Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC sluttet å fungere

Anbefalte innlegg

Satt tidligere i dag sammen følgende system:

e6600

p5b deluxe wifi ap

kingston hyperx 6400 cl4

seagate 7200.10 250gb

geforce 7800 gt

corsair hx 520w

Installasjonen av hardware gitt knirkefritt, og maskinen startet ved første forsøk.

La inn xp pro 32bit pluss alle drivere. Alt så ut til å fungere som en drøm bortsett fra litt treg respons i windows explorer, men regnet med at dette kom til å gå seg til.

Lastet ned siste utgave av cpuz for å lese av prossessorhastighet osv. I det jeg lukket dette programmet skrudde PC'en seg av, og siden dette skjedde har det ikke lykkes meg å få den opp å gå igjen.

Hovedkortet lyser opp når det får strøm, men det nekter å starte. Får heller ingen pipekoder.

Har prøvd følgende:

-resatt bios

-tatt ut batteri

-testet med annet minne

-testet uten minne

Er det noe innlysende jeg har oversett her eller kan det hende at HK rett og slett har tatt kvelden?

Noen som har noen tips?

Endret av muligens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk sendt HK i retur hos komplett. Kjøpte inn et nytt HK (badaxe 2) da jeg ville ha maskina opp å gå pronto. Problemet er at ikke dette heller vil starte opp. Samme som med Asuset, HK lyser opp når det får strøm, man nekter å poste. Har prøvd med annen RAM, PSU og video. Ingen respons. Vanvittig frustrerende. Det eneste jeg ikke har byttet ut er CPU( e6600) Går ut ifra at det er denne som er problemet, men kvier meg for å lage ny retursak med mindre jeg er sikker.

Har altså testet følgende kombinasjoner:

e6600

badaxe 2 / p5b deluxe wifi

2x1gb 6400 / 1gb 6400 / 1 512mb 5300(testet i samtlige RAM-spor)

corsair 520w / Hiper Psu (funker fint i annen PC)

7800GT (funker også fint i annen PC)

Er det riktig å konkludere med at CPU er synderen her?

Lenke til kommentar
Fikk sendt HK i retur hos komplett. Kjøpte inn et nytt HK (badaxe 2) da jeg ville ha maskina opp å gå pronto. Problemet er at ikke dette heller vil starte opp. Samme som med Asuset, HK lyser opp når det får strøm, man nekter å poste. Har prøvd med annen RAM, PSU og video. Ingen respons. Vanvittig frustrerende. Det eneste jeg ikke har byttet ut er CPU( e6600) Går ut ifra at det er denne som er problemet, men kvier meg for å lage ny retursak med mindre jeg er sikker.

Har altså testet følgende kombinasjoner:

e6600

badaxe 2 / p5b deluxe wifi

2x1gb 6400 / 1gb 6400 / 1 512mb 5300(testet i samtlige RAM-spor)

corsair 520w / Hiper Psu (funker fint i annen PC)

7800GT (funker også fint i annen PC)

Er det riktig å konkludere med at CPU er synderen her?

8158011[/snapback]

Det er jo litt brutalt å kjøpe ny HW bare ved å anta at den komponenten er feil. Du så jo hva som skjedde når du bytta ut et aldeles godt hovedkort med et annet ett.

Men du burde lage en retursak på CPU'en din ja. Med mindre minnet ditt ikke er testet i en annen maskin, blir det fort vanskelig å gjette seg til hva som er feilen mellom disse to.

Forresten, har du satt i 12v kontakten på hovedkortet? Bare spør..

Lenke til kommentar

Takker for svar

Fikk lånt en e6600 og en stikke 512mb 5300, og har testa med det nå idag.

Ingenting.....argh!

Ganske forvirret her. Har testet 2 HK, 2 CPU, 2 Psu og 2 typer RAM.(Psu'en og GPU funker i annen maskin) Ingen av kombinasjonene funker...

åssen kan det være mulig??

Har testet uten kabinett. HK ligger på antistatisk pose med CPU, RAM og GPU installert. Strøm er tilkoblet HK via 24pins+8pins og til Gpu m/pci.express

Badaxe2 har av/på bryter på HK, har også prøvd å jumpstarte.

Lenke til kommentar

Prøv med annet skjermkort, kan jo være at det ikke vil funke som det skal på HK ditt. Det er det eneste jeg kommer på i farta. Prøv å start med kun CPU minne og skjermkort og se om det poster da. For det vil jo poste så lenge du har det. Hvis det funker da. Kan jo være no klikk med CDrom eller HDD.

Er ikke lurt å legge pc på antistatisk pose da posen frakter statisk elektrisitet fra innsiden og ut, Så bruk heller pappesken som HK kom i.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
En antistatisk pose leder vel strøm, så det er vel ikke egnet underlag for et hovedkort med spenning i?

8159974[/snapback]

Det er kanskje sant, har sett folk som har brukt posen som underlag, men etter min mening ville jeg heller brukt et trebord eller pappesken som fulgte med. Jeg ville helst hatt pcn inne i et kabinett, men en pappeske er veldig greit til sånt.

Lenke til kommentar

Det med å legge HK på antistatisk pose var faktisk komplett.no sitt forslag.

Trodde det var regnet som safe jeg.

Har kun hatt HK, CPU, RAM og Video tilkoblet når jeg har testet, så det er ikke noen HDD eller DVD som driver ap.

Det pussige er at PC'en funka perfekt i 3 timer ved førsteintallasjon, før den plutselig slokna.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å prøve en annen PSU, Isåfall tror jeg det hadde vert en ide, Siden alt annet virker tipper jeg det er den. Kan jo være at den gir strøm nok til å få HK til å lyse, og at den ikke gir strøm nok når den skal starte.

Siden komplett sa du skulle legge det på en antistatisk pose så er det greit, da er det ikke noe stress om det dør pga det :p for da er de skyldig i skaden. Selvom jeg tviler på at det gjør noe skade.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorted :) Viste seg ganske riktig å være psu'en ja.

Rart at den ikke starta med Hipern fra gammelpc'en, men mulig fordi jeg måtte bruke 4-8pins adapter til 12v. Funker i hvertfall som en drøm etter jeg fikk satt inn en ny hx520W. Nu skal det klokkes :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...