Gå til innhold

Generelt: - hvilken ikkedyr metode for liten støy?


MiSP

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe ny PC en gang etter nyttår (ja, det er lenge til, men jeg liker å rekognosere litt), og etter tre-fire år med to bråkebøtter av en annen dimensjon, har jeg lyst til å bygge en ganske stille PC. Det jeg lurer på i denne omgang er generelt sett hvilke kjølingsmetoder som gir minst støy for penga. Jeg er villig til å spytte litt i kjølingen denne gangen (min forrige og nåværende PC har kun stock-kjølere), men ikke allverdens. 1-2 lapper maks.

 

Jeg har lite peiling på dette området her, men her er det (jeg tror) jeg har fått med meg:

 

Luftkjøling. Bråker mest, men er ganske rimelig, og kan faktisk fåes ganske stillegående.

Vannkjøling. Bråker lite, skjønt jeg har hørt om radiatorvifter som høres ut som halvannen jetmotor. Mye styr med montering, og relativt dyrt, spesielt dersom man skal kjøle alt i PCen sin med dette. Er også litt risky med tanke på lekkasjer, og det krever vedlikehold (etterfylling). Høres ut som litt for mye styr for min smak.

Passiv kjøling. Dette kan jeg relativt lite om, men jeg tror jeg har oppfattet at det finnes ganske gode kjøleløsninger her, som faktisk kan være bedre en stock-kjølere (luft).

 

Som sagt, jeg aner ikke om det ovenstående er riktig. Jeg vil videre informere om at PCen min skal være en spill-PC, med alle kraftige dobbel- eller kvadruppelkjerner og DX10-skjermkort det inkluderer (men bare ett skjermkort). Jeg kommer til å bruke mitt nåværende kabinett og min nåværende PSU (specs i profil), disse er uansett så godt som lydløse.

 

Jeg lurer på om dere kan dele av deres erfaringer og komme med tips. :) Jeg er åpen for det meste, det er tross alt lenge til dette blir aktuelt.

 

PS: Det er en vifte i PCen min nå (specs i profil) som bråker relativt mye hele tiden. Det er ikke kabinettvifter eller PSU-viften (120 mm, jeg hører bare en lav humming når jeg legger øret bort til dem), og det er heller ikke skjermkortviften (denne vet jeg hvordan høres ut). Det er altså enten CPU-viften eller HK-viften (Northbrigde-vifte?). Jeg trodde CPU-viften min var stillegående, men jeg kan ta feil. Pleier HK-viften å bråke mye? Den er jo knøttliten...

 

PPS: Kan man, teoretisk sett, passiv-kjøle hele PCen? Altså ha en 100 % lydløs PC?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør du dette bare for å diskutere eller? Hehe. Intel Core 2 Duo E6600 bråker ganske så lite selv med stock-kjøler. Kjøp f.eks. Lian Li kabinett med dempemekanisme for HDer, hovedkort med passiv kjøling (f.eks. MSi). Skjermkortet blir den største synderen. Der må du antakeligvis bare smelle på en dyr tredjepartskjøler. En kompis kjøpte nettopp E6600 boxed og den må jeg si ble veldig behagelig, mens en annen gjorde samme valget med dro til med andre kjølere. Ninja ett eller annet til cpu. Den pc'en er helt utrolig stille. Surringa fra hans 32" widescreen bråker mer....jeg kunne nesten ikke tro at pc'en sto på.

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar

HD-oppheng i O-ringer. Sjekk tråden til petteram i støydempingsdelen av forumet.

 

Northbridge-viften er en liten veps. Det er oftest antall omdreininger pr min (rpm) som avgjør støyen. Dess mindre vifte dess høyere hastighet.

Det fins passive NB-vifter. Feks Zalman eller swiftech. Sjekk microplex.no og kjøling-delen der.

 

En stille cpu-kjøler er ikke vanskelig å finne. Jeg har god erfaring med Zalman CNPS9500led på laveste hastighet. Følger med en volt-regulator (Fanmate2) som gjør at du kan stille mellom 5 og 12v. 5v høres knapt, 12 lager endel støy. Eller er det Noctua NH12 eller lignde tower-kjølere med 120mm vifter som teller.

 

Ellers så kan man isolere veggene i kabinettet for å unngå vibrasjonsstøy. Asfaltmatter fra Biltema f.eks.

 

Helt passivt er vrient. Spesielt med såpass kraftig ustyr som du indikerer.

Zalman lager et kabinett som fungerer som en kjøleribbe, men det koster flesk. Varmen må flyttes på et vis, så vifter eller godt gjennomtrekk er helt nødvendig. Prøv uten kabinett og sett varmepumpen på AirCondition så kan du få det til.

 

Det fins semi-passive PSUer, NesteQ er en variant. De lover at viften for det meste vil stå stille, og når den starter så skal den ikke bråke. Avhenger nok av god sirkulasjon ellers i kabinettet.

 

Anser 2x 120mm vifter, en foran og en bak som nødvendig kjøling. Mine to høres ikke. Mist 120mm på ca 900rpm.

 

En vifte på 1000rpm på cpu-kjøleren

 

En passiv kjøleribbe på NB.

 

En lav-voltet gpuvifte. (zalman vf900 f.eks)

 

Og viktigst spør du meg, gummioppheng til HDene. Enten av type kjøpt i nettbutikk til et par hundre kroner pr oppheng eller kjøp billige O-ringer og strips de i kabinettet, stapp diskene inn og nyt stillheten.

 

Mine tips.

 

 

T-Evil

 

edit: leifer

Endret av tevil
Lenke til kommentar

mFaFa: Såklart gjør jeg ikke dette for å diskutere, hvorfor skulle jeg det? Er ute etter erfaringer og å lære noe nytt, jeg. :)

 

Takker for tips. Jeg har ikke harddiskoppheng nå, men jeg hadde det på den forrige PCen min, og det er noe av det jeg savner mest. Kabinettet mitt har en 120 mm-vifte i front og en bak, så da er jo det fikset. PSU gjør jeg ikke noe med, for den er også stille. Jeg står da igjen med spørsmål om kjøleløsninger til CPU, HK og GPU. Hvis passive kjøleløsninger faktisk gir dugelig kjøling på kraftige komponenter, så virker dette som veien å gå.

 

Men for all del, kom med mer. :)

 

Edit: Merket ikke at forumet hadde egen støydempingsseksjon. :blush:

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg står da igjen med spørsmål om kjøleløsninger til CPU, HK og GPU. Hvis passive kjøleløsninger faktisk gir dugelig kjøling på kraftige komponenter, så virker dette som veien å gå.

 

8111437[/snapback]

 

 

CPU: HWs test av 8 cpu-kjølere

 

Hvis kabinettet er lite eller du vil ha en litt flatere sak som ikke er passiv, men like lydløs som resten av 120mm-viftene dine velg Big Typhoon 120VX.

Et alternativ som kan gjøres lydløst er Scythe Ninja Pluss Rev.B. Men tror nok du ikke vil totalt sett høre noen forskjell med eller uten vifte.

 

GPU: HWs test av kjøleløsninger for skjermkort

 

 

HK: Primecooler Heatpipe fra microplex.no.

Denne tipper jeg holder HK-tempen din like lav eller lavere enn den du har idag.

 

Kabinett: gå på biltema.no og finn art. nr. 59-202.

 

HD: O-ringer

Og det jeg mener dempet mest støy fra pcen min, harddiskoppheng.

Hvis du har det Lian Li-kabinettet med en sånn hd-ramme så kan du stripse diskene fast vannrett inni den. Får plass til 3stk i den.

Setter du inn 1 ekstra vifte i 5,25"-brønnen så kan du henge flere disker der.

 

Ekstremløsning: Zalman viteløst Denne anbefaler jeg sterkt du kjøper, og legger ut en test/erfaring i forumet... :)

 

Har dempet det meste av støyen fra min pc. Nå er det susinga fra høyttalerne, piping fra LCD-tven og surklelyder fra kaffekanna som lager mest lyd i min stue...

Merker selvsagt at pcen står på hvis alt annet i stua er skrudd av, men det er akkurat i det man skrur av pcen at man legger merke til at det er stillere enn med pcen skrudd på.

 

T-Evil

Lenke til kommentar

Takk for fyldig innlegg. :) Jeg tror neppe jeg satser på Zalmans kabinett med det første, den prisen er jo 2/3 av en god gamer-PC. ;) Primecooler-heatpipen ser grei ut, kanskje jeg kjøper den allerede nå. Venter nok med CPU og GPU, det er jo ikke sikkert at kjøleløsningene jeg kjøper vil være kompatible med det jeg kjøper neste år. Angående O-ringer, så var jeg faktisk og så etter dem i dag. Fant ingen :( , så jeg leter videre i morgen.

 

Hvor god luftgjennomstrømning bør man ha i kabinettet før man kan satse på 100 % passiv CPU-kjøling? Jeg har som nevnt en 120 mm-vifte i front innover og en lik en bak utover.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Vill, men delvis kvalifisert synsing:

 

Tror du må sette de to 120mm viftene på 12v og ha et solid towerkjøling (ala Scythe ninja) på på cpuen. I tillegg må du nok regne med at PSU-vifta vil gå oftere pga økt temperatur totalt i kabinettet.

Samtidig som du antageligvis ville opplevd økt temp på HD og skjermkort.

 

3 vifter på 12v bråker mer enn 4 vifter på 5-7v.

 

Og igjen, dette er synsing, ikke empirisk bevisst.

 

T-Evil

Lenke til kommentar

Det er iallefall min mening. Dobbeltsjekk at den kan voltjuseteres. Ala FanMate2, eller den "skruknotten" på Big Typhoon. Har ikke sjekket så nøye. Men hvis du har planlagt å kjøpe viftestyring utenom så har du mulighet til å justere spenningen i denne.

 

En tidligere artikkel på HW viste til at den største forskjellen i støy kom utelukkende på bakgrunn av hvor fort vifta gikk rundt. Litt variasjon som følge av "hardplast" (ala mist, silenx etc) eller mykplast (ala Papst) kan du nok merke. Men poenget der var at uansett hvordan vifte du hadde; 80mm, 92mm eller 120mm, støyen kom pga RPM ikke pga av størrelse.

 

Kanskje litt pga størrelse på viftegrill og generelt pga mengden luft som flyttes også.

 

Letteste måten å få ned hastigheten på vifta er å sette ned spenningen (volt) til 5 el. 7.

 

Heatpipe har de fleste kjølere i dag. Tower er testvinnerene over det meste av fjøla, mens UFO-typen passer bedre i smale kabinett. (du har jo LianLiPC7 iflg profil, så skal ikke være noe problem med tower)

 

Sørg for å rydde, stripse og skjule kablene godt så du ikke hindrer luftgjennomstrømningen. Og selvsagt pga det estetiske ved det.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at støy er proporsjonalt med hastigheten på viften, poenget er jo nettopp at 120 mm-vifter jobber på mye lavere RPM.

 

Jeg ser nå at jeg ikke kan gå for noe heatpipe på HK, for skjermkortet går faktisk over denne viften. :wallbash: Jeg stoppet den for å sjekke lyden, og plutselig ble alt mye stillere. Denne bråker altså en hel del.

 

Jeg kan dessverre ikke stoppe skjermkortviften for å sjekke denne, for den er godt pakket inn.

 

Edit: Nå når jeg lukket PCen og satte den på plass igjen, så hører jeg at det er HK-viften som faktisk står for nesten all hørbar støy. Finnes det en løsning på dette?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Som nevnt rett over, passivt kjølt hovedkort kan bli et problem. Finnes det en løsning på dette?

 

Nå fikk jeg enda et kriterium ved kjøp av ny PC - skjermkortet med kjøler må ikke dekke over HK-viften... Er dette lett å kontrollere på forhånd, eller må det nesten monteres for å kunne si noe som helst?

 

Edit: Hvor nødvendig er egentlig god kjøling på HK? Kan jeg bytte ut med en bitteliten heatpipe? Kabinettviften i front blåser uansett inn rett under den... Kan jeg måle temperaturen her noe sted? Hvor lav bør den være?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Se etter Zalman sin lille kjøler på komplett.no. En liten blå sak til en liten hundrings. Kan til nød klippe av litt av kjølefinnene på denne.

 

Speedfan kan lese av tempen på HK. Står oftest som "system-temperatur". Bør ikke overstige 45grader syns nå jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har begynt å vurdere vannkjøling. Dersom vannkjølingsgreiene jeg kjøper faktisk er god kvalitet på og kan brukes til fremtidige komponenter, så er jeg villig til å spytte litt i. Jeg har ikke mye peiling på vannkjøling, men det første jeg kom over var den nye Reserator 2 fra Zalman. Denne er genial i det at den er vifteløs og dermed bråker svært lite, ettersom pumpen også er tilnærmet lydløs. Men Reserator 2 koster foreløpig rundt 2500,- her til lands, og det er litt mye etter min smak (jeg skal dessuten ha med en kjølegreie for HK). Er dette slike produkter som faller i pris, i likhet med andre PC-deler? Jeg regner med at den ikke synker like raskt som skjermkort og prosessorer, men dog - er det mulighet for at den dypper under 2000 innen årsskiftet?

 

Eventuelt: Kan noen andre brife meg litt på dette området? Hva anbefales? Jeg skal kjøle både CPU, GPU og HK (viktig, denne støyer vanligvis fælt). Planen er vel egentlig da å fjerne alle vifter på hovedkortet (bare kabinett- og PSU-viftene igjen).

Lenke til kommentar

Dersom du ender opp med vifter (som ikke trenger å være sjenerende - ikke en gang i en HTPC), så bruk for eksempel SpeedFan til å styre viftene i forhold til temp.

 

De gangene vifta må opp i RPM, hører du ikke lyden pga spillet, filmen eller hva det måtte være.

 

Grei løsning:

Passivt hovedkort

God CPU vifte styrt av SpeedFan

X2-EE CPU (ADO-modell)

3. parts vifte på GFX, evt. GFX med slik vifte ferdigmontert.

PSU av typen Mist, FSG eller (helst) Seasonic (+ andre)

Kab. med 120 mm

Lenke til kommentar

Angående zalmakjøleren til chipsett, denne er ikke veldig effektiv på efekthuingrige chipshet (Har selv NF 4) måtte også klippe av tre "finner" for at den skulle passe når jeg satte på AC X1 kjølerene til mine to 7800 GT kort i SLI (X1 og X2 er veldig effektive kjølere som også er tilnæmrde lydløse, som det meste AC lager til skermkort)

 

Men for å komme rundt passiv NB kjøler kan du ha et kabinett med 120 mm vifte i døra og koble denne på en viftekontroller (nabfaler Zalman ZM - MFCT, fire variable kanaler og to 12 v/ 0 v / 5v kanaler) Dette holder min NB nede i 43 grader.

Lenke til kommentar

43 på Nb er ikke så gale. Kan være en ide til deg Misp å klippe av finnene på den zalman-kjøleren og sørge for at en av 120mm viftene blåser i retning av kjøleribben.

 

Har sett Reserator1 i drift og den funket meget tilfredsstillende. Må vel ha noen ekstra deler til å kjøle HK, men det er ikke særlig kostbart.

 

Når det gjelder effekt, altså i henhold til å kunne overklokke så er vel ikke de billigste anbefalt. Pris-effekt-kvalitet henger sammen. Men det blir ganske så støyfritt uansett, såfremt pumpen er støysvak.

 

Tviler på at de synker stort i pris. Det blir ikke akkurat "utgående" teknologi med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...