Dipstick Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hei, jeg har en ford sierra som til tider går litt ugjevnt på tomgang. En sjelden gang i blandt går den så ugjevnt at den kveles, men som regel holder motoren seg i gang, og så snart jeg akselererer går den helt fint. Andre dager går den helt fint og jevnt også på tomgang. Har bytta plugger, kabler, fordeler, luftfilter, bensinfilter og renset spjeldhuset. Noen som har noen ideer om hva dette kan være? Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har ingen ideer før du forteller hva slags motor det dreier seg om Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) sorry, 2.0i SOHC, og så er den automat hvis det har noe å si. Noen ideer nå? Endret 8. mars 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tomgangsregulatoren eller gasspjeldsensoren kan gi slike symptomer (vanligvis den første). Såfremt du ikke har lekkasje i slangen fra luftmengdemåler (den store grå metallboksen etter luftfilterboksen) og innsuget. De har en tendens til å sprekke opp i 90-graderen der. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Tomgangsregulatoren eller gasspjeldsensoren kan gi slike symptomer (vanligvis den første). Såfremt du ikke har lekkasje i slangen fra luftmengdemåler (den store grå metallboksen etter luftfilterboksen) og innsuget. De har en tendens til å sprekke opp i 90-graderen der. 8111359[/snapback] takk for svar. Ok, her kommer et dumt spørsmål: Hvor sitter tomgangsregulatoren og hvordan undersøker jeg den? Så vidt jeg har skjønt er dette elektronisk styrt, så jeg skjønner ikke helt hva jeg skal ta tak i her... Skal ta å sjekke slangene for lekkasje, er jo ikke helt umulig at det kan være noe slikt, siden problemet kommer og går med ugjevne mellomrom... Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Tomgangsregulatoren er den duppeditten på innsuget med rød ring rundt. Kan være dårlig kontakt i pluggen på forsiden, dårlig pakning mellom regulatoren og innsuget eller en ventil full av sot som ikke fungerer skikkelig. Du kan jo prøve å vaske den ren med trykkluft og whitesprit eller lignende. Inne i regulatoren er det en ventil som sklir fram og tilbake og dermed regulerer hvor mye luft som kommer inn i motoren når gasspjeldet er stengt (motor går på tomgang). Dersom denne ventilen er treg eller ikke virker skikkelig vil motoren gå ujevnt og kanskje stoppe som følge av at ventilen/regulatoren ikke klarer å justere luftmengden raskt nok *edit: la til fords egen testmetode Endret 8. mars 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Kan være lambadasonden som har brudd på ledningen og får kontakt i ny og ne og da går ordentlig. Jeg kjenner bare DOHC ordentlig da jeg har det selv i min sierra. Men det er vel veldig lik motor bare at du har enkel "kamm" mens jeg har Dobbel "kamm". Lambadasonden er uansett en utsatt del som kan ta kvelden. Den står forresten med motoren i deler på bordet og motorrommet er tomt Har alle deler klare nå så begynner å sette sammen uka etter påsken. Edit: Så feil over. Var jo SOHC=OHC du hadde jo:P Endret 8. mars 2007 av exin89 Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Trådstarter skrev han hadde en sohc motor, derfor der det bilde av en (s)ohc motor Ventilen er forsåvidt lik på alle forder.. Har to stk på pulten foran meg, en fra ohc og en fra 2.9. Prikk like utvendig *Edit (med tanke på innlegget over) Dersom trådstarters motor er fra 89 har den riktignok katalysator, men defekt lambdasonde vil virke inn på hele turtallspekteret, ikke bare av og til på tomgang. Endret 8. mars 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Tusen takk for gode svar Tror jeg skal starte med å kikke på tomgangsregulatoren og lekkasjer i slanger. Glemte vel å nevne at dette er en 90, så jeg har katalysator ja. Når det gjelder lambdasonden er de slik at denne enten virker eller ikke virker? Har uansett ikke helt troen på at det er den dersom det ville gitt utslag hele tiden. Dårlig kontakt kan jo være grunnen, men som sagt så merker jeg kun ugjevnhetene på tomgang. Så snart jeg kommer opp i fart går den som ei klokke. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Lambda sonde virker på tomgang/delgass... kobler ut ved fullgass!!!! Forbikjøring med en lambda som regulerer ned bensinmengden hadde jo tatt seg ut Jeg ville sjekka tomgangstiller/falskluft. Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg ville skrudd av tomgangregulatoren og vaska den i bensin.Det gjorde underverker på min sierra hvertfall.. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Takk igjen for alle svarene. Jeg har endelig fått skrudd av tomgansregulatoren, gjort den ren etter beste evne og bytta pakning. Først trodde jeg at dette funka knallbra, men etter en stund begynte den akkurat som før igjen. Jeg er litt usikker på om jeg fikk gjort den ordentlig ren, var jo ikke så lett å komme til, men fikk ut en god del dritt i det minste. Skal fortsette å kikke litt på de andre tipsene jeg har fått her, men jeg har ikke slåt meg helt til ro med at tomgangsregulatoren gjør jobben sin... Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Heisann,her kan du også finne god hjelp. http://www.fastford.no/forum/index.php?PHP...cbf25277531fdce Det er sikkert noen som har hatt samme problem så det er bare og søke litt så finner du nok svar. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) HMK: takk for linken! Ok, da har jeg fått gjort tomgangsregulatoren skikkelig rein. Den gode nyheten er at nå går bilen mye finere på tomgang generelt, men jeg har fortsatt det opprinnelige problemet mitt. Som jeg har nevnt tidligere går den jo stort sett fint, men begynner å tulle i ny og ne, men jeg har funnet ut at dersom jeg står på tomgang, og så begynnerå gå frem og tilbake mellom P, N og D så begynner den etter en stund å gå ugjevnt. Turtallet begynner da å svinge veldig, gir jeg gass går den fint igjen, hvis ikke kveles den, og noen ganger kommer den tilbake til normalt turtall av seg selv. Får begynne å kikke litt på lambdasonden da, hvis ikke noen andre her har noen gode forslag? Endret 27. mars 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Falskluft eller lekasje en plass mellom lmm og innsug. Evt. gasspjeldsensor som ikke virker slik den skal. Litt usikker på om motoren virkelig kunne oppført seg slik med defekt/dårlig gasspjeldsensor. Det er dessuten en dyr del å kjøpe ny. Skal se om jeg finner en guide eller framgangsmåte for å teste denne med voltmeter/multimeter Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 takk, takk, lmm? luftmengdemåler? Har Haynes boka, så mulig jeg kan finne fremgangsmåter der også. Dette er jo ikke noe som egentlig plager meg, i og med at bilen går fint 98% av tida, men det er litt irriterende lell... Og en annen ting: når jeg skulle montere tomgangsregulatoren i dag, så så jeg på bilde i Haynes boka, og på bildet som du posta at den stod motsatt vei i forhold til slik min var montert. Jeg prøvde for morroskyld å snu den, men da gikk den konstant på et mye høyere turtall. Var kvitt hostinga, men automaten gira til 2. på tomgangskjøring... Jeg snudde den uansett tilbake, men er det noen grunn til at den står andre veien på alle andre sierra bilder jeg ser? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Ok, jeg har klødd meg i hodet en stund nå, og ingenting av det jeg har prøvd har fikset det opprinnelige problemet mitt, men jeg har fått ordnet mange småting underveis Uansett, på det jevne oppfører bilen seg altså ganske normalt, og den har vært bortimot helt fin i ganske lang tid nå, men de siste par dagene har den slått seg helt vrang. Det eneste som har vært forskjellig de siste dagene er at jeg har kjørt med ganske lite bensin på tanken. Som regel fyller jeg opp når jeg kommer ned i halvfull tank, men nå er den nesten helt tom, og bilen sliter som bare det på tomgang. Kan dette ha en sammenheng, eller er det bare en tilfeldighet? Begynner å lure på om det kan være noe lekkasje i tanken eller noe sånt? Noen forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå