Gå til innhold

Hva er det med feminister?

Anbefalte innlegg

Det beste en kvinne kan gjøre for å minske faren for voldtekt er å betrakte alle menn som potensielle overgripere. Det inkluderer venner, familiemedlemmer, kjærester, venners kjærester, menn man møter på fest, sykepleiere, leger, prester, psykologer, arbeidsgiver, arbeidskolleger etc ad infinitum. Til slutt på lista kommer mannen som lusker i buskene og angriper intetanende kvinner i oppgangen.

Det er mer sannsynlig at du som mann blir utsatt for blind vold enn at ei kvinner blir utsatt for overfallsvoldtekt. Hvorfor får ikke menn beskjed om å gå minst to og to hjem fra byen, helt ta taxi og ikke kle seg "provoserende"?

Dette absurde fokuset på overfallsvoldtekt er skaper bare irrasjonell frykt. Sannsynligheten for å bli voldtatt på vei hjem fra byen er minimal. Sannsynligheten er så lav at det blir håpløst å prøve å unngå det. De siste overfallene i Oslo har jo vist at å ta taxi ikke hjelper siden overfallsmannen angriper i oppgangen, det hjelper ikke å dekke seg til (det var midt på vinteren, jeg antar at kvinnene hadde på seg klær). Det eneste som nytter er å gå sammen to og to, men det er sjeldent det lar seg løse logistisk. Eller, det eneste som nytter er å låse seg inne etter mørkets frembrudd. Men så viser det seg at ikke det heller nytter, kvinner blir jo overfalt og voldtatt midt på lyse dagen også!

Problemet med å gi slike råd er at de ikke nytter! Voldtekt rammer i stor grad blindt og nesten alltid i sosiale relasjoner. Det er enkelte faktorer som øker sannsynligheten for unge jenter for å bli voldtatt, som tidlig alkoholdebut og lignende. Men tror ikke det hjelper å be unge kvinner å utsette alkoholdebuten sin. Det slike råd gjør mest av alt er å påføre kvinner som er utsatt for voldtekt skyldfølelse. Kanskje hadde de kledd seg utfordrende? Kanskje hadde de ikke lagt på sprang når en hyggelig mann spurte om klokka? Kanskje hadde hun gått hjem alene?

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mer sannsynlig at du som mann blir utsatt for blind vold enn at ei kvinner blir utsatt for overfallsvoldtekt. Hvorfor får ikke menn beskjed om å gå minst to og to hjem fra byen, helt ta taxi og ikke kle seg "provoserende"?

Hvem sier de ikke får det? Hvorfor er det så mange menn beveger seg i "flokk" og trener selvforsvar?

Det er nok av de som blir utsatt for vold som selv får skylden. "Idiot, gikk du der alene?" "Hvorfor krangler du med en full mann?" "Du fortjente ikke bedre slik du oppførte deg." osv.

Hele ungdomstiden min var fulle av klare advarsler om hvor man beveget og ikke beveget seg. Mine turer til Oslo var enda mer ekstreme med advarslene. Menn tar mange forholdsregler. Faktisk finnes det menn som blir banket opp om de kler seg feminint fordi en eller annen homohater kan komme løpende og banke deg opp.

Så hvorfor presentere en ikke-eksisterende virkelighet?

Eller, det eneste som nytter er å låse seg inne etter mørkets frembrudd.

Og her har man en av de store overdrivelsene. Selvforsvarskurs, innformasjon om hvordan man opptrer om man blir forsøkt voldtatt, det å være forsiktig med å følge med ukjente hjem osv har reddet folk fra voldtekt. Enkelt og greit. Man trenger ikke overdrive så til de grader, det er snakk om enkle grep som kan være forskjellen på å bli voldtatt og ikke voldtatt.

Enkle grep jeg selv har tatt har helt klart reddet meg fra å ikke bli banket opp av idioter.

Dette er litt som "natteravner" reklamen. Vi hører sjelden om voldtekter som ikke fant sted grunnet enkle forholdsregler.

Professoren i sosiologi presenterer dette veldig fint her, folk kan gjerne lese og lære litt av en som har forsket på dette;

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1676017.ece

Det beste rådet jeg selv vet om er å være forsiktig med drikken og ikke minst passe på at noen ikke hiver en pille oppi den. Hele problemstillingen er diskutert her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=728162&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...