det ikke finnes noen form for skriftelig avtale eller gjeldsbrev er det ikke så mye å gjøre enn å appelere til hans ansvarsfølelse. Din søster bør betale avdragene så sant hun har mulighet, men ta vare på alle bilag. Hvis ikke kan hun som du nevner få problemer med lån mm senere. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hmm, dersom det ikke er noen form for skriftlig avtale så har din søster et stort problem. Blir nok en dyr lekse for hun og dere, dessverre. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Juridisk har hun ingen rettigheter. Uten en skriftlig avtale kan ingenting bevises. Men er dere villige til en litt mer brutal løsning er jo alltids torpedo en løsning. Forvent bare ikke å få tilbake mer enn 60-70% av alt han skylder, resten går til torpedoen... Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Forliksrådet er vel den eneste muligheten hun har, men man kommer ikke langt hvis man ikke har skriftlig avtale likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå